Nu gäller det, efter mycket kollande , smakande och jämförande så har jag idag, tror jag i alla fall plockat Rökslöjskibvling. Vad säger ni?
Serie 1 Den smakar ok lite äror kanske elle rlite metall!
Vad har jag i serie 2. Smakar nästan samma fast lite mindre tydligt, inte besk eller bitter, vad ?
Vi får verkligen hoppas att du hittat rätt, eftersom jag åt svampar som var extremt lika dina igår. Och plockade fler idag, som jag också åt upp.. Mycket god och smakrik.
Nu ska vi se, det kommer blod ur anus och urinrör, och det hugger till i njurarna så jag måste lägga mig på golvet och skrika. Men det är väl normalt? :D
Nu måste jag kommentera mig själv och undra lite över färgen på skivorna. Svamparna ser ju nästan identiska ut och smakar nästan identiskt, så beror färgskillnaden helt enkelt på att den ena svamp kolonin inte har släppt några sporer? Så ännu en fråga. år det ok att torka dem?
Varför inte? Det var som sagt bara ett förslag eftersom den ser vitsporig ut. Men för att vara säker krävs förstås en närmare titt.
Det finns en art som växer på sommar/höst som heter Flammulina fennae. Den är mycket närstående vinterskivlingen men har ljusare hatt och något mindre sporer. Jag skulle börja med att kolla beskrivningen av den.
Ja då får jag väl utgå från att det är en rökslöjskivlingskolloni som inte har släppt sporer fasten de är rätt stora och större en många mindre rökslöjskivlingar som släppt sporerna, men det har väl inte med storleken att göra utan med mognaden, antar jag. Så än en gång, är det ok att torka rökslöjskivling?
svampstaff. Nu är det andra kvällen i rad som tillvaron har förgyllts av en god svampupplevelse. Jag säger, plocka den inte, låt den stå till oss andra som har lite känsla för det goda. Enkelt recept, hård stekt på ett gott bröd med riven parmesan och i ugnen en stund och ett gott fylligt vitt till det, mumsfillibabban :)
Om du menar den kolonin som var “bleka” så har dessa ej förtärts men de har torkats och förvaras på säker plats. Jag hittade faktiskt likadana i dag oxå vid markytan granrot i skuggan, så jag skulle tro att vårt resonemang men att de inte har kommit så långt i utvecklingen att de har släppt några sporer, de idag smakade bra och råa gröna ärtor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.