Gud varje gång jag är ute i skogen så hittar jag en sopp som jag inte har sett innan eller en färgvariant av något, förvirrande är det i alla fall. Skogarna i Skåne svämmar över av soppar, Rutsopp, Sammetssopp. Brunsopp, Lärksopp och för mig okända soppar. Idag hade det lätt gott att plocka flera korgar på några timmar men jag vill inte ha annat än brunsopp just nu och Kj om det finns någon men det är nog inte troligt. Serie 1 och 2 är samma. Sedan serie 3 med 3 olika. Serie 4 ingen aning. Vet ni vilka de är?
Båda serierna 1 + 2 borde vara samma art fast i olika stadier, troligtvis Rutsopp eftersom de rodnar under yttersta hatthuden, men f-n trot. De är alla gula i köttet och blånar inte. De har väldigt lite rött på foten till skillnad från de Rutsoppar som finns i serie 3 och på de sista bilderna. Men frågan är om det är Rutsopp även om den rodnar, jag tycker det är märkligt att det finns två färgvarianter intill varandra och så många på ett så stort område. ??
Serie 1+2 ser ut att tillhöra sammetssopp-komplexet (släktet Xerocomus). Bittra sanningen är att det är omöjligt att få ett namn på utan mikroskopering. Här finns en nyckel med några bilder, beskrivningar och en nyckel:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Slaktet%20Xerocomus%20i%20Sverige.pdf
Måste svampen vara färsk eller är det ok med torkad? I så fall om det går med torkad vilket jag förmodar funkar, vem kan man sända svampen till? Boksopp ligger nära till hands verkar det som men mikroskop var det. Tack för länken, skall plugga på den i morgon hoppas jag.
Ja de små är väldigt hårda som du säger men jag har inte sett något mögel på dem jag plockat. Däremot så är det mycket mögel runt om i skogen och nästan alla stora, över 10cm i diam. är mögelangripna. Hårdheten tycker jag inte är “värre” än på de små tidiga KJ, jag har inte hört om någon annan sjukdom på soppar än Snyltingen och den verkar bara gå på KJ eller? Den ända sopp experten på forumet verkar vara Michael och du ser vad han skriver.
Förtydligenade: De här sopparna som just nu finns i överflöd förefaller ätliga, så till vida att de inte smakar illa och varken jag el min sambo har blivit sjuka av middagarna där de har ingått. Det hindrar ju inte att de skulle kunna innehålla ämnen som är skadliga på längre sikt. Jag skulle inte utfodra barn med dem, el vuxna som inte uttryckligen har sagt att de vill prova att äta dem.
Är det någon som sett snyltingen på annan sopp än KJ? Jag har det inte, mögel ok men inte snylting. Är det någon som vet. Jag skrev att jag trode det kunde vara Boksopp men jag ångar mig då jag hittade en massa i äldre granplantage. idag blev det en hel del bra Brunsopp, var nere i Vomb fure.
Här hittade jag lite om gul svampsnylting:
http://www.mushroomexpert.com/hypomyces_chrysospermus.html
Ok! Då får jag öppna mina sinnen och korkgluggarna lite bättre, den gula har jag sett lite av i höst. det är klart att om snyltingen angriper en sammetssopp så kanske det inte ser riktigt likadant ut som när en KJ blir angripen, jag menar stor fot och liten hatt, eller? Tack båda för infot.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.