0 472 visningar

7 svar

Färska/torkade trattisar

Salasias

8 okt 2008 kl. 18:41

Hur mycket torkade tarttisar motsvaras av 5 liter färska? Eller en liter färska = X liter torkade?

0

Buffy

8 okt 2008 kl. 19:09

Jag har för mig att en liter tk brukar väga 300 g ungefär. 1 kg färska tk blir ca 80 g torkade, så en liter borde bli ca 24 g. Men det beror förstås mkt på hur tätt packade svamparna är i litermåttet. Små svampar ger högre vikt per liter. Ju.

0

Boman

8 okt 2008 kl. 19:44

Jag mäter mina i gram. Ca 10 ggr minskar de i vikt vid torkning.

0

Salasias

8 okt 2008 kl. 19:52

Tack, men oj vad svårt det blev när man inte har en brevvåg…. Ska räkna på det dock…
Skulle göra syltade trattisar och där står 5 liter färsk svamp. Hmm..

0

Maj

8 okt 2008 kl. 20:03

Svampkokboken av Dieter Endorm, Ingrid och Pelle Holmberg:
5 dl färsk svamp = 100 g färsk = 2 dl förkokt = knappt 100 g förkokt = 1,5 dl torkad = 10 g torkad svamp.

0

Maj

8 okt 2008 kl. 20:14

Ref mitt förra inlägg om Svampkokboken, naturligtvis bara ungefärliga mått, men jag brukar använda mig av dem och det har funkat rätt bra!

0

buffy

8 okt 2008 kl. 20:17

Det finns jättebra små elektroniska köksvågar på t ex Claes Ohlsson och Lagerhaus och ÖB till överkomliga priser, 149 :-kostade min. Jag brukar kontrollväga med en enkrona (7 g). Oumbärlig i varje hem!

0

Marixia

8 okt 2008 kl. 20:21

http://www.svenskasvampskogen.se har omräkning från färsk till torkad svamp. Kolla där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone