0 551 visningar

15 svar

Trattisfråga

Bo Reyer

8 okt 2008 kl. 17:20

Jag har de senaste dagarna observerat någon sorts “sjuka” på trattkantareller. Det börjar med att hatten svartnar i kanten för att sedan bli helt svart och sladdrig. När de växer tätt verkar det smitta då de närmaste svartnar i kanten. Jag har nog sett alla stadier då det på de “smittade” så småningom sprids till hela hatten. Vad är detta?

0

Boman

8 okt 2008 kl. 18:02

Är inte det beroende på ålder och torka+regn+frost? Det trodde jag iaf. Dem plockar inte jag.

0

Stefan HBG

8 okt 2008 kl. 18:08

Tror det är på grund av torkan som varit, vita längst ner på foten. svarta hattkanter sen hämtar dom sig aldrig.

0

Karin Hedén

8 okt 2008 kl. 18:53

Har gjort samma observation (Roslagen)och tolkat det som en effekt av först torka och sedan regn och lätt frostnupet.

0

Susann

8 okt 2008 kl. 18:55

Såg sådana idag, trodde det var frosten som tagit dom….

0

buffy

8 okt 2008 kl. 19:05

Vi har inte haft frost ännu, men många trattisar ser ut så som du beskriver. Det är nog torkskador som ruttnat eller förruttnelse som torkat. Förruttnelse orsakas ju av bakterier, de förökar sig och angriper andra svampar om man förvarar dem tillsammans. Fort kan det gå, därför ska man in med svamparna i kylen så fort det går när man kommer hem.

0

Salasias

8 okt 2008 kl. 19:54

Tror att det är samma “sjuka” som ibland händer när man ska torka trattisar. Vissa blir svarta, blöta och luktar apa, verkligen. Fort bort med dem.

0

Sofia, Skåne

8 okt 2008 kl. 23:19

Är det sådana som de två till höger på bilden, du menar?

0

Babsan umeå

8 okt 2008 kl. 23:27

Svarta och sladdriga trattisar är början till förruttnelse. Gamla t.ex.

0

Brenko

8 okt 2008 kl. 23:37

Jag tror att först dör den mest utsatta vävnaden av torka, och sen ruttnar det döda vid fukttillskott.

0

buffy

8 okt 2008 kl. 23:56

Det är förruttnelse, men orsaken till att det drabbar en del svampar men inte andra, gissar jag har att göra med skillnader i grad av torka omväxlande med blöta som resp svamp utsatts för. Om kanterna på tratthatten torkat “ihjäl” kommer den att ruttna när den blir blöt. Ungefär som fuktigt gangrän hos människor. Tänker jag mig! Säg gärna emot!

0

Karin Hedén

9 okt 2008 kl. 09:06

De trattkantareller jag observerade med denna “sjuka” stod oftast utan omgivande mossa eller annan skyddande växtlighet. De återfanns t.ex. ofta i stigar.

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 09:09

Just det, skadade av torka.

Frystorka era fingrar och låt dem hänga en vecka så får vi se hur det ser ut sen.. :D

0

Tina Nordberg Kolsva

9 okt 2008 kl. 10:11

Låter inte kul Brenko, finns det inger annat sätt ;((

0

Bo Reyer

Ola H / Kil

9 okt 2008 kl. 18:07

De flesta som skriver ovan drar korrekta slutsatser av hur trattarna påverkas av torka. Jag har utöver dessa “lättförklarade” skador observerat något annat och undrar om det också är vad du menar. Jag har sett klungor med friska fräscha, av torka opåverkade trattar där det mitt i sitter “sjuka” ex. De påminner om frostskador fast ingen frost har varit än. Jag kommer som du till att det är någon sorts sjuka.

0

Bo Reyer

9 okt 2008 kl. 18:39

Ola H. Det är precis som du skriver, att det mitt i en klunga sitter enstaka med detta symptom och även väldigt unga ex. Tidigare år har jag plockat helt oförstörda ex som varit utsatta för flera frostknäppar på uppemot 8 minusgrader varvat med flera omgångar snö. Detta måste bero något annat. Men vad?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone