0 377 visningar

13 svar

Test, blåmusseron

Lena M

10 okt 2008 kl. 15:40

Tänker för första ggr. proväta blåmusseronen och det stär att man skall koka av den först. En gång eller ? Och hur länge ?
Är den godast att smörstek ?
Tack på förhand !

0

Eva K

10 okt 2008 kl. 15:46

Hej Lena,

jag kokade inte av den och jag tror inte att du behöver göra det.
Eller varför inte koka av ett par, och steka några direkt?
Eftersom du ändå ska testa menar jag..

Smörstekt är nog bäst.
Någon gillar att äta dem stuvade också!

Meddela gärna din smakupplevelse.
Den är väldigt olika när det komme rtill denna svamp.

0

Lena M

10 okt 2008 kl. 15:56

Okey, jag det skall bli intressant.Har plockat den åt grannen i några år men aldrig ätit den själv, nu tar nyfikenheten överhand.

0

Stefan HBG

10 okt 2008 kl. 15:59

Oj ja va bra, sitter själv med ett par liter här. Då få du vara försökskanin då ;)
Aldrig provat själv.

0

Titti

10 okt 2008 kl. 16:27

Å, här é en till som väntar med spänning….
Kunde inte tycka att det luktade bränt gummi bara, när jag knäckte foten..hmmm. Men alla bilder jag sett stämmer… svårt det här med svamp!

0

Boman

10 okt 2008 kl. 16:50

Jag luktade också på ett ex både igår och idag. Bara en stark svamplukt. Väntar på dina testresultat.

0

Lena M

10 okt 2008 kl. 16:59

Ja, nu har jag testätit 1 st smörstekt blåmusseron och det var ju GOTT , avvaktar med flera och ser om magen reagerar på arten.
Jag kände inte heller någon lukt att gummi, visserligen är jag fortfarande förkyld, men som sagt smaken var helt okey.

0

Jan A, Uppsala

10 okt 2008 kl. 18:52

Där ser du Lena! Det ÄR en bra matsvamp. ¨Jag har plockat en hel kundkorg blåmusseron idag + några andra musseroner, rökslingar m.m. Allt rensat,nedsmält och klart för frysen. Om jag hinner kommer en tråd med gott och giftigt…

0

BirgittaD

10 okt 2008 kl. 19:34

Jag åt de som jag hittade i förrgår och tyckte den var god. Nu vill jag hitta fler.

0

Jan

Brenko

10 okt 2008 kl. 19:57

Gott och giftigt låter intressant! Skriv, snälla! :)

0

Jan

Lena M

10 okt 2008 kl. 20:03

Ja du hade rätt Jan nu skall jag plocka mera och jag mår fortfarande finfint efter att ha ätit den.

0

Jan

Lena M

11 okt 2008 kl. 08:08

Ett litet tillägg till mitt sista inlägg igår.

Vaknade vid midnatt av illamående och magont och det satt i ett par timmar. Att jag tagit fel svamp utesluter jag, men kanske att jag skulle tillagat den längre eller kokat av den. Det var första gången jag reagerat negativt på en art, någon fler som har samma erfarenhet av den ? Den var god men tydligen ingenting som min mage tålde.

0

Lena - och andra...

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 09:13

Inget är väl bevisat med detta, men episoden visar hur viktigt det är att man provar bara LITE första gångerna. Orsaken till ditt illamående KAN dock också vara en helt annan. Prova ev. en gång till efter en tid!
Det finns faktiskt de som inte tål jättetratt/pudrad tratt eller en läckerhet som vårmusseron - och annat, t.o.m. kantareller!

0

Lena - och andra...

Lena M

11 okt 2008 kl. 09:29

Ha.ha du tycker det ! Tveksamt när det finns så många goda matsvampar.
En vacker dag som gjord för svampskogen, god tur till alla !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone