0 1150 visningar

8 svar

Artbestämning av växter

Jan A, Uppsala

7 okt 2008 kl. 15:56

Idag hamnade ett nytt nr av SBT (Svensk Botanisk Tidskrift) i postlådan och jag fastnade direkt för en artikel om Digiflora, ett program/hjälpmedel för alla som har svårt att artbestämma en växt med hjälp av en vanlig flora - ett program som kanske skulle kunna utvecklas för att möjliggöra artbestämning också av svampar utan att gå in (alltför mycket) på mikroskopiska karaktärer.
Gå in på http://www.digiflora.se/seek/webui.php?relayed=1 och testa programmet!
Jag har provat med några välkända och några mindre kända växter och sett att det fungerar ganska bra.  Tyvärr hinner jag inte mer nu, men återkommer vid mörkrets inbrott!

0

Enelie, Linköping

7 okt 2008 kl. 21:32

Tack för länktipset!
Jag har varit inne och snabbkollat och sökt på några blommor.
Jag lyckades inte så jättebra men det är en trevlig sida.
Jag tror att man kan ha användning för den.

0

klas jaederfeldt

7 okt 2008 kl. 21:40

prövade med vit näckros å det gick inte, eller kanske jag gjort fel

0

Birgitta F

7 okt 2008 kl. 21:42

fick upp att lingon har sågtandade blad ....men man kanske måste välja i rätt ordning
Bra initiativ iaf

0

Jan A, Uppsala

7 okt 2008 kl. 22:05

Nu har mörkret gjort inbrott…
Har provat med flera näckrosor/vattenväxter och det funkar inte alls för mig heller. De är nog inte inlagda i systemet ännu. Hoppas du känner igen vår landskapsblomma iaf, Klas!
Sågtandade lingon måste bero på den mänskliga faktorn…
Idén med det hela är iaf bra tycker jag. Provade först med att beskriva svalört, Scilla, borsttistel/brudborste, vallmo s.lat. och d:o smörblomma. Det gick utmärkt bra!
Men går modellen att överföra till “svamp”?

0

Birgitta F

7 okt 2008 kl. 22:08

bra fråga Jan , det krävs nog en del avancerad programmering men det borde funka.Svampar är nog till viss del “enklare” än blommor om än i liten grad

0

Ingmar

9 okt 2008 kl. 12:56

Digiflora omfattar än så länge inte vattenväxter, utan bara blommande växter på land. Ännu inte heller, halvgräs eller ormbunkar. Se länken “Omfattning” under rubriken “Om digiflora”.

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2008 kl. 22:56

Tack Ingmar, hoppas ni lyckas lägga in halvgräsen som jag “gillar”! Ska följa utvecklingen och hoppas vi kan få en liten blänkare här - när något viktigt händer.

0

Christoffer

12 okt 2008 kl. 15:44

En riktigt bra sida, och det
funkar rätt bra. Väntar tills någon kommer på att göra en likadan, fast med svampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone