0 291 visningar

9 svar

grå vårsvamp

susann

22 feb 2006 kl. 08:56

i min gräsmatta kommer det år från år en liten oansenlig grå hästskoformad svamp någongång i maj. kan det vara vårmusseron och kan man i så fall ta miste på någon annan svamp som är lik den.

0

Hans v E

22 feb 2006 kl. 09:24

Vårmusseronen har visserligen kallats hovsvamp vilket ju för tanken till hästskor, men den är (rosa-)vit och högst ansenlig!

0

Irene A

22 feb 2006 kl. 09:31

“liten oansenlig grå hästskoformad”
??
Beskrivningen ger mig associationer till örtaggsvamp… definitivt inte vårmusseron i alla fall.

Ser den ut så här:
http://svampguiden.com/art/visa/Calocybe_gambosa
med beskrivningen gräddfärgad, köttig och mjöldoftande, kan vi börja snacka vårmusseron.

Men det finns förväxlingsarter även i maj, en del tidiga rödskivlingar bland annat.

0

susann

22 feb 2006 kl. 09:56

tack det är nog inte vår musseron jag har. den är mycket tunnare och sprödare mer som bolmörtskivlingen. taggsvamp är det inte så mycket kan jag. ska ta sporprov i vår. tac för hjälpen

0

Hans v E

22 feb 2006 kl. 16:39

Menar du att bolmörtskivling är tunnare och sprödare än vårmusseron. Nej, tvärtom.

0

Irene A

22 feb 2006 kl. 17:10

Jag skulle tro att det är någon annan, mindre rödskivling. Mörkrödlingen (Entoloma clypeatum) är en sådan som brukar komma troget i maj månad. Jag gissar att det kan finnas fruktträd, hägg, hagtorn eller andra närbesläktade träd i närheten. Oansenlig kan man inte kalla mörkrödlingen heller, men rätt anonym ändå.

Jag grubblar fortfarande över “hästskoformad”. De skor som hästar hade förr i tiden vet jag ju hur de såg ut, men moderna hästskor kanske ÄR formade som bolmörtsskivlingar?

0

susann

23 feb 2006 kl. 08:12

ok jag har nog fel igen då. men den är spröd som mjölskivlingen ungefär. får den där grå färgen vid beröring. luktar lite mjöligt växer vid syren och är ok då kanske inte hästskoformad men åtminstånde hjärtformad. en markerad flik i kanten.

0

Irene A

23 feb 2006 kl. 09:03

Kanske den här då (som jag bl.a. har sett växa under syren):
http://grzyby.strefa.pl/foto/entoloma_vernum.jpg

Det är en liten oansenlig brungrå giftig art som heter vårrödhätting, Entoloma vernum. Bilden visar dem något större än normal storlek.

0

susann

23 feb 2006 kl. 11:04

nix jag blir aldrig nöjd :)
den är ljusare nästan vit, men ändå grå

0

Irene A

24 feb 2006 kl. 08:55

Susann, fotografera svamparna och skicka bilden hit nästa gång du ser dem. Då kan det finnas en chans att någon har ett vettigt förslag..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone