Jag har de senaste dagarna observerat någon sorts “sjuka” på trattkantareller. Det börjar med att hatten svartnar i kanten för att sedan bli helt svart och sladdrig. När de växer tätt verkar det smitta då de närmaste svartnar i kanten. Jag har nog sett alla stadier då det på de “smittade” så småningom sprids till hela hatten. Vad är detta?
Vi har inte haft frost ännu, men många trattisar ser ut så som du beskriver. Det är nog torkskador som ruttnat eller förruttnelse som torkat. Förruttnelse orsakas ju av bakterier, de förökar sig och angriper andra svampar om man förvarar dem tillsammans. Fort kan det gå, därför ska man in med svamparna i kylen så fort det går när man kommer hem.
Det är förruttnelse, men orsaken till att det drabbar en del svampar men inte andra, gissar jag har att göra med skillnader i grad av torka omväxlande med blöta som resp svamp utsatts för. Om kanterna på tratthatten torkat “ihjäl” kommer den att ruttna när den blir blöt. Ungefär som fuktigt gangrän hos människor. Tänker jag mig! Säg gärna emot!
De flesta som skriver ovan drar korrekta slutsatser av hur trattarna påverkas av torka. Jag har utöver dessa “lättförklarade” skador observerat något annat och undrar om det också är vad du menar. Jag har sett klungor med friska fräscha, av torka opåverkade trattar där det mitt i sitter “sjuka” ex. De påminner om frostskador fast ingen frost har varit än. Jag kommer som du till att det är någon sorts sjuka.
Ola H. Det är precis som du skriver, att det mitt i en klunga sitter enstaka med detta symptom och även väldigt unga ex. Tidigare år har jag plockat helt oförstörda ex som varit utsatta för flera frostknäppar på uppemot 8 minusgrader varvat med flera omgångar snö. Detta måste bero något annat. Men vad?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.