Hoppsan!
Växer de ärggröna i löv- och den blågröna i barrskog?
De jag hittat har växt i ganska grandominerad skog.
Då är det väl blågrön?
Visste inte att det fanns två “gröna” arter av kragskivling.
Slemmigheten varierar förmodligen med väderleken. I riktig torka blir de flesta normalt slemmiga svampar ofta bara glatta på ytan.
Har hittat en grön kragskivling i mossig barrskog på växtplatser nära fynd av stor kragskivling.
Sen har jag hittat den i bergigare terräng i grandominerad blandskog där det i övrigt växer mest taggsvamp, kantareller och soppar.
Ingen speciellt vanlig art verkar det som i alla fall.
Lite säregen doft och smak på alla kragskivlingar.
Har inte riktigt förstått om de är bra matsvampar heller?
Aldrig hittat gröna kragskivlingar i trädgårdar så det är förmodligen den ärggröna då.
Stämmer, den blågröna har mycket mindre velum både på fot och hatt, en snabbt förgänglig ring, rödare ton på skivorna, blir snabbare urblekt och gulaktig på hatten. Därmed inte sagt att de är lätta att skilja åt alla gånger, men jag tippar att båda exemplen här i tråden är ärggrön kragskivling.
Tack Irene!
När du ändå är “här”, måste jag fråga vilken detta är, som du? har fotat??
http://www.mushroomexpert.com/images/andersson/andersson_stropharia_aeruginosa_01.jpg
Stropharia aeruginosa - det är ärggrön kragskivling.
Här är en sämre bild på den blågröna:
http://swefungi.se/PAGES_PZ/Stropharia_cyanea.html
jag tror att jag bestämmer mig för att det är en ärggrön kragskivling.
Miljön är i huvudsak barrskog enstaka björkar och andra lövträd.
Harsyra är det gott om och mossa på våren kryllar det av skogstjärnor.
Tackar för hjälpen, ville bara bekräfta det jag hört tidigare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.