Är ute mycke i skogen o plockar svamp, men har ännu inte hittat nåt bra kantarellställe.Går mycke i granskog, läste om nån här som hittat mycke bland björkar o högt gräs. Är de så man ska göra, ligga o krypa efter de små liven!!!! Eller jag ska byta valet av skog kanske! Bor i nordöstra skåne, utanför Kristianstad.Tacksam för tips!!!
Kan bara säga att jag håller med dom som redan skrivit. hittar i typer av områden. Men där man hittar återkommer man ju till så nu har jag 10 ställen som jag besöker
ungefär var 14 dag. Ensak när jag går i ny mark, här är det mest barrskog, så ser jag en Ek, Asp eller liknande går jag alltid runt i närheten en bra stund och då brukar dom kunna dyka upp.
Fick veta för 2 år sedan att kantareller ofta växer i ring. Om du då hittar en kantarell så markerar du ut stället och går i cirklar runt det stället. Utöka cirkeln hela tiden så bör du kunna hitta mer.
Själv brukar jag hitta 4-5 olika klungor med kantareller i varje ring, varav iaf 1 klunga består av mkt svamp. Utav de ställen jag hittat gav den minsta ringen 3 liter.
Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.