0 688 visningar

13 svar

Torka trattisar

Olsson

7 okt 2008 kl. 21:27

Vi plockade massor av trattkantareller förra helgen. Dessa ligger på tork. Flera av dem har däremot blivit svarta och är blöta. Har någon erfarenhet av detta?

MVH/Bjäre

0

Boman

7 okt 2008 kl. 21:36

Hur torkar du dem? De ska torka på någon dag eller max ett par.

0

Boman

7 okt 2008 kl. 21:37

0

RasBohlin

7 okt 2008 kl. 21:47

De som blivit svarta och blöta ska du kasta bort!

0

Irene A

7 okt 2008 kl. 22:27

Egentligen är det ingen större nackdel att trattisarna har tagit några dagar på sig att torka. Det blir desto lättare att urskilja de exemplar som inte har varit riktigt friska, just genom att de svartnar, och att du hinner se att de inte torkar lika bra. Plocka ur och släng dem, bara.

0

Bo E

8 okt 2008 kl. 14:12

Hur tillreder man de torkade?

Har flera burkar torkad svamp nu, trattkantarell och svart trumpet.

Karl-Johan är den enda som jag lärt mig hantera som torkad. Den vinner på det!

Hörde av en kompis att trattkantareller kan bli sega och beska och vi undrar nu hur ni “experter” gör för att njuta av läckerheterna!

0

Boman

8 okt 2008 kl. 14:37

Ingen expert, men jag slänger gärna ned en näve torra trattisar i soppor och grytor.Be mjuknar medan allt kokar färdigt.Eller smular ned dem i färser eller såser torra. Annars häller jag på vatten från kokaren, varmt alltså, och låter dem stå och mjuka på lite innan jag steker dem. I såser blir de godare så tycker jag, liksom om man ska servera dem till kötträtter, vid sidan av. Jag brukar inte känna av någon beskhet i trattisar. Sega blir de flesta svampar man torkar, blötlägg i så fall längre. Gissar att beskheten har med torkprocessen att göra. Torkar mina snabbt, luftigt och ibland med värmetillskott om de är blöta. Och så klart, bara friska svampar, inget halvdant.

0

Bo E

8 okt 2008 kl. 14:40

Tack Boman.

Jo precis så brukar jag göra med K-J, de mjuknar bra om man steker dem försiktigt i lite smör eller olivolja.

Min kompis hade dock problem med beska sega trattar.

Jag får väl testa och känna efter själv…

0

/Olsson

8 okt 2008 kl. 17:54

Torkar i tvättstugan (med bra ventilation) på ett korgfat med bra luftgenomsläpp. Fatet är c:a 50cm i diam.

0

/Olsson

8 okt 2008 kl. 17:57

Men varför blir dom svarta och torkar inte? Har inte varit med om detta tidigare.

0

/Olsson

8 okt 2008 kl. 18:13

Ok, inte riktigt friska !! KASTA
Tack

0

GretheF Skåne

8 okt 2008 kl. 19:50

Om du blötlägger do kom salt i vattnet

0

Enelie, Liköping

8 okt 2008 kl. 22:09

Bo E
Jag är heller ingen expert men jag har ställt en fråga här på forumet tidigare om varför jag någon gång har fått beska trattisar (torkade.)

Jag tror att det var Irene A. som gav rådet att man ska skära bort tillräckligt mycket på foten annars kan de bli beskt. Den delen som har stått i kraftig, tjock mossa kan ibland ta smak av det och bli besk.

0

Babsan umeå

8 okt 2008 kl. 22:24

Alla svampar ska torka snabbt, annars startar förruttnelsen.Skär i skivor och och lägg på myggnät. Rigga upp så du får en kupevärmare under på ena kortänden.Rör om lite då och då, så  torkar den på 12-15 tim.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone