0 2680 visningar

62 svar

Vad gör ni när älgjakten börjar

Solis

10 okt 2008 kl. 22:17

Vågar ni er ut i skogen i alla fall? iklädda reflexväst kanske. Svårt att hålla sig hemma eller hur.

0

GretheF Skåne

10 okt 2008 kl. 22:20

Jag går ut i alla fald men tar hensyn till jägarna, går inte där dom är

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2008 kl. 22:21

Solis, hur länge håller jakten på, på många ställen rör det sig bara om några dagar eller tills man fyllt kvoten, på mina svampmarker i småland fällde man sin kvot på 2 dagar i fjol. Så det var inga problem. Nog borde vi kunna låta jägarna ha sina dagar för sig själva så blir det inte ett sånt hiskligt liv på dem om allemansrätten m.m. ;)

0

Marixia

10 okt 2008 kl. 22:26

Vänta 3-4 dagar , ta på färgglada kläder, tors-fre. Stanna hemma Lör-sön. Sedan i stort fritt fram.

0

Solis

10 okt 2008 kl. 22:32

JAS/jo man kan ju hoppas på att de fäller sin kvot till veckan annars är det ofta full fart i skogen varje helg, men visst du har rätt jag har haft en härlig tid i skogen innan så jag kan gott hålla mig hemma och istället göra svampturer till frysen så länge

0

svampstaff

10 okt 2008 kl. 22:39

svampstaff arbetar och målar färdigt huset, medans rambosarna lekt av sig det värsta i skogen

0

Boman, jägardotter

11 okt 2008 kl. 10:54

Jag håller mig ur vägen för jägarna, det finn sju skog där det inte jagas. Skulle aldrig ge mig ut i skog där jakt pågår, risken för att något otäckt ska hända är alldeles för stor, med ivriga jägare hjälper inte färggranna kläder.

0

Helena A

11 okt 2008 kl. 11:12

Håller mej i jägarfria skogar uder första veckan. Sen undviker jag vissa skgar på helgerna ett tag framöver.

0

gunhild i Kåddis

11 okt 2008 kl. 11:34

Hos oss här uppe i Västerbotten börjar älgjakten i början av september och pågår året ut med ett kort uppehåll i början av oktober den började igen i torsdags tror jag. Det är bara att gilla läget! Kolla med jägarna var det finns svamp? Älgen trivs på samma ställen som trattkantarellerna och gillar den lika mycket som oss. Det är ofta när jag sett spår efter älgbetade trattisar som jag hittar dem.

0

buffy

11 okt 2008 kl. 12:25

I Skåne jagas det oavbrutet från det att bockjakten börjar. I förra veckan skjöt ngn alldeles intill oss där vi gick, i en skogsdunge. Föga trivsamt.

0

Elisabeth J

11 okt 2008 kl. 13:41

Jag ringer till jaktledaren och frågar vilken skog som de ska jaga i och så väljer jag en annan skog där det är fritt fram!

0

Charina halland

11 okt 2008 kl. 14:52

Jagar älg!

0

GretheF Skåne

11 okt 2008 kl. 16:24

Självklart går inte jag in i en skog där dom jagar men som alla andre till ettt ställe som dom inte är.

0

Birgitta L

11 okt 2008 kl. 16:38

Jag går ut som vanligt och försöker att inte se ut som en älg.

0

Stefan HBG

11 okt 2008 kl. 17:17

Passar kanske bra med en liten historia om älgjakten.

Gurra å Berra som suttit hela dan på ett händelselöst älgpass började bli ordentligt i gasen.
Pötsligt är den något som rör sig i skogen, dom tar sikte och trycker av. Det visar sig vara den gamle bonden Jönsson som kommer tuffande med sin traktor.
Givetvis blir han livrädd när det smäller till traktorn och den stannar med ett hostande. Han ger sig springande iväg hals över huvud.
Då hör man Berra muttra -: Nu laddar vi om så tar vi kalven också.

0

Bo Reyer

11 okt 2008 kl. 17:51

Jag går ut i skogen brunklädd som vanligt, förutom att jag spänner på mig en “löskrona” tillverkad av en häxkvast. På detta sätt får jag lite spänning i det monotona trattisplockandet! Väl mött i trattisskogen på måndag!

0

Helena i Lund

11 okt 2008 kl. 17:59

Lol @ Bo Reyer! Jag åker till lite mindre skogar, och går och sjunger o visslar,  och jag förstår att jag gör ev. jägare riktigt irriterade, men dom ska iaf förstå att jag inte är en älg, även om jag kanske liknar en! Och naturligtvis har jag illröda kläder, och ingen löskrona på huvudet!

0

buffy

11 okt 2008 kl. 18:04

Hur vet man vem som är jaktledaren så att man kan ringa??? Det är inte lätt att veta i vilka skogspartier som jakt pågår, oftast märks det först när det smäller och då kan det ju vara så dags. Jag tror inte att de skulle skjuta svampplockare med flit, men jag litar inte helt på urskiljningsförmågan hos sk. söndagsjägare.

0

Hans Myhre

11 okt 2008 kl. 18:38

Bruker en slik lue med blått blinkende lys:Soppplukker.

0

Hans Myhre

11 okt 2008 kl. 18:42

Men det hjelper jo lite når slike står og venter på sopp-plukkeren.

0

Helena i Lund

11 okt 2008 kl. 18:42

Lmao @ Hans!!

0

BirgittaD

11 okt 2008 kl. 18:43

Den var bra Hans.

0

GretheF Skåne

11 okt 2008 kl. 19:06

Vilken herlig bild tur jag inte möter dom

0

Sofia, Skåne

11 okt 2008 kl. 20:02

LOL Hans Myhre!!! Var är björnbilden tagen? I Kanada?

0

Boman

11 okt 2008 kl. 20:11

Strålande, kan man beställa en dylik mössa?
Gott om älgar i den skogen vi var i. De rörde sig tyst undan bara, alldeles lugnt. Det jagades i skogen på andra sidan vägen från oss sett, kanske nåt halvmil bort bara. Härligt att höra hundarna sjunga av iver. Några skott hördes också och sedan blev det tyst på hundarna så jag gissar att de fällde något djur. Sen efter nån timmer gick ett nytt drev men inga fler skott. Gott om trattisar var där också, förresten.

0

Hans Myhre

11 okt 2008 kl. 21:43

Bjørnbilden er tatt i Maine, USA. Man gikk ikke ut av bilen og på sopptur akkurat der….

0

sadfasdf

11 okt 2008 kl. 22:03

drar på mig min älgkostym…..för spänningens skull

0

Hans Myhre

11 okt 2008 kl. 22:05

Suddsikker vest under da???

0

AnnaKarin Sundsvall

12 okt 2008 kl. 18:58

Jag håller mig borta från jaktmarker. Annars kan man ju prata med jaktledaren för den skog man går i

0

AnnaKarin Sundsvall

12 okt 2008 kl. 18:58

Jag håller mig borta från jaktmarker. Annars kan man ju prata med jaktledaren för den skog man går i

0

Maria W

12 okt 2008 kl. 19:12

Om jag fick gå ut så gick jag ut på närskogen där det inte jagas.

Storskogarna håller jag mig ifrån tills jag vet jaklagens olika kvoter är fyllda.

0

GretheF Skåne

12 okt 2008 kl. 19:13

Ja men hur får man reda på det????????

0

GretheF

Maria W

12 okt 2008 kl. 19:22

I mitt fall är det enkelt, många av sambons vänner är med i olika jaktlag härikring. Bara att fråga nån av gossarna hur det går med skottlossningen därute.

Annars försöker man ta reda på vem som är jaktledare i det distrikt man tänker gå ut i, en del jaktlag har webbsidor med information och en del når man enklast muntligen.

0

Babsan umeå

12 okt 2008 kl. 19:45

Jag sjunger i högan sky, så jägarna hör att jag inte är en älg,ifall jag upptäcker att jägarna har kommit till “min” skog och skyndar mig tillbaka till bilen.

0

svampstaff

12 okt 2008 kl. 19:49

Eller oxå lutar man sig tillbaka i soffan med några goda svampmackor, ett par kalla pilsner och minns den fantastiska säsong det varit:) tills älgbusarna lekt färdigt…

0

Lena M

12 okt 2008 kl. 20:00

Jag passar på att ta tag i sådant jag lagt åt sidan för allt skogsrännande och det har blivit en hel del som behöver åtgärdas.

0

GretheF

GretheF Skåne

12 okt 2008 kl. 21:14

Tack ska du ha ja jag får väll se i morgon , det är konstigt jag har inte läst om jakten i dagstidningen här

0

tony

13 okt 2008 kl. 09:41

Har en visselpipa i munnen och visslar hela tiden..när jag går ut med hunden

0

Johannes Glännman

13 okt 2008 kl. 10:54

Jag går ut. Vare sig allemansrätten upphör och man går inte ut på egen risk. Vet dom inte vad dom skjuter på ska dom inte skjuta…

mvh // Johannes

0

ÖJÅ

13 okt 2008 kl. 12:19

Här har den pågått sedan början på september och jag har då plockat både bär o svamp. De få olyckor som inträffar under älgjakten,är mäst att de skjuter på varandra.När de samlas vid bilen eller nån eld o har vapnet laddat. Jag tror inte jag har läst om att nån svampplockar har tagits för en älg o blivit skjuten.Men för att visa dem solidaritet behöver ni kanske undvika de områden de just den dagen jagar på. Det är inte så trevligt o jaga älg om skogen vimlar av folk.

0

Helge

13 okt 2008 kl. 12:23

Så om man vill visa solidaritet med älgen då?
Bör man klä sig i skinnväst och bölande ge sig ut i skogarna, helst i stora flockar då...

0

Madde Småland

13 okt 2008 kl. 12:33

Här är det lätt att kolla var de ska jaga. De samlas varje morgon utanför vårt stall så det är bara rill att fråga, sen går vi till annan skog och plockar.
Har en liten berättelse med älg inräknat, men inte jakt.
En vän till mig gick ut i skogen med sin hund för att hämta hem bortsprungna kor. Hunden springer in i skogen men min vän fortsätter på grusvägen. Snart hör hon hunden skälla så hon följer ljudet. Efter en kort stund ser hon sin lyckliga hund som hittat några lösa “kor”. Problemet var att det var en älgko med 2 kalvar som hunden försökte fösa hem!! Det blev en snabb flykt därifrån..

0

ÖJÅ

13 okt 2008 kl. 12:37

Är ni glada att det finns älgjägare Annars skulle ni bara bli utan svamp. Eller köra ihjäl er på nån av dem. Älgen plockar minst lika mycket trattisar o kantarell som självaste Svampstaff.

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 12:43

Säkert, och jag tror även rådjuren och grävlingen sätter i sig svamp, eller hur?

Det gäller att hinna först före både två- och fyrbenta konkurrenter!

0

ÖJÅ

13 okt 2008 kl. 12:52

Grävlingen ved jag inte men absolut rådjuren. Det är inte lite de hinner plocka varje vecka. Medans många av oss bara har helgerna.

0

Lilla My

13 okt 2008 kl. 12:53

....duckar!! :D

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 12:57

Jag har sett blek taggsvamp som var till stor del aväten och det var grävlingspår & spillning där.

Rådjuren tror jag vissa år plundrar “mina” trattkantarellställen, eller är det naturligt att trattarna kommer i mängd vissa år för att varta helt frånvarande andra på samma ställe?

0

ÖJÅ

13 okt 2008 kl. 13:37

Det är klart det varierar. Men det är nog viltet som har hunnit före dig.

0

ÖJÅ

0

ÖJÅ

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 14:42

Så är det säkerligen, de bor ju s a s närmare svamparna än jag….

Träffade för övrigt på en älgko med kalv som stod på ett mycket bra trattkantarellställe nära ett bostadsområde i utkanten av Örebro stad. Det var för ett par år sedan.
Både mat och bra gömställe, för det var i älgjaktstider!

0

Jägarhustru

13 okt 2008 kl. 17:32

Jag är inte ett dugg orolig, jag vet att en jägare inte skjuter förrän han har full koll på träff på rätt ställe. Den enda skillnaden mot annars är att jag har neongrön väst på mig för att synas.

0

GretheF Skåne

13 okt 2008 kl. 18:00

Jag köbte mig en väst i morse, jag gick inte in där jag så jägare i alla fald det vore dumt det gör väl inte du heller fast du är jägerfru??????????

0

Smuleborg

13 okt 2008 kl. 20:24

Jag litar till att gubbarna, det är i detta jaktlag 100% män, kan se skillnad på människa och älg. Det kan de, säger de. Jo, jag litar till det. Det kan kanske hålla andra svampplockare borta; de som otillåtet (och ogenerat) kör (och sliter) på vår enskilda väg… Parkera bilen vid vägbomen, så är du verkligen välkommen…

0

GretheF Skåne

13 okt 2008 kl. 21:16

Är där en bom kör inte jag in tänk om jag inte kan komma hem senere??????????

0

Totte Gbg

14 okt 2008 kl. 08:21

Idag bär det av ut o plocka svamp med orange väst o keps =D

0

Smuleborg

Brenko

14 okt 2008 kl. 08:43

Skyltar med “obehöriga fordon äga ej tillträde” tolkar jag som “åk in här, här finns det mycket svamp”. Vänner av ordning vågar ju inte trotsa sådana skyltar. :)

0

Animal Liberation

14 okt 2008 kl. 08:45

Vi samlas varje år i jägartider och går ut i skogen och stör dessa mördare så mycket vi kan.
Sedan, vid kafferasten, slår vi vad om hur många jägare som skjuter sina artfränder i år. Lika trevligt varje gång.

0

Madde Småland

14 okt 2008 kl. 10:22

Det verkar som att vi haft mkt älg här hemmvid utan att vi sett så många. Det tog 2 timmar för jägarna att skjuta 3 älgar. I vanliga fall tar det lång tid för dom innan de hittar den första.
Själv hinner jag inte plocka förrän till helgen och det verkar som att jag slipper oroa mig för några jägare.

0

Boman

14 okt 2008 kl. 12:31

Animal Liberation, du låter hellre överskottsälgarna svälta ihjäl då? Det finns bara mat för en viss mängd djur i ett bestämt område, de övriga svälter. Ingen kul död, jämfört med en snabb kula som den inte anar är på väg. Betydligt bättre att äta älg jämfört med kossa från stordriftsliv och storslakteri med panik och stress. Släpper du också ut minkar, att sakta plågas ihjäl av hunger? För de kan inte jaga sin mat när de vuxit upp i bur. Jobba hellre emot djurplågeriet med demokratiska metoder.
//Veggis

0

Boman

Charina halland

14 okt 2008 kl. 12:34

Ödsla inte energi på dem.De tror att de är duktiga.Riktiga fegisar. Springer runt i skogarna o sågar ner jakttorn.

0

Helge

14 okt 2008 kl. 12:36

Att maten tar slut köper jag inte! Skogen är ju full av trän, och älgen har ju långa ben att kliva vidare med och leta föda.

Nej, men däremot kan det i vissa trakter bli risk för fler viltolyckor har jag hört och om man ska välja mellan att mosas av ett fordon eller få en kula i pannan så...

0

Brenko

Smuleborg

15 okt 2008 kl. 18:56

L, ja så kan man ju se det, men jag tror att om vägen inte är allmän, d.v.s. finansierad av oss alla, vill man (och jag) hålla koll på slitage (vägunderhåll kostar), men framför allt värdesätter man friheten från motorfordom. Kom gärna hit om du parkerar bilen utanför bommen. Till fots eller på cykel.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone