0 1131 visningar

9 svar

var leta????

callerina

7 okt 2008 kl. 09:33

Är ute mycke i skogen o plockar svamp, men har ännu inte hittat nåt bra kantarellställe.Går mycke i granskog, läste om nån här som hittat mycke bland björkar o högt gräs. Är de så man ska göra, ligga o krypa efter de små liven!!!! Eller jag ska byta valet av skog kanske! Bor i nordöstra skåne, utanför Kristianstad.Tacksam för tips!!!

0

Meriona, Trollhättan

7 okt 2008 kl. 09:36

Jag tycker man kan hitta kantareller precis överallt, men gärna blandskog. Vi plockar dem där det finns mycket gran, men inte rena granplanteringar.

0

callerina

7 okt 2008 kl. 09:41

okej de är väl jag som bara har haft otur än så länge. De finns ju gott om annan svamp här.. ja ska nog hitta dom så småningom!!!

0

Bo E

7 okt 2008 kl. 12:41

Blandskog med mycket björk och ek brukar vara bra. Men visst kan de finnas även i “ren” granskog, speciellt i mossa och gräs.
Annars hittar jag mest trattkantarell i äldre mossig granskog.

0

Lilla My

7 okt 2008 kl. 12:48

Kantarell hittar jag mest i blandskog, men jag ska dela med mig av ett tips som gäller bra i just min skog: Där du på våren hittar liljekonvalj, kan du på hösten hitta kantareller. Funkar bra för mig :)

0

Anita

7 okt 2008 kl. 12:49

Jag plockar oftast bäst i Äldre mossig skog.
Flest och finast har jag hittat bland blåbärsriset i mossan på väg uppför kullar.
Lycka till

0

Meriona, Trollhättan

7 okt 2008 kl. 13:14

under smågranar gillar de att gömma sig också, där man knappt kan se och nå dem. Där skickar man in barnen… :)

0

callerina

7 okt 2008 kl. 17:49

tack för alla svar,varit ute 4 timmar idag,korgen full me trattisar, men endast 5 kantareller!!! ha ha.. de kommer väl!!!

0

Robban O-hamn

7 okt 2008 kl. 23:20

Kan bara säga att jag håller med dom som redan skrivit. hittar i typer av områden. Men där man hittar återkommer man ju till så nu har jag 10 ställen som jag besöker
ungefär var 14 dag. Ensak när jag går i ny mark, här är det mest barrskog, så ser jag en Ek, Asp eller liknande går jag alltid runt i närheten en bra stund och då brukar dom kunna dyka upp.

0

Madde Småland

8 okt 2008 kl. 00:48

Fick veta för 2 år sedan att kantareller ofta växer i ring. Om du då hittar en kantarell så markerar du ut stället och går i cirklar runt det stället. Utöka cirkeln hela tiden så bör du kunna hitta mer.
Själv brukar jag hitta 4-5 olika klungor med kantareller i varje ring, varav iaf 1 klunga består av mkt svamp. Utav de ställen jag hittat gav den minsta ringen 3 liter.
Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone