Skulle någon våga äta dessa som streckmusseron??
Gjorde ett nytt varv i gamla spår
och trillade över följande svamp.
Jag trodde säsongen var över men som tur är kanske jag kan få smaka det jag tror är streckmusseron. Missade nämligen chansen förra veckan!!
Det är generellt blandskog men just där dessa stod var det mer tall, lite gräs, ganska mycket sten (berg & block).
De var ganska unga - hade knappt kommit upp, lite slemmiga av vätan, luktar ??, har en viss dragning åt gult under/på fot, ingen skum smak, och jag tycker de liknar beskrivning av streckmusseron ännu mer än de jag fann förra veckan - se länken nr 3:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=119224&fnr=1&sok=zingo&Start=0&Offset=50&14
Vill någon titta på mina nya bilder och kanske bekräfta.
Helst i kväll om det går.. pls
Jag bifogar så många som möjligt-bättre att överdriva en gång för mycket ;-)
Vad är det??
Jag är ingen expert men jag skulle ta dessa som streckmusseroner.
Plockade precis likadana igår. Åt. Och jag mår fint idag.
Foten och skivorna har lite gult inslag. Hatten har tydliga blyertsstreck. Växer gärna med tall. Check! Men jag hittade mina där det även fanns gran i närheten. Även björk men mest tall.
Vänte på en stjärna om du är osäker.
Jag skulle inte väntat så här länge - men det är jag det.
Ja, jag måste ordna med kameran eller byta - den har en tendens att vilja lägga på så allt får en beigare/brunare ton.
Ändrar jag inställning så blir allt blått i stället.
På utebilden märks faktiskt en gråare nyans. De är heller inte beige/varmgula under hatten utan har en kallare gul ton.
Själv tyckte jag att de var bleka och väldigt grå när jag plockade dem.
Smaklig och lycka till!
Låt oss veta vad du tycker om smaken osv.
Om du inte testat frost-, sot- eller olivvaxing så tycker jag du ska göra det. Om du överlever detta vill säga ;)
Jag ska puttra frostvaxingar på en kvällsmacka nu. Dom är lätt bland mina 5 bästa!
Jo jag ska berätta vad jag tycker. Tänkte prova sotvaxing för 2 dgr sedan efter att fått bekräftat här vad jag hittat.
Tyvärr var de förstörda när jag kom tillbaks, så nu det lär dröja till nästa år innan jag får smaka dem.
Men man får vara glad för det som huset bjuder..
Jag klarade streckisarna! ; D
De var helt OK men jag kommr inte att springa benen av mig för att hitta dem. Jag gillade konsistensen på dem - gôtt tuggmotstånd!
Hittar jag fler kommer jag givetvis att plocka men de blir nog blandade med annat.
Såg sotvaxing förra veckan men de hann bli förstörda av regn och frost innan jag fick möjlighet att söka upp dem igen.
Även igår såg jag en hel del förstörda men inga nya fräscha att hitta (än). Detta var på ett annat skogsområde men de ligger bara nån km från varandra.
Jag har mina jaktmarker runt Arvika-trakten. : )
Grattis!
Jag håller med dig. Konsistensen är bra, men smaken är inte SÅ bra att man jagar dem direkt.
Men det finns säkert de som tycker det.
Arvika, då tror jag att du kommer att ha fler möjligheter.
Mina frostvaxingar hittar jag ofta på tallheden, eller längs gamla skogsvägar. Mossa och ganska magert. Vet inte vad du har för bok så jag skickar lite info - se bild.
Jag tycker verkligen att du ska smaka på den här. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.