Hej,
Jag håller på att utbilda mig till svampkonsulent och har tagit på mig att skriva en uppsats om Bolmörtsskivlingen. Är det någon
som kan hjälpa mig med följande:
- skaffa ett exemplar och sända det mot kostnad till mig att användas för mikroskopering, test av reagens os.v.
- ide om varför den hete Bolmörtsskivling
- vem har namngett den
- har den något och i så fall vilket samband med örten Bolmört Hyoscyamus Niger.
- Vad skrev, om något Elias och övriga föregångare om denna svamp.
Jag är student på Umeå Universitet och skall skriva en uppsats om Bolmörtsskivlingen.
Exemplaret skall användas till mikroskopering för att om möjligt bestämma, fotografera/rita av spororer och annat som kan verifiera att det är en bolmörtsskivling. Som du kanske sett/hört så är ju Bolmörtsskivlingen giftig men förgiftningsfall är sällsynta och några dödsfall är inte kända på vår giftinformation här i Sverige.
Hej Rolf!
Jag har nu sökt i mina äldsta svampböcker och hittat en intressant uppgift i Strömboms “Svenska Svampbok” från 1883. Där nämns på sid 27 under “Egentliga rödskivlingar (Entoloma)” den “Försåtliga rödskivlingen”. Så som den beskrivs så tror jag att det är Bolmörtsskivling som avses men det latinska namnet är E.lividus. Kan det vara en tidigare latinsk benämning? Hur som helst så varnas starkt för svampen “Ohyggligt giftig” står det. Jag hittar inga uppgifter om “Försåtliga rödskivlingen” eller bolmörtsskivling i andra svampböcker från denna tid men har inte gjort någon riktigt grundlig efterforsking.
Jag tycker det är ett bra initiativ att gå ut i Forumet och söka kunskap och efterlysa svamp för mikroskopiska studier. I detta fallet skriver Acce ett fördjupat arbete om Bolmörtskivlingen då det är ett moment på kursen Svampkunskap II, svampkonsulentutbildningen. Kursdeltagarna arbetar med olika ämnen och delar med sig sin kunskap vid en redovisning.
Tjena Rolf!