Har en gammal hästkastanj på tomten, snappade upp att torkad krossad hästkastanj kan avvärja mördarsniglar , så nu ligger både kastanjer och skal i svamptorken för att krossas och strös ut runt tomten till våren. En österrikisk studie tydligen.
Kan vara värt ett försök
Bra recept om du vill tänja på ditt kulinariska samvete:
Du behöver:
20 mördarsniglar
Till kokspadet: En röd lök i klyftor, en bit morot, kryddor som persilja, dragon, timjan, lagerblad, 1 msk vinäger, några pepparkorn.
Gör så här:
Skölj sniglarna noga och gnugga dem med salt. Skölj mer för att få bort så mycket slem som möjligt. Förväll sniglarna under kort tid i tre–fyra omgångar med rent vatten.
Koka sedan upp omkring 2 liter nytt vatten och tillsätt kryddor, lök och morot och vinägern. Låt sniglarna koka med en timme. Spola av, skär ett snitt i buken på varje snigel och skrapa ur och släng innanmätet. Hacka sedan resten av snigelkroppen fint.
Till toasten:
1 dl tärnat bacon
1 hackad lök
3 finhackade vitlöksklyftor
1 halv finhackad chili
1 dl hackat kryddgrönt, förslagsvis persilja, dragon, timjan, oregano eller gräslök.
1 strimlat finhackat citronskal
4 skivor gott bröd som baguette, skuren diagonalt
Smör till stekning
1 persika
råsocker
chilipulver
smör
Stek brödskivorna gyllenbruna på varje sida och låt dem rinna av på en bit papper.
Dela persikan i fyra bitar och lägg i en liten form. Strö på råsocker, chilipulver och salt. Klicka över smör. Baka i ugn 200 grader i 15 minuter.
Fräs baconet med lite smör. Tillsätt vitlök, lök och chili. När löken är mjuk, häll i de hackade sniglarna. Fräs 1 minut. Rör i lite mer smör och dra bort pannan från värmen. Rör ner kryddor och citronskal. Peppra.
Fördela snigelfräset på de fyra brödbitarna och toppa med en varm persikobit.
Jag samlade nedfallna kastanjer i våras för att jag läst samma sak som du om mördarsniglarnas aversion mot dem. Sen blev det oväntat 2 långa torkperioder i somras, så vi slapp slåss om våra grönsaker med de vidriga odjuren, för första året på 10 år. Men nästa år kanske det är snigelår igen, så jag har kvar mina kastanjer o tänker plocka fler. SnigelFritt som vi brukat använda drar till sig råttor, de är tokiga i medlet som inte skadar dem alls.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.