0 529 visningar

24 svar

Bolmörtsskivling, Entoloma sinatum

Acce

9 okt 2008 kl. 08:49

Hej,
Jag håller på att utbilda mig till svampkonsulent och har tagit på mig att skriva en uppsats om Bolmörtsskivlingen. Är det någon
som kan hjälpa mig med följande:
- skaffa ett exemplar och sända det mot kostnad till mig att användas för mikroskopering, test av reagens os.v.
- ide om varför den hete Bolmörtsskivling
- vem har namngett den
- har den något och i så fall vilket samband med örten Bolmört Hyoscyamus Niger.
- Vad skrev, om något Elias och övriga föregångare om denna svamp.

0

Boman

9 okt 2008 kl. 08:52

Med erfarenhet av tidigare önskan om att få giftsvamp tillsänt någon uppstår en fråga. Vem är du?

0

Totte Gbg

9 okt 2008 kl. 08:57

Micke eller Elisabeth B kanske kan säga nåt om att du är den du är för du kanske har någon av dem som lärare?

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 08:57

Kom igen, bolmörtsskivling låter väl bara betydligt giftigare än vad den är? Det kan bli ett långrandigt projekt att mörda någon genom uttorkning.

0

Boman

9 okt 2008 kl. 09:04

Med erfarenhet av en människa som gjorde allt för att skada sin omgivning, dvs famil, så räcker det med att orsaka det sagda svamp ger. Mord är steget efter, typ.
Om Acce är en blivande svampkonsulent så kan ju konsulenterna bekräfta det i så fall, eller hur?

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 09:06

Kombinationen av ett seriöst intryck och mindre giftig svamp gör inte mig så misstänksan i alla fall.

0

Acce

9 okt 2008 kl. 09:06

Jag är student på Umeå Universitet och skall skriva en uppsats om Bolmörtsskivlingen.
Exemplaret skall användas till mikroskopering för att om möjligt bestämma, fotografera/rita av spororer och annat som kan verifiera att det är en bolmörtsskivling. Som du kanske sett/hört så är ju Bolmörtsskivlingen giftig men förgiftningsfall är sällsynta och några dödsfall är inte kända på vår giftinformation här i Sverige.

0

Acce

9 okt 2008 kl. 09:09

Ja jag har båda som lärare.
Använer dock Pseudonymen Acce,

Heter Rolf B

0

Totte Gbg

9 okt 2008 kl. 09:13

Men be någon av dom att bara bekräfta det i denna slingan så blir alla lugna o nöjda så kan du säkert få hjälp.

0

Acce

9 okt 2008 kl. 09:16

Boman,

Du kanske har svar på nåon(ra) av mina andra frågor som ju som svar i vart fall inte kan orsaka någon förgiftning.

0

Karin Hedén

9 okt 2008 kl. 09:32

Hej Rolf!
Jag har nu sökt i mina äldsta svampböcker och hittat en intressant uppgift i Strömboms “Svenska Svampbok” från 1883. Där nämns på sid 27 under “Egentliga rödskivlingar (Entoloma)” den “Försåtliga rödskivlingen”. Så som den beskrivs så tror jag att det är Bolmörtsskivling som avses men det latinska namnet är E.lividus. Kan det vara en tidigare latinsk benämning? Hur som helst så varnas starkt för svampen “Ohyggligt giftig” står det. Jag hittar inga uppgifter om “Försåtliga rödskivlingen” eller bolmörtsskivling i andra svampböcker från denna tid men har inte gjort någon riktigt grundlig efterforsking.

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2008 kl. 10:18

En enkel fråga, Acce, är det vi här eller du som ska skriva enuppsats om en av våra mest “överskattade giftsvampar”?Egna litteraturstudier är ett mycket bra sätt att ta reda på s.k. fakta, speciellt för en blivande “svampkonsulent”...

0

Acce studerar Svampkunskap

Elisabeth Bååth, Umeå universitet

9 okt 2008 kl. 10:32

Jag tycker det är ett bra initiativ att gå ut i Forumet och söka kunskap och efterlysa svamp för mikroskopiska studier. I detta fallet skriver Acce ett fördjupat arbete om Bolmörtskivlingen då det är ett moment på kursen Svampkunskap II, svampkonsulentutbildningen. Kursdeltagarna arbetar med olika ämnen och delar med sig sin kunskap vid en redovisning.

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2008 kl. 10:47

Jag vände mig inte mot efterlysningen av svampen, utan mot de “övriga frågorna”! Kanske inget fel att intervjua sig till “kunskap”, men…

0

Acce

9 okt 2008 kl. 12:56

Karin,

Tack för intressant information. Jag har Strömbergs bok på min lista över böcker att söka på bibliotek.

0

Acce

9 okt 2008 kl. 13:01

Jan A/Uppsala

Kan du något om detta eller är du bara gnällig.

Vilka vi är det du talar om och vet du, det är frivilligt att bidra.

Självklart suderar jag annat än bara denna blogg men tror och är övertygad om att det finns ideer och kunskap att hämta här.

0

Jan

Sofia, Skåne

9 okt 2008 kl. 21:02

Jag vill bara förtydliga lite. Nuförtiden använder man sig av en studieteknik som heter problembaserad inlärning. Det innebär att man söker information på flera olika sätt. Detta forum är bara ett av sätten.

Lycka till, Rolf!

0

Acce!

Jan A, Uppsala

9 okt 2008 kl. 21:21

Jag kan inget om nånting, är bara en nolla här, är inte ett dugg gnällig - men står för mina ord och tänker inte lyfta denna tråd en enda gång till.

0

Biritta D

9 okt 2008 kl. 21:56

Jag kan i alla fall bekräfta att en Rolf B var i Skövde tillsammans med mig och min man på svampkunskap 2.Vi är bara 9 som går 2 an så jag tror att ni kan lita på att det stämmer.

0

BirgitttaD

9 okt 2008 kl. 21:59

Varför konstrar du Rolf. Vi som känner dig vill ju veta vem du är. Sven hälsar.

0

Acce

10 okt 2008 kl. 18:45

Birgitta,

Jag tycker inte att jag konstrar så jag måste ha missat något.

Har bara som ett sätt att försöka ta fram information om Bolmörtsskivling använt detta som jag tycker förnämliga forum.

0

BirgittaD

10 okt 2008 kl. 19:39

Jag bara mena, du kunde ju skrivit Rolf B från början.

0

Michael Krikorev

10 okt 2008 kl. 19:42

Tjena Rolf!

Någon färsk bolmörtsskivling blir nog svårt att hitta i stockholmstrakten just nu, men kanske lite längre söderut där det fortfarande verkar finnas en del svamp. Kanske kan du låna någon torkad kollekt av bolmörtsskivlingen på ett offentligt herbarium som t ex Uppsala eller på Riksmuseet. Vanligtvis lånar de enbart ut till forskning men eftersom detta ingår i ditt projektarbete, och det är inte den mest sällsynta svampen, så kanske de kan göra ett undantag… Skadar aldrig att fråga.

0

Acce

13 okt 2008 kl. 14:27

Michael,

Tack för tipset. Jag gör ett försök.

Rolf/Acce

0

Rolf

15 okt 2008 kl. 15:00

Michael,

Har varit på Herbariet på Naturhistoriska och fått myckt hjälp där, dock inte något exemplar av bolmörsskivlingen vilket jag förstår eftersom man lagt ner mycket jobb med torkning/pressning. Fick se 60 exemplar från 1891 till 2005. Har sökt kontakt med Klas och Maud J som var de som lämnat in de senaste exemplaren. Får se vart det leder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone