0 393 visningar

9 svar

2 Från idag men vilka?

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 22:03

2 vackra svampar från idag men vilka är de? Kan 1an vara Stor kragskivling kanske? Och 2an en mörk Prickmusseron?

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 22:04

Så 2an.

0

Irene A

9 okt 2008 kl. 22:16

Dina förslag stämmer bra, tycker jag.

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 22:19

Tack för det Irene A. Det är väl på tiden att en del börjar falla på plats. Jag har i alla fall lärt mig mer än 2 arter på det senaste året:))

0

Enelie, Linköping

9 okt 2008 kl. 22:37

Jättefina bilder!
Prickmusseronen har en så vacker färg. Jag har inte hittat så unga ex. som du men jag älskar färgerna hos den.

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 22:44

Jag blev lite fundersam om det kunde vara prickmusseron då den föredrar att leva med tall och hade väldigt stark färg och på växtplatsen i kanten av ett skogsmaskinsdäckspår (jössös) fans det bara ek och gran men gran går väl bra ibland antar jag.

0

Stefan HBG

9 okt 2008 kl. 22:53

Var har du varit i dag? :)

0

Enelie, Linköping

9 okt 2008 kl. 22:57

Jag var osäker så jag kollade i en bok och där står det: barrträd, helst tall.
Så då duger nog granen också.

0

Stefan HBG

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 23:11

“Hallehus” Vägen till vänster efter “vargadalen” om man kommer från Stenestad, Gick rätt långt österöver, över våtmark upp på höjden drog norr över kom ut på vargadalsvägen, vände gjorde en lov mer österut vände upp mot söder och återvände tog 4,5 tim. Har lite ont i hälsenan just nu. Hittade endast 2 st. Olivvaxingar! Men fick ihop rätt mycket bra Brunsopp och så lite annat godis som du kanske har sett, 271 bilder blev det i alla fall, det tar ju sin tid det med, mycket kravlande och bökande på backen blir det men kul är det : )

0

Stefan HBG

Stefan HBG

9 okt 2008 kl. 23:23

Det var en rejäl runda och mycket kort. Det är bra med digitalt, hade blivit mycket filmrullar annars :) Jag gillar dina hättor dom är verkligen vackra.
Verkar rätt kört med olivvaxingarna nu, 4 med hem idag.
Körde till ett ställe norr om N:a Rörum jag läste om här på guiden i fjol. Skulle ju vara en massa trattisar men tji fick jag. Tebax till Klåveröd fick jag ihop ett par liter ivarjefall.
Var rädd om “senan” JAS :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone