Jag har suttit och bläddrat i min nya svampbok och fascinerats av jordstjärnorna och brödkorgsvamparna. Vad mycket det finns i vår natur som man aldrig tänk på !
Likaså tyckte jag att igelkottröksvampen såg häftig ut, liksom läderboll, som skall vara en god matsvamp.
Har någon erfarenhet av den ?
Fortsätter att kolla på alla ätliga och oätliga svampar. Lena
Jordstjärnor och brödkorgssvampar är vackra och lustiga svampar, som alltid är roliga att hitta.
Brödkorgssvampen är nog vanligare än man förleds att tro, den är lätt att förbise.
Läderboll är en sällsynt svamp, men den finns i östra Skåne, i betesmarkerna norr om Brösarp. Jag har aldrig funnit den i sådan mängd att jag har funderat på att äta den.
Bo E, gör så här nästa gång du hittar en läderboll:
Ta den vassaste kniven du har och försök så gott det går att skära en ca 2 cm tjock skiva av den (i genomskärning mitt i svampen från toppen till fästet). Sporerna ska helst ha börjat mogna och färga innanmätet. Torka den och skicka sedan in den till riksmuseet i Stockholm. Det är en mycket sällsynt och starkt hotad art, vars fynd behöver dokumenteras.
Biotopen stämmer för läderboll, men även för den enda egentliga förväxlingsarten, skålröksvamp, som är mycket vanligare. Är du bekant med den arten, Bo?
Nej, det kan i så fall lika gärna vara skålröksvamp, om skillnaderna är små, kanske endast mikroskopiska?`
De växer i alla fall ganska allmänt på den gamla Vena-tippen vid Örebro som nyligen täcksts och förvandlats till betesmark.
Vissa ex. är minst stora som fotbollar.
De verkade i år mogna väldigt snabbt för även de ganska små var bruna ocxh oaptitliga.
Jag fick ett tips av en bekant att den gamla tippen är “full av röksvamp”.
Nu var de inget att plocka, men däremot hittade jag rekordsena ängschampinjoner.
Det var alldeles på frostgränsen. Tidigare var det för torrt att överhuvudtaget drömma om svamp däruppe, men till hösten blev det ju lite bättre.
Ska genast kolla upp skålröksvamp i databasen!
Skålröksvamp?
Ser de utvuxna exemplaren verkligen ut som på bilden i databasen har jag aldrig sett den.
Däremot finns det, i samma område som de ev. läderbollarna, gott om stora skaftade röksvampar, men jag tycker inte att de har så “bullig” fot som skålröksvampen verkar ha.
Får nog vänta till nästa höst och ta en nogrann examination av de där röksvamparna.
Jag har även hört andra säga att de sett “läderbollar”, men det kanske är ett allmänt samlingsnamn för jättestora ägg-. och röksvampar?
Här finns några bildexempel:
läderboll, Mycenastrum corium:
http://www.socmicolmadrid.org/des/desmyccor.html
http://www.mykoweb.com/CAF/species/Mycenastrum_corium.html
skålröksvamp, Calvatia utriformis:
http://www.amanitacesarea.com/calvatia-utriformis.html
De första två arterna kan vara ganska lika varandra, men läderbollen har ett tjockare och mycket segare skal. Det märks tydligast på gamla fruktkroppar. Läderbollen får stjärnlikt uppspruckna flikar som är hygrometriska, d.v.s. öppnar sig i torrt väder och fälls ihop vid regn.
Skålröksvampen har en kort steril fot som har ganska lång livslängd, så att man ofta kan hitta skålformade rester av svamparna på våren.
Det hade varit intressant om läderbollen hade kunnat hittas på nytt i Örebro, men på gamla soptippar är jätteröksvampen en mer trolig innevånare. Det är den enda arten som kan bli så stor som en fotboll eller större. Skalet är slätt och lent som sämskskinn.
jätteröksvamp, Calvatia (Langermannia) gigantea:
http://www-biol.paisley.ac.uk/bioref/Fungi_basidiomycetes/Calvatia_gigantea.html
Jag ska hålla ögonen på de stora röksvamparna.
Det klär nog dröja, för förra året kom de väldigt sent på hösten när man nästan gett upp hoppet om svamp överhuvudtaget. Nu var ju svampåret väldigt torrt och magert, i varje fall i dessa trakter.
Får jag rätt adress så sparar jag den i alla fall till säsongen kan uppvisa läderboll eller jätteröksvamp.
Det borde ju gå att lära sig skillnaden också till dess!
Det är också vanligt att både två- och fyrbenta varelser trampar sönder eller sparkar bort dessa “läderbollar” innan de får den uppspruckna formen så kanske har jag sett skålröksvampen också utan att veta om det.
Visserligen har Uppsala hamnat mer i centrum när det gäller svampar i och med att Artdatabanken (som ansvarar för att samla in och sprida kunskapen) finns i Uppsala.
Men Klas, menar du att riksmuseet i Stockholm inte längre har något ansvar för att ta hand om svampkollekter?
för närvarande finns det ingen som tar hand om svamp, det var till o med så att man ville ändra på de av mina månadens kryptogamer, där jag efterlyst svamp.
jag tror att det viktigaste föt dem är att bygga upp div, dataprogram.
det som finns i naturen upplever jag som om de inte tycker är så viktigt
Det vore ju jättebra om riksmuseet bygger klart de påbörjade databaserna med kollekter också, men det verkar inte vara det man sysslar med heller. Jag ser nu att de inte har blivit uppdaterade sen 2002.
Fytoteket i Uppsala har skött detta bättre, så du har rätt Klas. Jag skulle ha skickat mina kollekter dit istället för till dig…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.