0 561 visningar

28 svar

Äntligen resultat på odlingen

Michael

10 okt 2008 kl. 18:18

Var på väg att slänga stockarna, tur jag inte han detta. Upptäckte förra veckan några mycket små kroppar, plockade första skörden idag och det verkar bli väldigt mycket svamp. Ska ställa ut dem i trädgården om en vecka. Förhoppningsvis så kommer det nya till våren.

0

Tina Nordberg Kolsva

10 okt 2008 kl. 18:22

Vad kul, grattis. Får man komma o smaka?

0

RasBohlin

10 okt 2008 kl. 18:23

Vad roligt! Grattis!!!
Har du “planterat” själv, eller hämtade du en stock med svamp på i skogen bara?

0

Michael

10 okt 2008 kl. 18:31

Köpte en stor påse mycel, testade först på två toalettrullar. Preparerade sedan fyra björkstockar i april. Först nu (5-6 månader senare) så visade sig resultatet.

0

Brenko

10 okt 2008 kl. 20:04

Vad coolt. Det där är jag sugen på att göra.

0

Sofia, Skåne

10 okt 2008 kl. 21:16

Jag är tyvärr så okunnig så att jag inte riktigt kan avgöra vilket träd stockarna härstammar ifrån. Tall? Står det viken sorts trä de gillar? Går det bra med lövträd?

Jättegrattis!

0

Brenko

10 okt 2008 kl. 21:18

Han skriver ju björkstockar i det senare inlägget. :)

0

Enelie, Linköping

10 okt 2008 kl. 21:19

Härligt att se Michael!
Jag har just funderingar på att försöka odla några provstockar också men har inte läst på än hur man gör m.m.
Jag har björkstockar och hoppas att det går bra.

0

Sofia, Skåne

10 okt 2008 kl. 21:24

Hoppsan, blind är man på äldre dar. Jag undrar om det skulle gå med en mullbärsstam, men det kan väl ingen svara på. Om det inte finns några thailändare med på forumet förstås…

0

Sofia, Skåne

"JAS" Helsingborg

10 okt 2008 kl. 21:25

Du måste läsa ordentligt när du läser en tråd, det står 4 st. Björkstockar! Vi som bor i Skåne skall nog preparera bokstockar då det verkar som om de vilda trivs bäst på dessa. Jag vet några som har ympat in mycel på “vilda” stockar ut i naturen och där skördas det året runt. Det tycker jag är ett bra sätt men det bör ju göras i samråd med markägaren så att stockarna får ligga ifred. Eller kanske i ett strövområde, folk vågar ändå inte plocka det de ser växa på stockar.

0

BirgittaD

10 okt 2008 kl. 21:27

Vad kul. Ingen ide nu då men tidigt i vår kanske.

0

Sofia, Skåne

"JAS" Helsingborg

10 okt 2008 kl. 21:27

Sorry Sofia, du rättade dig själv.

0

Sofia, Skåne

10 okt 2008 kl. 21:30

Jag lovar bättring, JAS. Men jag har ingen bok i trädgården, därför tänkte jag på något jag redan har där. Det vore så praktiskt att ha den i trädgården.

0

Michael?

Nilla59

10 okt 2008 kl. 21:32

Vilken rolig idé det ser underbart ut. Varifrån köpte du mycelet? Kanske finns det på Botaniska i Göteborg???

0

buffy

10 okt 2008 kl. 21:33

Sälg har jag sett dem växa på i Råådalen (i Skåne, alltså).

0

Michael?

Brenko

10 okt 2008 kl. 21:34

Går det inte att odla upp mycelet utan att det ger frukt så att det går enkelt att dela med sig? Som nån gammal yoghurtkultur eller nåt. Exempelvis skicka till folk på svampguiden.. :D

0

Sofia, Skåne

"JAS" Helsingborg

10 okt 2008 kl. 22:08

Men Sofia, menar du att du har ett stort dött Mullbärsträd i trädgården? för trädet skall vara dött om du skall odla på det om du inte har ett dött så får du nog köpa en bit stock och ställa/lägga i trädgården. Musslingen bryter ner veden så det måste nog vara en rejäl stock inga tunna grenar så då är det slut rätt fort skulle jag tro.

0

Sofia, Skåne

Sofia, Skåne

10 okt 2008 kl. 22:12

Nej, jag har en stump kvar efter mullbärsträdet. Det växte så fruktansvärt mycket och var tyvärr placerat för nära husväggen, så vi fick såga ner det. Jag får nog transportera hem en bok.

0

Totte Gbg

10 okt 2008 kl. 22:15

Just nu hittar jag inte inlägget men det var någon som sålde för hemmaaodling men kanske finns info gömd i dessa inlägg..
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?sok=ostronmussling&fnr=1

0

mycel

Birgitta F

11 okt 2008 kl. 08:16

0

mycel

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 09:45

Jag köpte lite från Tynderö och odlade upp ett par toarullar - och har dessutom ägnat mig åt fungaförfalskning i områden som inte är aktuella för snara skogsbruksåtgärder. Resultatet utomhus vet jag inte ännu, men på toarullarna gick det bra, men så här gick det när en blev bortglömd!

0

mycel

Enelie, Linköping

11 okt 2008 kl. 20:28

En odlad dorktorshatt för mykologer:)

Skämt åsido, jag har kollat sidan med mycel:
Måste det verkligen vara så krångligt att odla?
Plastsäckar, temperatur etc. det finns ju inte i naturen och där växer de ju ändå.
Jag hade tänkt att bara borra några hål och stoppa i mycel.
Det borde väl fungera?

0

mycel

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 22:59

Eneli, jag har fuskat förskräckligt med metoden för “förvildning” och gjort bl.a. som du tänker pröva. Vet dock ännu inte hur det gått. Hoppas få se nåt ganska snart och ska då redovisa! Toarullarna ska också “planteras” ut i lämpliga bitar på olika substrat.

0

mycel

"JAS" Helsingborg

11 okt 2008 kl. 23:04

Borra ett hål på ca. 4,5 cm djupt, minst 12mm bor, i med lite mycel och plugga igen hålet sedan är det bara att hoppas att det händer något.

0

mycel

"JAS" Helsingborg

11 okt 2008 kl. 23:04

“borr” skall det stå så klar men det fattade ni väl.

0

mycel

svampstaff

11 okt 2008 kl. 23:22

ja som bara hade 10mm bor! vojne..

0

mycel

Enelie, Linköping

11 okt 2008 kl. 23:35

Vilka spännande experiment Jan!
Jag kan få tag i några grova, mindre björkstockar.
Jag funderade på om jag skull lägga dem i trädgården och observera vad som började växa på dem.
Eller, alternativt sätta i lite mycel.
Jag kan ev. få tag i en färsk ekstock också.

Tack för tipset JAS. Jag har bara haft en fundering på hur jag ev. skulle göra. Nu har jag fått lite mer kött på benen.

0

Kommer Fruktkroppar även detta år:-)

Michael

13 jun 2009 kl. 10:01

Ställde ut stockarna förra hösten efter odlat innomhus under föregående sommar. Tittade ut nu på morgonen och fick då se två fruktkroppar. Skall bli mycket kul och se om det blir några mängder på de fyra stockarna jag har. Fick troligen runt 10 liter första året innomhus, undrar hur mycket det kan bli nu ute?

0

Kommer Fruktkroppar även detta år:-)

"JAS" Helsingborg

13 jun 2009 kl. 10:11

Skall bli intressant att följa dina björkstubbar Michael, se till att de inte torkar bara, du får vattna dem vid torr väderlek.
Nu med lite mer erfarenhet skulle jag ympa mycelet på poppel då de smakar bättre tycker jag om de växer på detta substrat. Får se om jag hinner har ett ställe där de kapade ner över 50 stora popplar och lämnade meterhöga stubbar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone