0 187 visningar

5 svar

Hej igen

Lena M

24 feb 2006 kl. 13:17

Det har varit långa dagar ( 10 ) när jag varit utan intenett och svampguiden. Nu hoppas jag att det skall fungera.
Det blev ytterligare en svampbok på rean igår. Den tar upp 428 arter med bilder och jag blir mer och mer förvirrad. T.e.x. 30 arter riskor i släktet Lactarius Kremlor, (Russola) ett 40-tal.

Men det är svårt med alla spindlingar, nagelskivlingar och musseronerna, b.l.a , som finns i så många arter. Jag får ta det pö om pö och försöka lära känna dem efterhand. Spännande skall det defenitivt bli i svampskogen!  Lena

0

Bo Reyer

24 feb 2006 kl. 15:58

Hej Lena!
Det är inte alltid Lett med internet!
Välkommen tillbaka.

0

Joachim Krumlinde

24 feb 2006 kl. 16:40

Hej igen, Lena

Det bästa du kan göra, om du vill lära dig svampar mer ordentligt, är att gå med i en svampförening. Det är ganska svårt att på egen hand identifiera 428 olik arter bara med hjälp av en eller ett par böcker.

0

Bo E

24 feb 2006 kl. 16:44

Böckerna är väl mer ett hjälpmedel.
Den verklioga kunskapen måste man skaffa sig ute i svampmarkerna.
Det blir ju aldrig detsamma att se något på bild eller beskrivet i text.
Men som hjälpmedel är en bra svampbok en nödvändighet.
Har själv också behov av att förnya min litteratur och har fått bra tips här på guiden.

0

Irene A

24 feb 2006 kl. 21:21

Det låter som Nyléns “Svampar i skog och mark”. Prisvärd på rean, och en bok med inspirerande texter vill jag minnas att det var när den första upplagan kom.

Nya svampböcker är alltid spännande.
Just nu väntar jag på en dansk bok (på engelska) om släktet Hebeloma, fränskivlingar :-)

0

Lena M

25 feb 2006 kl. 07:57

Tack för det

Jag förstår att det är i skogen man lär känna svamparna och i väntan på det försöker jag lära mig lite mer. Ja, det är Nylens ” svampar i skog och mark ” som jag köpte. Vet inte om det finns någon som håller svampkurser här, men jag skall kolla.
Ha det bra, Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone