Solis, hur länge håller jakten på, på många ställen rör det sig bara om några dagar eller tills man fyllt kvoten, på mina svampmarker i småland fällde man sin kvot på 2 dagar i fjol. Så det var inga problem. Nog borde vi kunna låta jägarna ha sina dagar för sig själva så blir det inte ett sånt hiskligt liv på dem om allemansrätten m.m. ;)
Hos oss här uppe i Västerbotten börjar älgjakten i början av september och pågår året ut med ett kort uppehåll i början av oktober den började igen i torsdags tror jag. Det är bara att gilla läget! Kolla med jägarna var det finns svamp? Älgen trivs på samma ställen som trattkantarellerna och gillar den lika mycket som oss. Det är ofta när jag sett spår efter älgbetade trattisar som jag hittar dem.
Passar kanske bra med en liten historia om älgjakten.
Gurra å Berra som suttit hela dan på ett händelselöst älgpass började bli ordentligt i gasen.
Pötsligt är den något som rör sig i skogen, dom tar sikte och trycker av. Det visar sig vara den gamle bonden Jönsson som kommer tuffande med sin traktor.
Givetvis blir han livrädd när det smäller till traktorn och den stannar med ett hostande. Han ger sig springande iväg hals över huvud.
Då hör man Berra muttra -: Nu laddar vi om så tar vi kalven också.
Lol @ Bo Reyer! Jag åker till lite mindre skogar, och går och sjunger o visslar, och jag förstår att jag gör ev. jägare riktigt irriterade, men dom ska iaf förstå att jag inte är en älg, även om jag kanske liknar en! Och naturligtvis har jag illröda kläder, och ingen löskrona på huvudet!
Hur vet man vem som är jaktledaren så att man kan ringa??? Det är inte lätt att veta i vilka skogspartier som jakt pågår, oftast märks det först när det smäller och då kan det ju vara så dags. Jag tror inte att de skulle skjuta svampplockare med flit, men jag litar inte helt på urskiljningsförmågan hos sk. söndagsjägare.
Strålande, kan man beställa en dylik mössa?
Gott om älgar i den skogen vi var i. De rörde sig tyst undan bara, alldeles lugnt. Det jagades i skogen på andra sidan vägen från oss sett, kanske nåt halvmil bort bara. Härligt att höra hundarna sjunga av iver. Några skott hördes också och sedan blev det tyst på hundarna så jag gissar att de fällde något djur. Sen efter nån timmer gick ett nytt drev men inga fler skott. Gott om trattisar var där också, förresten.
I mitt fall är det enkelt, många av sambons vänner är med i olika jaktlag härikring. Bara att fråga nån av gossarna hur det går med skottlossningen därute.
Annars försöker man ta reda på vem som är jaktledare i det distrikt man tänker gå ut i, en del jaktlag har webbsidor med information och en del når man enklast muntligen.
Här har den pågått sedan början på september och jag har då plockat både bär o svamp. De få olyckor som inträffar under älgjakten,är mäst att de skjuter på varandra.När de samlas vid bilen eller nån eld o har vapnet laddat. Jag tror inte jag har läst om att nån svampplockar har tagits för en älg o blivit skjuten.Men för att visa dem solidaritet behöver ni kanske undvika de områden de just den dagen jagar på. Det är inte så trevligt o jaga älg om skogen vimlar av folk.
Här är det lätt att kolla var de ska jaga. De samlas varje morgon utanför vårt stall så det är bara rill att fråga, sen går vi till annan skog och plockar.
Har en liten berättelse med älg inräknat, men inte jakt.
En vän till mig gick ut i skogen med sin hund för att hämta hem bortsprungna kor. Hunden springer in i skogen men min vän fortsätter på grusvägen. Snart hör hon hunden skälla så hon följer ljudet. Efter en kort stund ser hon sin lyckliga hund som hittat några lösa “kor”. Problemet var att det var en älgko med 2 kalvar som hunden försökte fösa hem!! Det blev en snabb flykt därifrån..
Jag har sett blek taggsvamp som var till stor del aväten och det var grävlingspår & spillning där.
Rådjuren tror jag vissa år plundrar “mina” trattkantarellställen, eller är det naturligt att trattarna kommer i mängd vissa år för att varta helt frånvarande andra på samma ställe?
Så är det säkerligen, de bor ju s a s närmare svamparna än jag….
Träffade för övrigt på en älgko med kalv som stod på ett mycket bra trattkantarellställe nära ett bostadsområde i utkanten av Örebro stad. Det var för ett par år sedan.
Både mat och bra gömställe, för det var i älgjaktstider!
Jag litar till att gubbarna, det är i detta jaktlag 100% män, kan se skillnad på människa och älg. Det kan de, säger de. Jo, jag litar till det. Det kan kanske hålla andra svampplockare borta; de som otillåtet (och ogenerat) kör (och sliter) på vår enskilda väg… Parkera bilen vid vägbomen, så är du verkligen välkommen…
Det verkar som att vi haft mkt älg här hemmvid utan att vi sett så många. Det tog 2 timmar för jägarna att skjuta 3 älgar. I vanliga fall tar det lång tid för dom innan de hittar den första.
Själv hinner jag inte plocka förrän till helgen och det verkar som att jag slipper oroa mig för några jägare.
Animal Liberation, du låter hellre överskottsälgarna svälta ihjäl då? Det finns bara mat för en viss mängd djur i ett bestämt område, de övriga svälter. Ingen kul död, jämfört med en snabb kula som den inte anar är på väg. Betydligt bättre att äta älg jämfört med kossa från stordriftsliv och storslakteri med panik och stress. Släpper du också ut minkar, att sakta plågas ihjäl av hunger? För de kan inte jaga sin mat när de vuxit upp i bur. Jobba hellre emot djurplågeriet med demokratiska metoder.
//Veggis
Att maten tar slut köper jag inte! Skogen är ju full av trän, och älgen har ju långa ben att kliva vidare med och leta föda.
Nej, men däremot kan det i vissa trakter bli risk för fler viltolyckor har jag hört och om man ska välja mellan att mosas av ett fordon eller få en kula i pannan så...
L, ja så kan man ju se det, men jag tror att om vägen inte är allmän, d.v.s. finansierad av oss alla, vill man (och jag) hålla koll på slitage (vägunderhåll kostar), men framför allt värdesätter man friheten från motorfordom. Kom gärna hit om du parkerar bilen utanför bommen. Till fots eller på cykel.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.