0 1127 visningar

15 svar

Svampar på tomten

Brenko

9 okt 2008 kl. 16:07

Vad är det här som växer i gräsmattekanten där det börjar bli lite vildare?

0

Birgitta F

9 okt 2008 kl. 16:32

väldigt fin , har svårt att förstå varför jag alltid “fastnar” i ett musseronfack. Hoppas du får hjälp snart

0

Helena i Lund

9 okt 2008 kl. 16:33

Den ser väl lite pluggig ut eller? Synd att det inte är en matsvamp, för man hade kunnat utfodra tredje världen med mängderna denna höst…

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2008 kl. 16:40

Gissar på ‘fjällig såpmusseron’ men är inte alls säker…

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 16:42

Men brukar inte pluggskivlingar vara ha en nedsänkning på hatten? Den här har inte det iaf, snarare tvärtom..

Ser god ut den där avbrutna biten.. slurp. ;)

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 16:46

Får väl kolla på bilder på fjällig såpmusseron.

Den luktar milt, och smakar milt, inte oangenämt alls.

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 17:14

Jag får inte riktigt ihop det med fjällig såpmusseron?!

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2008 kl. 17:19

Den ska smaka milt och gott, inte alls som såpmusseron.

0

Birgitta F

9 okt 2008 kl. 17:24

skäggmusseron då ?
tricholoma vaccinum

0

Birgitta F

9 okt 2008 kl. 17:28

0

Helena i Lund

9 okt 2008 kl. 17:29

Alltså jag måste titta mer noggrant på bilderna innan jag kastar ur mej nåt… men man lär sej av sina egna misstag, mer än av andras! :)

0

Irene A

9 okt 2008 kl. 17:44

De kan alltså växa i anslutning till streckmusseronmarkerna, i närheten av tall? Nåväl, jag tror i alla fall att det är fjällmusseron, Tricholoma imbricatum.

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 18:22

Det är inga tallar precis i närheten, men skogen runtikring är mestadels tall. I närheten är det gran och lite små lövträd. Kan ta en bild i morgon när det är ljust om det underlättar. Här är en blixtbild på växtplatsen iaf.

Är fjällmusseron ätlig?

Har smakat lite igen, och den smakar mycket gott.

0

Irene A

9 okt 2008 kl. 18:30

Fjällmusseronen ska tydligen vara ätlig men ingen höjdare.
Men man ska undvika att försöka äta de bruna musseronerna, det finns förväxlingsrisk med kastanjemusseron, och några andra närstående arter som inte är fullständigt utredda och misstänkt giftiga.

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 18:39

Lite spänning i vardagen kan man behöva ibland.. ;) Nädå, jag låter bli. Tror jag.

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 20:54

Jag stekte upp och smakade en tugga av nyfikenhet.

Vare sig det är fjällmusseron eller någon annan så var den ointressant i smaken. Inte alls äcklig, bara fattig på smak. Men den var snygg i stekpannan. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone