0 781 visningar

25 svar

svart trumpet /hjälp

/solis

8 okt 2008 kl. 19:27

Jag letar förtvivlat efter svart trumpetsvamp är det någon som kan hjälpa mig på traven,här finns nästan ingen ekskog men lite bok och hassel men jag hittar ingethar letat i åratal, finns det några andra svampar som ofta växer på samma ställe som kan vara till ledning? Är det någon som har bilder (vy) på mark där de växer (inte närbild på själva svampen)så vore jag jätte tacksam

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2008 kl. 19:36

Det där med Ek och Hassel är lite överdrivet, jag hittade 20 lit på ett ställe i gräs och ett annat ställa på bar mark, svart mylla med lite löv och båda ställen i öppen mark tillsammans med några Bokar. I Småland har jag hittat dem i mossa i barrskog uppe på åshöjd. I Blekinge uppe på liten höjd med blandskog men faktiskt en Ek i närheten men ingen Hassel! Det är bara att leta på och offtast så kommer de som bonus när man söker annan svamp men har man väl hittat ett ställe så återkommer de där varje år. Lycka till.

0

Boman/södermanland

8 okt 2008 kl. 19:42

Jag hittar mina mest i en ledningsgata, öppet, risigt med gräs. Eller också i gläntor i blandskogen, med mossa. Inga alls i mitt “revir” under hassel i år.

0

buffy

De gillar näringsrik mark, där det växer blåsippor på våren ska man titta efter dem på hösten, har jag fått lära mig. De jag har hittat har vuxit nära antingen hassel eller ek eller bådadera. I närheten har det funnits kantarell, kruskantarell, rödgul och blek taggsvamp.

0

GretheF Skåne

Inte alltid jag har gått forgäves i några år nu

0

buffy

8 okt 2008 kl. 19:45

De återkommer inte alltid varje år på samma ställen, för det har inte “mina” gjort =( Men JAS är en flytnisse när det gäller svamp, så det förvånar mig inte att “hans” har gjort det =)

0

solis

8 okt 2008 kl. 19:45

tack, nu vet jag att det finns hopp även här i småland i barrskogen,jag plockar själv mycket kantarell, trattkantarell och rödgul trumpet men det kanske inte alls är marker för svart trumpet.inget tips om andra svampar som växer tillsammas med svart trumpet?

0

Helena A

8 okt 2008 kl. 19:50

Jag har ett par superställen.
Det ena är i en ren hasselskog och det andra i en skog där det växer gran och asp.
Sen kan jag även hitta dom i ren barrskog ibland.
Gärna då på och efter stigar

0

Buffy

Nina A

8 okt 2008 kl. 19:55

Det är ju hur bra som helst att få tips om hurdana blommor som växer på olika svampställen :)
tycker mycket om blommor,och allt blir mycket lättare nu :)

var har du lärt dig det du kan?

0

Buffy

buffy

8 okt 2008 kl. 20:00

Det var på visningen av Fredriksdals svamputställning ( i Hbg) för ett par år sedan som de sade att svart trumpet finns på Söderåsen. När ngn frågade var på Söderåsen ville de inte berätta närmare, men gav ledtråden om blåsippor.

0

solis

8 okt 2008 kl. 20:03

Blåsippsbacken under hasselbuskarna har jag finkammat(tror jag) utan resultat. Asp och gran finns det gott om här, får göra några djupdykningar där bland löven eller börjar säsongen ta slut för svart trumpet.

0

svart trumpet mer hjälp

Solis

10 okt 2008 kl. 09:50

Tack alla för era tips. Tillbringade i stort sett hela dagen i skogen igår ihop med hassel och asp men utan resultat. Troligen är jag på helt fel mark, här är ganska “blöt"mark med många mossar och kärr runtomkring.Ska det vara mycket torrare marker? och hur ser barrskogen ut där de växer är den gles och är det bara mossa eller även bland blåbärsris?Är det så att de inte alls växer i samma marker som kantareller trattkantareller?  Många frågor men vill ge det en sista chans innan älgjakten börjar på måndag. Det verkar vara många som fotograferar här, finns det någon som kanske vill dela med sig av   bilder på typen av skog man ska söka. Tackar på förhand

0

svart trumpet mer hjälp

Brenko

10 okt 2008 kl. 09:57

Jag har också problem att hitta de där som så många hittar mängder av. Har hittat två nävar i år.

Man blir lite sur ibland, min granne som typ letar efter trattkantareller i rosenbuskarna hittade en hel påse häromdagen direkt när han stannade bilen när han skulle på svamptur. :(

0

svart trumpet mer hjälp

Madde Småland

10 okt 2008 kl. 10:01

Jag har själv bara hittat i bokskog men då har det även funnits trattisar precis i närheten. Det har inte funnits speciellt mkt mossa men däremot mkt gamla löv.
Just i år är det ngt djur som hinner före och äter upp dom för mig. Antagligen älg el rådjur då det iaf inte finns tecken på vildsvin i närheten.
Läste tidigar i år att ngn hittade i ett dike utmed en grusväg.

0

svart trumpet mer hjälp

Solis

10 okt 2008 kl. 10:16

Hahaa. kanske ska ta en tur i dikena idag istället. När det gäller bokskogen ska det vara gammal och mörk eller är det yngre öppnare som gäller.

0

svart trumpet mer hjälp

buffy

10 okt 2008 kl. 10:28

Jag har inte hittat mer än ngra dl sv trumpet i år.

0

Christian

10 okt 2008 kl. 10:46

leta i gammal skog där man t ex averkat någonstans och det står lövträd kvat- Ek , hassel ,björk- gärna där det går gamla traktorspår och det finns gräsruggar av av lite längre gräs- jag har hittat lassvis i år

0

svart trumpet mer hjälp

buffy

10 okt 2008 kl. 10:54

Rätt glest mellan träden tror jag är att föredra, oavsett ålder på dem, eller i skogsbryn och i slänter/branter nedanför träd. På Söderåsen kan de växa mkt otillgängligt i branterna. Det kan vara så att det är ont om dem i år där du bor, så att du har bättre lycka nästa säsong =)

0

svart trumpet mer hjälp

Solis

10 okt 2008 kl. 14:21

Tack igen alla, har varit ute idag igen men nej , kanske är det så att just där jag bor finns de inte,här är ganska djup skog på de flesta ställen och jag har ju letat i många år nu men jag får samla nya krafter till nästa år. Jag tröstplockade en korg med trattisar och några kantareller innnan jag drog mig hemmåt igen. Har jag fattat rätt är ett tips att även titta i branta sluttningar

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 10:55

Här är ett kanon ställe

0

Helena A

11 okt 2008 kl. 11:06

Jag har ett av mina bästa ställen här.
Gammal hasselskog och branta sluttningar

0

Geraldine Vällingby

11 okt 2008 kl. 11:08

Jag har verkligen haft tur iår. 5 gånger har jag hittat svart trumpet på 35 år, 4 gånger de senaste två veckorna. Vet inte vad det beror på, kanske att jag inte ränner lika fort sedan jag var med om en bilolycka för ett år sedan. Inget ont som inte har något gott med sig:))

0

buffy

11 okt 2008 kl. 11:53

Robban O-hamns bild kunde nästan vara tagen på ett av “mina” trumpetställen =) Här är en miljöbild med trumpeter, från ifjol.

2007-09-05

0

buffy

11 okt 2008 kl. 12:13

Här är en bild från ett helt annat fyndställe. Det stod en liten hassel alldeles intill. I år har vi kammat noll på den här platsen.

2007-09-23

0

Geraldine Vällingby

11 okt 2008 kl. 12:22

Dessa växte bakom stugan, glänta med små granar, mossa och blåbärsris, nära en liten insjö.

0

Solis

11 okt 2008 kl. 13:50

Tack för härliga bilder, en del påminner om sådana ställen jag letat på så då vet jag att jag inte är helt fel ute, men börjar tro att det inte är marker för svart trumpet här men skam den som ger sig, jag letar vidare. Var ute en sväng i regnet i en brant bokslänt men där fanns i stort sett inga svampar (kanske för mycket sandig mark)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone