Instämmer!
Champinjoner är mums! Min favorit är kungschampinjonen som är stor och brunfjällig och inte på något vis kan förväxlas med vit flugsvamp.
Det räcker f ö att lära sig känna igen champinjonernas speciella arom så behöver man inte oroa sig för förväxling med vit flugsvamp, ens mycket unga outvecklade ex. När de blir större är ju skivornas färgnyans bra indikator.
Men som sagt, en god champinjon ska dofta god champinjon.
Flugsvamp är inte speciellt lik dem tycker jag. Det man istället bör se upp med är oätliga giftchampinjoner men de har inte den fina aromen!
Jag har så pass god erfarenhet och näsa att jag klarar mig bra med dessa.
En ”vit” champinjon som luktar som en god champinjon ÄR nämligen en god champinjon! Så enkelt är det för mig. Och Kungschampinjonen är alltid nr 1 trots att den inte är direkt vit!
Karbolchampinjonen, som vissa skrapar och skrapar på, luktar KARBOL, särskilt om den slinker igenom ända till grytan på spisen. Dessutom dör ingen av den… Pärlhönschampinjoner och andra skummisar borde inte heller locka men är också rätt oförargliga - vad jag förstått.
Kravet på god lukt och smak medför faktiskt att bl.a. blod- och skogschampinjonerna får vara ifred för mig!
(Och givetvis vet jag hur flugsvampar är skapta, vilket alla MÅSTE lära sig!)
Oj då!
Jag har bara en enda gång hittat giftchampinjonen och det lärde mig både att se gulnaden vid skrap och känna avsaknaden av champinjonaromen.
Annars rätt lik medelstor snöboll!
Nu plockar jag bara de champinjoner som har den typiska doften, och sen den tydligt mörkare skogschampinjonen om man har tur och hittar den innan den blivit för gammal.
Brukar vara rätt vattniga.
Kungschampinjonen är oxå ett säkert kort som verkar ha blivit vanligare här i mellansverige de senaste 2-3 åren.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.