Det är ofattbart vad fort allt sker där ute i markerna nu.
Förra veckan hittade jag två nya sorter som jag tack vara er på forumet lärde mig var GODA!!
Efter några rejäla regndygn - en 3-dagars marknad (som innebar socialt umgänge och familjeliv - ohyggliga tanke…) ;-)
och ett par nätter runt nollan gick jag glad ut i hågen för att erövra dessa munsbitar för första gången….
Ack vad jag bedrog mig….
Slemklumpar överallt, förödelse, kaos och ett enda virrvarr av blött och gula löv. Det värsta av allt, var den fasansfulla insikten om att det dröjer näästan ett helt år innan jag får chansen igen…
Den enda trösten i eländet var att även det bevingade avskrapet som kallas älglus hade frusit sig allt för stela för att klara av att attackera mig.
Sen hittade jag faktiskt några riiiktig bra taggsvamp - fina ex. har det inte varit för mycket av i år.
Mycket mer än trattisar återstår kanske inte för min del nu och jag har fått ihop så jag själv är nöjd inför vintern - allt därutöver är bonus till torkning och gåbortpresenter.
Är det nån mer än jag som egentligen tycker att trattar är lite småtrista?? Förutom en god soppa så tycker jag mest att det blir utfyllnad av dem.
Vad finns kvar i skogarna att plocka hos er??
men du zingo…...om man hittar nyuppstigna trattkantareller kan man sylta dom ,receptet finns här på sidan, dessvärre har dom helt förintats hos mig hade behövt 15 liter till…......vet inte riktigt vad jag ska hoppas på här på Bohuskusten
Insyltad trattis har du här iaf
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=17
en klar favorit hos oss
Robban:
Din trattbild är helt OK men jag gillar ändå din designade rumsmatta mer.. :D
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=121307&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&13
Är inte heller så förtjust i trattkantareller..torkar o ger bor jag med MEN syltade trattkantareller har blivit min favorit =D kan inte vara utan!!!
Har varit en tur i skogen idag i Hyssna med sällskap av Nilla59. Det blev en fin skör av trattkantareller, blektaggsvamp, kantareller några brunsopp sen såg vi olivvaxingar men de var inte så ok så de fick stå kvar….sen plockades det svamp för färgning men det var inte jag som plockade dom ;)
Syltade låter ju spännande! Det blir till att gå ut och plocka trattar idag då. :)
Annars tycker jag trattkantarellpulver fungerar fantastisktt som smakförstärkare/buljong. Bara ösa i tex. köttfärssås precis så mycket att man nästan inte direkt känner själva svampsmaken, men såsen lyfter till skyarna..
Först gjorde jag en variant med vanlig ättiksinläggning, lök, hyvlad morot,lite kryddor och blandsvamp - sen gjorde jag en där jag drog vätskan ur svampen med salt (i 12 tim) , kokade i vinäger med kanelstång - stjärnanis och lite citronskal lät det rinna av och la på burk i olja.
Båda dessa behöver stå ett tag och dra, så utlåtande kommer om 2 veckor.
I morgon ska jag plocka trattar och prova långkoket som Birgitta tipsade om i tråden och som jag tror Brenko gjort i kväll.
- Verkar det lovande??
Vi börjar i olika ändar. Jag tänkte göra andra, inte sliskiga, inläggningar härnäst.
Det smakar mycket gott i grytan som står och svalnar nu, och ja, det var långkok. Nejlika enl. recept, sen slängde jag i en stor stjärnanis och en kanelstång(hade bara en). Gjorde på 5 liter tratt. Det blir nog fint till kött det där. Sitter nog fint på julbordet också. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.