Var på väg att slänga stockarna, tur jag inte han detta. Upptäckte förra veckan några mycket små kroppar, plockade första skörden idag och det verkar bli väldigt mycket svamp. Ska ställa ut dem i trädgården om en vecka. Förhoppningsvis så kommer det nya till våren.
Du måste läsa ordentligt när du läser en tråd, det står 4 st. Björkstockar! Vi som bor i Skåne skall nog preparera bokstockar då det verkar som om de vilda trivs bäst på dessa. Jag vet några som har ympat in mycel på “vilda” stockar ut i naturen och där skördas det året runt. Det tycker jag är ett bra sätt men det bör ju göras i samråd med markägaren så att stockarna får ligga ifred. Eller kanske i ett strövområde, folk vågar ändå inte plocka det de ser växa på stockar.
Men Sofia, menar du att du har ett stort dött Mullbärsträd i trädgården? för trädet skall vara dött om du skall odla på det om du inte har ett dött så får du nog köpa en bit stock och ställa/lägga i trädgården. Musslingen bryter ner veden så det måste nog vara en rejäl stock inga tunna grenar så då är det slut rätt fort skulle jag tro.
Just nu hittar jag inte inlägget men det var någon som sålde för hemmaaodling men kanske finns info gömd i dessa inlägg..
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?sok=ostronmussling&fnr=1
Jag köpte lite från Tynderö och odlade upp ett par toarullar - och har dessutom ägnat mig åt fungaförfalskning i områden som inte är aktuella för snara skogsbruksåtgärder. Resultatet utomhus vet jag inte ännu, men på toarullarna gick det bra, men så här gick det när en blev bortglömd!
En odlad dorktorshatt för mykologer:)
Skämt åsido, jag har kollat sidan med mycel:
Måste det verkligen vara så krångligt att odla?
Plastsäckar, temperatur etc. det finns ju inte i naturen och där växer de ju ändå.
Jag hade tänkt att bara borra några hål och stoppa i mycel.
Det borde väl fungera?
Eneli, jag har fuskat förskräckligt med metoden för “förvildning” och gjort bl.a. som du tänker pröva. Vet dock ännu inte hur det gått. Hoppas få se nåt ganska snart och ska då redovisa! Toarullarna ska också “planteras” ut i lämpliga bitar på olika substrat.
Vilka spännande experiment Jan!
Jag kan få tag i några grova, mindre björkstockar.
Jag funderade på om jag skull lägga dem i trädgården och observera vad som började växa på dem.
Eller, alternativt sätta i lite mycel.
Jag kan ev. få tag i en färsk ekstock också.
Tack för tipset JAS. Jag har bara haft en fundering på hur jag ev. skulle göra. Nu har jag fått lite mer kött på benen.
Ställde ut stockarna förra hösten efter odlat innomhus under föregående sommar. Tittade ut nu på morgonen och fick då se två fruktkroppar. Skall bli mycket kul och se om det blir några mängder på de fyra stockarna jag har. Fick troligen runt 10 liter första året innomhus, undrar hur mycket det kan bli nu ute?
Skall bli intressant att följa dina björkstubbar Michael, se till att de inte torkar bara, du får vattna dem vid torr väderlek.
Nu med lite mer erfarenhet skulle jag ympa mycelet på poppel då de smakar bättre tycker jag om de växer på detta substrat. Får se om jag hinner har ett ställe där de kapade ner över 50 stora popplar och lämnade meterhöga stubbar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.