0 745 visningar

23 svar

Tårticka

Tina Nordberg Kolsva

7 okt 2008 kl. 21:13

vill jag ha den här (bild 1) till.
Bild 2 till björkmussling.
Är det så?

0

klas jaederfeldt

7 okt 2008 kl. 21:21

den ser inte ut att ha vuxit på ek, å när den gör det så växer svampen nere vid rötterna, så jag tvivlar, Björkmusslingen är ok

0

Tina Nordberg Kolsva

7 okt 2008 kl. 21:53

Den satt högt upp i en salixart.
Vad kan det då vara?

0

Tina Nordberg Kolsva

7 okt 2008 kl. 21:59

Samma som den här?

0

Tina Nordberg Kolsva

3 jan 2009 kl. 16:47

Kan inte släppa de här, de skriker efter ett namn i mitt album.

0

Irene A

3 jan 2009 kl. 16:58

Hur var det med trädslaget? Är det ek den växer på (ifall pilbladen på bilden hör till ett grannträd), så vill nog jag också ha det till tårticka.

0

Skogsfrun i Obbola

3 jan 2009 kl. 21:04

Den sista bilden tycker jag liknar en eldticka, men de där groparna är förstås mystiska.

0

Alf Pallin

3 jan 2009 kl. 21:45

Sista bilden, möjligen klibbticka, kan ha en liknande tillväxtzon. Ser ut som den växer på granstubbe. Jämför mina bif. bilder, dessa “bollar” växte ut till fina klibbtickor.

0

Tårticka Irene

Tina Nordberg Kolsva

4 jan 2009 kl. 00:49

Den växte på en stor grov pil i Askersund.

0

Tårticka Irene

svampstaff

4 jan 2009 kl. 01:13

I Askersund:)
Bara 3mil från mig!!
Den skulle jag vilja se:)

0

Tårticka Irene

Irene A

4 jan 2009 kl. 10:57

Växer den på pil, är tårticka inget sannolikt alternativ. Klibbticka är en möjlighet (samma som på andra bilden alltså).

0

Tårticka Irene

Hans-Åke

6 jan 2009 kl. 17:01

Hej irene och tina du tina kan sova lungt det var eldticka som satt en bit upp på stammen jag har varit där på platsen i dag.

0

Tårticka Irene

klas jaederfeldt

6 jan 2009 kl. 18:47

ovanligt ljus poryta för att vara eldticka i så fall

0

Tårticka Irene

Hans-Åke

6 jan 2009 kl. 19:06

Hej Klas jag har varit på platsen och tittat på tickan tårticka är det apsolut inte klibbticka tycker jag inte eller jag kom fram till eldticka jag tog med två ex dom satt mycket fast med liten slägga och kofot gick det bra att få dom loss

0

Tårticka Hans-Åke

Tina Nordberg Kolsva

6 jan 2009 kl. 19:53

Är du säker på at du hittat just “min” ticka? Hade du stege, för det var ganska högt?
Hör av dig om du kommer fram till något mer.

0

Tårticka Hans-Åke

Hans-Åke

6 jan 2009 kl. 20:18

Hej Tina det fanns flera tickor på tre grova pilträd en del högre upp och en del lägre ner men dom jag såg hela tickan på var samma sort jag har kanske din ticka hemma oss mig.

0

Tårticka Hans-Åke

Tina Nordberg Kolsva

6 jan 2009 kl. 20:40

Den jag fotade var högt upp på stegekravshöjd? Men mäter du 3-4 m i strumplästen är det inga problem.;)

0

Tårticka Hans-Åke

Hans-Åke.

12 jan 2009 kl. 19:47

Hej Tina jag har i dag fått bekräftat att det var eldticka som jag trodde att det var sedan får du tro vad du vill.

0

Tårticka Hans-Åke

Tina Nordberg Kolsva

12 jan 2009 kl. 22:35

Tack då är ett ? uträtat.Bra jobbat, jag skulle aldrig klättra dit upp.
Har aldrig ifrågasatt artbestämningen,bara hur du kan tro att du hittat är just det ex jag fotat.
Har du kollat i den jättelika pilen som växer nästan liggande på marken. Undrar om det växer något i den.

0

Tårticka Hans-Åke

svampstaff

12 jan 2009 kl. 22:43

Envis måste man va Tina:)
Bra jobbat!!
Den där ska jag jaga vad det lider:)

0

Tårticka Hans-Åke

Hans-Åke.

13 jan 2009 kl. 09:52

Hej Tina den stora liggande pilen finns inget att hämta.

0

Tårticka Hans-Åke

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2009 kl. 10:33

Ok, här kommer den liggande pilen.

0

Tårticka Hans-Åke

Hans-Åke.

13 jan 2009 kl. 13:30

Den liggande pilen på bilden är den jag menar.Det finns inget att hämta där men vist är den pampigg.

0

Tårticka Hans-Åke

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2009 kl. 15:45

Synd är det är så lagom höjd.
Barnen tyks älska den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone