Idag var jag först och hämtade Michaels “bästa matsvamparna” så kom jag hem och då var brevlådan full med beg. böcker 5 st., 2 Nils Suber, en Korhonen och inte mins D:R M.A. Lindblads Svampbok från 1901. Tyvärr så fattas så klar färgplanscherna som skall vara med men man kan inte få allt. Jag har just kommit hem från en svamptur på Hallansås, kommer med lite bilder senare skall nu i badet och mysa lite med lite ny litteratur.
Inkräktare på kroppen! Usch ohyra på klockspelet en fästing, va ska den där å göra, dumt nu uppstod blodvite. Nu skall jag ta hand om dagens skörd, 5 lit Rökslöj. lite trattisar några soppar. Om jag hade velat ha Rutsopp och några andra soppar som jag inte har riktigt koll på, så på de 3,5 tim. i skogen idag så hade jag kunnat plocka 30- 40/lit utan vidare. Jag har aldrig sett dess make på vissa ställen stod det upp till 20- 25 på 10 kvadratmeter. Allt från pyttesmå till övermogna, tyvärr blir det inga bra översiktsbilder på brunröda soppar mot Bokhöstlöv så det fick bli närbilder i stället, kommer senare eller i morgon beror på orken.
Visst är det härligt med rökslöjskivling. De blir dessutom så vackert gula som torkade men nu är alla burkar slut och jag hittade 1 blomkålssvamp, en del sillkremlor,kantareller,trattisar som jag inte plockade 2 streckmusseroner, blek taggsvamp till kantarelltaggisar, fårticka till dito samt fina sotvaxingar. Allt detta på en 50 minuters promenad från huset.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.