0 448 visningar

30 svar

Har jag lyckats hitta rätt?

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 17:06

Nu gäller det, efter mycket kollande , smakande och jämförande så har jag idag, tror jag i alla fall plockat Rökslöjskibvling. Vad säger ni?
Serie 1 Den smakar ok lite äror kanske elle rlite metall!
Vad har jag i serie 2. Smakar nästan samma fast lite mindre tydligt, inte besk eller bitter, vad ?

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 17:07

Vad är då detta för en?

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 17:11

Vi får verkligen hoppas att du hittat rätt, eftersom jag åt svampar som var extremt lika dina igår. Och plockade fler idag, som jag också åt upp.. Mycket god och smakrik.

Nu ska vi se, det kommer blod ur anus och urinrör, och det hugger till i njurarna så jag måste lägga mig på golvet och skrika. Men det är väl normalt? :D

0

Helena i Lund

9 okt 2008 kl. 17:17

Örk @ blod ur anus Brenko!! Men ett hugg då och då, det får man väl nästan räkna med eller? Mina hugg är dock mentala, en form av skogsabstinens tror jag…

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2008 kl. 17:24

Tyvärr kan jag inte smaka dom JAS, men tror iaf att du hittat rätt!

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 17:47

Men inte är det samma svamp i båda serierna? kolla på dessa 2 bilder, det är stor skilnad på färgen på skivorna. bild 3 på dagens skörd.

0

Michael Krikorev

9 okt 2008 kl. 17:52

Serie 1: Ja, det ser ut att kunna vara rökslöjskivling.

Serie 2: Osäker, men kanske kan vara vinterskivling. Kolla med beskrivningen i en bra svampbok.

Rökslöjskivling har svartlila sporer, vinterskivling har vita sporer.

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 17:52

Nu måste jag kommentera mig själv och undra lite över färgen på skivorna. Svamparna ser ju nästan identiska ut och smakar nästan identiskt, så beror färgskillnaden helt enkelt på att den ena svamp kolonin inte har släppt några sporer?  Så ännu en fråga. år det ok att torka dem?

0

Michael Krikorev

9 okt 2008 kl. 17:53

Såg inte dina senaste bilder när jag skrev förra inlägget. Det är förmodligen vinterskivling, också en god matsvamp.

0

Michael Krikorev*

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 17:55

Om du med Vinterskivling menar “Vinternagelskivling” så är det inte det, helt säker.

0

Michael Krikorev*

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 18:00

Den växte på Granvindfälla rotdelen och saknar sammetet på  nederdelen av foten och inte det minsta klibbig på hatten, nej inte rätt konsistens heller tycker jag.

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2008 kl. 18:01

JAS, jag menade båda serierna i mitt ‘rökslingsvar’!

0

Michael Krikorev*

Michael Krikorev

9 okt 2008 kl. 18:02

Varför inte? Det var som sagt bara ett förslag eftersom den ser vitsporig ut. Men för att vara säker krävs förstås en närmare titt.

Det finns en art som växer på sommar/höst som heter Flammulina fennae. Den är mycket närstående vinterskivlingen men har ljusare hatt och något mindre sporer. Jag skulle börja med att kolla beskrivningen av den.

0

Michael Krikorev*

Michael Krikorev

9 okt 2008 kl. 18:03

...eller så är det bara unga och ännu ej spormogna ex. av rökslöjskivling. Svårt att säga enbart efter bilder.

0

Michael Krikorev*

Michael Krikorev

9 okt 2008 kl. 18:05

Är du helt säker på att den växte på gran så är rökslöjskivling mer troligt.

0

Michael Krikorev*

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 18:28

Helt säker på Gran. Syns inte så bra på bilden men de växer hotryckta i marknivå på granrot.

0

Michael Krikorev*

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 20:28

Nu har jag kollat runt lite på Flammulina fennae, det verkar som om den i stort sett ser ut som Vinterskivlingen med sammetsfor och allt bara att den är vitsporig. jag har lånat några bilder från nätet.

0

rökslöjskivling

"JAS" Helsingborg

10 okt 2008 kl. 08:57

Ja då får jag väl utgå från att det är en rökslöjskivlingskolloni som inte har släppt sporer fasten de är rätt stora och större en många mindre rökslöjskivlingar som släppt sporerna, men det har väl inte med storleken att göra utan med mognaden, antar jag. Så än en gång, är det ok att torka rökslöjskivling?

0

rökslöjskivling

Brenko

10 okt 2008 kl. 09:14

Det var vad jag också tänkte, men som nybörjare håller jag ofta truten. ;)

0

rökslöjskivling

Sofia, Skåne

10 okt 2008 kl. 14:21

Jag är också nyfiken på om det går att torka dem.

0

rökslöjskivling

Lena M

10 okt 2008 kl. 14:24

Rökslöjskivlingen är så god tycker jag, steker den ganska hårt i smör och saltar en aning. Torkat den har jag också gjort !

0

rökslöjskivling

svampstaff

10 okt 2008 kl. 20:40

Hm?? Ja ät konstigherna ni….men då blir det väl bara färre o färre kvar på svampguiden kan jag tro..

0

rökslöjskivling/MUMS

"JAS" Helsingborg

10 okt 2008 kl. 21:17

svampstaff. Nu är det andra kvällen i rad som tillvaron har förgyllts av en god svampupplevelse. Jag säger, plocka den inte, låt den stå till oss andra som har lite känsla för det goda. Enkelt recept, hård stekt på ett gott bröd med riven parmesan och i ugnen en stund och ett gott fylligt vitt till det, mumsfillibabban :)

0

rökslöjskivling/MUMS

svampstaff

10 okt 2008 kl. 21:18

nöjer mig med blek taggis,vitlök,curry o grädde med ett glas rött till…man rapar gött av det oxå..

0

rökslöjskivling/MUMS

Robban O-hamn

10 okt 2008 kl. 21:22

Varför Curry? Gillar du inte svampsmak!

0

rökslöjskivling/MUMS

Brenk-o

10 okt 2008 kl. 21:22

För mig har den snabbt blivit lite av en favorit. :) Ingen brist på smak där inte.

0

rökslöjskivling/MUMS

svampstaff

10 okt 2008 kl. 21:23

curry blev bara som grädde på moset:) men bara lite,lite.. sketgott..

0

100%

Marixia

10 okt 2008 kl. 21:25

Trodde man skulle vara 100%?
Är det en sport, eller?

0

rökslöjskivling

Birgitta D

10 okt 2008 kl. 21:25

Jag torkar röksöjskivling. Den har blivit en favorit hårdstekt men även som soppa smaksatt med en aning kanel.

0

Marixia

"JAS" Helsingborg

10 okt 2008 kl. 21:36

Om du menar den kolonin som var “bleka” så har dessa ej förtärts men de har torkats och förvaras på säker plats. Jag hittade faktiskt likadana i dag oxå vid markytan granrot i skuggan, så jag skulle tro att vårt resonemang men att de inte har kommit så långt i utvecklingen att de har släppt några sporer, de idag smakade bra och råa gröna ärtor.

0

Marixia

Marixia

10 okt 2008 kl. 22:59

Känner mig bättre till mods nu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone