0 1042 visningar

11 svar

Ätlig svamp?

Marixia

8 okt 2008 kl. 20:50

Har ofta funderat på om de svampar, olika sorter, som angrips av fåglar, sniglar ekorrar, skogsmöss med mera,.....kan man utgå från att de är ätliga, dvs icke giftiga? Har någon en uppfattning om detta?
Ser ju ofta att de vanligaste och godaste svamparna kan vara angripna = smakade. Någon uppfattning?

0

RasBohlin

8 okt 2008 kl. 20:56

Då vill jag låta den här bilden, föreställande dödligt giftig vit flugsvamp tala!

http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=14628&Photo=Vit-flugsvamp-(Amanita-virosa)

0

Nina A

8 okt 2008 kl. 20:59

det bästa är att utgå från en svampbok, vem vet hur djuren mår efter att ha tuggat i sig smågiftig svamp:)
intressant fråga dock

0

Marixia

8 okt 2008 kl. 21:05

Ja, Den vita flugsvampen sa ju en hel del.
Ska förklara att jag inte plockar efter den devisen, så klart. Men fundera kan man väl.

0

RasBohlin

8 okt 2008 kl. 21:08

Förlåt om det verkade lite spydigt, som jag skrev! Det var inte meningen, men man blir ju lite förskrämd för jag vet att det finns folk som tror att man kan gå efter det…

0

Marixia

8 okt 2008 kl. 21:12

Inga problem, men det är ju så att man tittar inte så noga på de man inte vill äta, tittar mer på de man önskar andra varelser inte ätit av.
Ska titta bättre på allt hädanefter.

0

RasBohlin

8 okt 2008 kl. 21:22

Det handlar väl mest om att olika kemiska ämnen har olika effekter på olika arter! Alfa-, beta-, gamma-, och epsilon-amanitin, amanullin,
amanullinsyra och proamanullin (som exempelvis vit flugsvamp innehåller), kanske är jättekul och ofarliga närings/berusningsmedel, om man är till ex. en skogssnigel, vad vet jag! =)

0

Marixia

8 okt 2008 kl. 21:27

Fick en härlig vision av skogssniglar dansande runt en vit flugsvamp! Kanske har du rätt!
Själv är jag arten, homo sapiens sapiens och får hålla mig till det vi tål. Tack för dina svar!

0

Hans Myhre

8 okt 2008 kl. 22:34

Får jeg legge til at Vit flugsvamp ikke heter Amanita virosa men Amanita bisporigera. Dette fordi disse beleggene nå er DNA testet og er samme art. Da gjelder det første navnet som ble brukt på arten.

0

RasBohlin

8 okt 2008 kl. 23:02

Tack Hans!
Det var en nyhet för mig!

0

Irene A

9 okt 2008 kl. 16:27

Hans, var har du hittat informationen om att virosa ska heta bisporigera?
Dels är namnet Agaricus virosus Fr. från 1838, och därmed äldre än Amanita bisporigera G.F. Atkinson från 1906,
dels nämns detta inte med ett ord på hemsidan av Rod Tulloss, som väl får betraktas som en ledande expert på släktet Amanita.

0

Hans M

Irene A

10 okt 2008 kl. 21:48

Ursäkta om jag är tjatig, men skulle du vilja utveckla det där med att vit flugsvamp ska heta Amanita bisporigera? Jag vill gärna veta hur man har kommit fram till det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone