Jag letar förtvivlat efter svart trumpetsvamp är det någon som kan hjälpa mig på traven,här finns nästan ingen ekskog men lite bok och hassel men jag hittar ingethar letat i åratal, finns det några andra svampar som ofta växer på samma ställe som kan vara till ledning? Är det någon som har bilder (vy) på mark där de växer (inte närbild på själva svampen)så vore jag jätte tacksam
Det där med Ek och Hassel är lite överdrivet, jag hittade 20 lit på ett ställe i gräs och ett annat ställa på bar mark, svart mylla med lite löv och båda ställen i öppen mark tillsammans med några Bokar. I Småland har jag hittat dem i mossa i barrskog uppe på åshöjd. I Blekinge uppe på liten höjd med blandskog men faktiskt en Ek i närheten men ingen Hassel! Det är bara att leta på och offtast så kommer de som bonus när man söker annan svamp men har man väl hittat ett ställe så återkommer de där varje år. Lycka till.
De gillar näringsrik mark, där det växer blåsippor på våren ska man titta efter dem på hösten, har jag fått lära mig. De jag har hittat har vuxit nära antingen hassel eller ek eller bådadera. I närheten har det funnits kantarell, kruskantarell, rödgul och blek taggsvamp.
Tack alla för era tips. Tillbringade i stort sett hela dagen i skogen igår ihop med hassel och asp men utan resultat. Troligen är jag på helt fel mark, här är ganska “blöt"mark med många mossar och kärr runtomkring.Ska det vara mycket torrare marker? och hur ser barrskogen ut där de växer är den gles och är det bara mossa eller även bland blåbärsris?Är det så att de inte alls växer i samma marker som kantareller trattkantareller? Många frågor men vill ge det en sista chans innan älgjakten börjar på måndag. Det verkar vara många som fotograferar här, finns det någon som kanske vill dela med sig av bilder på typen av skog man ska söka. Tackar på förhand
Jag har också problem att hitta de där som så många hittar mängder av. Har hittat två nävar i år.
Man blir lite sur ibland, min granne som typ letar efter trattkantareller i rosenbuskarna hittade en hel påse häromdagen direkt när han stannade bilen när han skulle på svamptur. :(
Jag har själv bara hittat i bokskog men då har det även funnits trattisar precis i närheten. Det har inte funnits speciellt mkt mossa men däremot mkt gamla löv.
Just i år är det ngt djur som hinner före och äter upp dom för mig. Antagligen älg el rådjur då det iaf inte finns tecken på vildsvin i närheten.
Läste tidigar i år att ngn hittade i ett dike utmed en grusväg.
Rätt glest mellan träden tror jag är att föredra, oavsett ålder på dem, eller i skogsbryn och i slänter/branter nedanför träd. På Söderåsen kan de växa mkt otillgängligt i branterna. Det kan vara så att det är ont om dem i år där du bor, så att du har bättre lycka nästa säsong =)
Tack igen alla, har varit ute idag igen men nej , kanske är det så att just där jag bor finns de inte,här är ganska djup skog på de flesta ställen och jag har ju letat i många år nu men jag får samla nya krafter till nästa år. Jag tröstplockade en korg med trattisar och några kantareller innnan jag drog mig hemmåt igen. Har jag fattat rätt är ett tips att även titta i branta sluttningar
Jag har verkligen haft tur iår. 5 gånger har jag hittat svart trumpet på 35 år, 4 gånger de senaste två veckorna. Vet inte vad det beror på, kanske att jag inte ränner lika fort sedan jag var med om en bilolycka för ett år sedan. Inget ont som inte har något gott med sig:))
Tack för härliga bilder, en del påminner om sådana ställen jag letat på så då vet jag att jag inte är helt fel ute, men börjar tro att det inte är marker för svart trumpet här men skam den som ger sig, jag letar vidare. Var ute en sväng i regnet i en brant bokslänt men där fanns i stort sett inga svampar (kanske för mycket sandig mark)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.