0 208 visningar

2 svar

Skåningar

Lena M

25 feb 2006 kl. 19:07

Nu undrar jag, när startar er svampsäsong på allvar hos er ? Här i Gästrikland tycker jag att augusti och framöver är bäst, även om man kan hitta kantareller, soppar, kremlor o.s.v. i juli.
Vad kommer först hos er och hur ser säsongen ut framöver ? Fortfarande, bara nyfiken ! Har en syster nerflyttad till Malmö och hon saknar skogarna, påstår att det inte finns svamp därnere ???
Lena

0

Joachim Krumlinde

26 feb 2006 kl. 15:50

När svampsäsongen startar är ju väldigt beroende av vädret. Vårsvamparna, som murklor kommer i mitten av april, om man har tur. Sommarens svampar tar fart omkring 1 juli, förutsatt att det har regnat ordentligt och fortsätter att vara fuktigt. Annars kanske det inte blir något alls. Med rätt väder kan svampsäsongen fortsätta hur länge som helst, och med en mild vinter, fram till februari. Även vid gynnsamt väder, blir det dock pauser i svamptillgången.

Malmö ligger en bit från både skog och äng, så man kan inte bara gå ut runt knuten och hitta svamp. Med bil är det någon timme till svampskogen. Bästa området för matsvamp brukar vara Vombs fure, ett ganska stort barrskogsområde mellan Vombsjön och riksväg 11. Där finns mycket soppar och kremlor, men också kantareller.

0

Lena M

28 feb 2006 kl. 09:12

Hej Joachim och tack för ditt svar. Min syster kände till Vombsjön, få se om jag kan locka ut henne i sommar när jag skall till Malmö. Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone