Idag hamnade ett nytt nr av SBT (Svensk Botanisk Tidskrift) i postlådan och jag fastnade direkt för en artikel om Digiflora, ett program/hjälpmedel för alla som har svårt att artbestämma en växt med hjälp av en vanlig flora - ett program som kanske skulle kunna utvecklas för att möjliggöra artbestämning också av svampar utan att gå in (alltför mycket) på mikroskopiska karaktärer.
Gå in på http://www.digiflora.se/seek/webui.php?relayed=1 och testa programmet!
Jag har provat med några välkända och några mindre kända växter och sett att det fungerar ganska bra. Tyvärr hinner jag inte mer nu, men återkommer vid mörkrets inbrott!
Nu har mörkret gjort inbrott…
Har provat med flera näckrosor/vattenväxter och det funkar inte alls för mig heller. De är nog inte inlagda i systemet ännu. Hoppas du känner igen vår landskapsblomma iaf, Klas!
Sågtandade lingon måste bero på den mänskliga faktorn…
Idén med det hela är iaf bra tycker jag. Provade först med att beskriva svalört, Scilla, borsttistel/brudborste, vallmo s.lat. och d:o smörblomma. Det gick utmärkt bra!
Men går modellen att överföra till “svamp”?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.