Hejsan alla glada svampplockare!
Jag undrar om det är någon som vet vilken typ av insekt som lägger larver i Karl-Johan svampen? Är det en mygga? Vad händer med larverna senare i utvecklingen, utvecklas de till nymfer och sedan flygande insekter?
Och så en fråga till:
I augusti plockade jag en hel del av svampen, men många var täckta av en vit hinna. Är det vanlig föruttnelse eller är den en parasit? Vadå för någon i sådana fall? Kan man äta svampen om den bara har lite?
Tacksam för svar!
Hälsningar
Ewa
Hej
det vita på svampen är gul svampsnylting , den gör att svampen svullnar upp och får ofta väldigt enorma propotioner( stor fot och minimal hatt), tyvärr räcker det bara med lite snylting på en k-j för att den ska vara förstörd (svampen blir besk och äcklig)
jag äter inte snyltingdrabbade k-j
krypet har jag däremot ingen aning om :)
Det är ingen som lägger larver i svampen Ewa, däremot finns det svampmyggor, harkrankar, flugor och skalbaggar som lägger ägg som kläcks till larver som äter sig nöjda, förpuppar sig och kläcks till färdiga insekter under svampsäsong, samma eller nästa års. Efter en stunds kärleksliv upprepas det hela. Och så finns det färdigbildade skalbaggar som också äter svamp.
Haha, nej det kan jag förstå, inga larver! =)Men oj, att det var så många uslingar som ville åt min svamp. Hur kommer det sig att man ofta hittar svampen i foten? Lägger insekten äggen i marken eller borrar den in äggen i foten direkt? I hatten hittar man ju de gula äggen i rören, men sådana har jag inte sett i foten.
Stort tack för ditt svar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.