0 3544 visningar

15 svar

ärggrön kragskivling ?

Kari Kapanen

8 okt 2008 kl. 05:38

Är min svampbild en ärggrön kragskivling, som jag fått förslag på.

Läser att den “ska” vara slemmig, men det upplevede jag inte att den var.

m v h

När jag kollade en vecka senare fanns dom inte kvar

0

Jan A, Uppsala

8 okt 2008 kl. 09:29

Det tror jag det är. Det SKULLE möjligen kunna vara blågrön, men miljön “ser mera ärggrön ut”!

0

Bo E

8 okt 2008 kl. 12:35

Hoppsan!

Växer de ärggröna i löv- och den blågröna i barrskog?
De jag hittat har växt i ganska grandominerad skog.
Då är det väl blågrön?
Visste inte att det fanns två “gröna” arter av kragskivling.

Slemmigheten varierar förmodligen med väderleken. I riktig torka blir de flesta normalt slemmiga svampar ofta bara glatta på ytan.

0

Jan A, Uppsala

8 okt 2008 kl. 13:28

Ärggrön skogligare, blågrön mera kultiverad, oftare i trdg. Det är min erfarenhet, stämmer givetvis inte alltid…

0

Bo E

8 okt 2008 kl. 13:36

Har hittat en grön kragskivling i mossig barrskog på växtplatser nära fynd av stor kragskivling.
Sen har jag hittat den i bergigare terräng i grandominerad blandskog där det i övrigt växer mest taggsvamp, kantareller och soppar.

Ingen speciellt vanlig art verkar det som i alla fall.
Lite säregen doft och smak på alla kragskivlingar.
Har inte riktigt förstått om de är bra matsvampar heller?

Aldrig hittat gröna kragskivlingar i trädgårdar så det är förmodligen den ärggröna då.

0

Kari Kapanen

8 okt 2008 kl. 18:15

Denna svamp hittade jag utefter en stig i ett skogsområde som inte kultiveras utan får stå orört, med ruttnade trädstammar och stubbar.
Platsen här halvskuggig, så jag var tvungen att använda blick som gör att färgerna “bleknare” lite.

Lite mer översiktlig bild

0

RasBohlin

8 okt 2008 kl. 19:34

Bör man misstänka att denna är den blågröna då, pga färgen?
Växte i bokskog.

0

RasBohlin

8 okt 2008 kl. 19:53

Har för mig att jag fått lära mig av “Jas”, att den blågröna gör sig av med sina hyllerester mer än den ärggröna, vilket gör ärggrön mer vitflockig…

0

Irene A

8 okt 2008 kl. 20:14

Stämmer, den blågröna har mycket mindre velum både på fot och hatt, en snabbt förgänglig ring, rödare ton på skivorna, blir snabbare urblekt och gulaktig på hatten.  Därmed inte sagt att de är lätta att skilja åt alla gånger, men jag tippar att båda exemplen här i tråden är ärggrön kragskivling.

0

RasBohlin

8 okt 2008 kl. 20:20

Tack Irene!
När du ändå är “här”, måste jag fråga vilken detta är, som du? har fotat??
http://www.mushroomexpert.com/images/andersson/andersson_stropharia_aeruginosa_01.jpg

0

Irene A

8 okt 2008 kl. 20:24

Stropharia aeruginosa - det är ärggrön kragskivling.

Här är en sämre bild på den blågröna:
http://swefungi.se/PAGES_PZ/Stropharia_cyanea.html

0

RasBohlin

8 okt 2008 kl. 20:29

Jo ärggrön står det ju, men bilden på mushroom expert är ju så lustigt violett i färgen, iaf på min skärm! =)

0

Irene A

8 okt 2008 kl. 20:37

RasB, du har rätt, den bilden har ett elakt rödstick, som aldrig blev av att åtgärda :-(

0

RasBohlin

8 okt 2008 kl. 20:45

Ahaaa…
Då får jag väl lugna mig lite då! =)

0

Jan A, Uppsala

8 okt 2008 kl. 22:54

Var ute just före skymningen och såg riktigt slemmiga - och vackra - ärggröna kragskivlingar i den miljö där jag ofta ser dem; en rätt kalkrik granskog med husmossa och harsyra och ofta blåsippa (dock inte på dessa bilder).

Slemmiga och vackra!

0

Kari Kapanen

9 okt 2008 kl. 01:03

jag tror att jag bestämmer mig för att det är en ärggrön kragskivling.

Miljön är i huvudsak barrskog enstaka björkar och andra lövträd.
Harsyra är det gott om och mossa på våren kryllar det av skogstjärnor.

Tackar för hjälpen, ville bara bekräfta det jag hört tidigare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone