Svampen har visst räddat mig från spriten? Här ränner jag runt ensam och pysslar med svampen, och familjen har gått och lagt sig. Puttrar insyltade trattisar och förväller en rejäl skörd rökslöjskivlingar.. Det blir en aromatisk nattamatta. Inget festande här inte, jag har nog med svampen. :)
Vad gör ni där ute i stugorna?
Läser svampguiden lol. Innan spelade jag en bridgematch på nätet med min indiske kompis som inte kan fatta att man bara kan gå ut i skogen och plocka svamp gratis och inte fattar hur vi klara av luftföroreningarna och hur vi kan äta “naturlig” svamp på grund av alla föroreningar. Världen är bra liten på nätet och livskvaliten märker man extra mycket där.
Man måste vara helt vriden som kan hålla på med svampar till långt in på nätterna flera ggr i veckan,- själv har jag exprimenterat med olika inläggningar på blandsvamp och tog sista rycket i köket nyss.
Folk tror nog att man är galen - och det är lika så gott - då får man iaf vara i fred ; D
Gubben är borta på fest med jobbarkompisarna. Vår älsta dotter är hemma för att vi ska sy en 20-talsklänning med fransar på till henne i moron. Vi har delat en flaska vitt och smällt i oss en gryta med heta räkor,samt ost o kex. Sedan blev det stopp, efterrätten får vi spara till i morgon.
Nu går jag o lägger mig med min ..........nya svampbok som kom i dag.
Natti natti
Jag jag blandade lite olika recept. Satsen var på 5 liter trattar.
Förvällde svampen, hällde av vätskan efter ett tag, men sparade 1-2 deciliter som jag hällde i lagen.
Lagens kryddning bestod av 0.75 tsk nejlikor, 1 stor stjärnanis och en stor kanelstång. Hade tagit mer kanel om jag hade det, men det blev nog bra så. Nejlikorna och stjärnanisen låg i en thekula under koket. Kanelstången fick följa med in i burken.
2,5 dl ättiksprit, 1 liter, vatten 1 kg socker.
Sen småputtrade/sjöd det i dryga 2 timmar.
Resultatet? Ja, den blir bara godare och godare för var gång jag smakar. Syltad trattis är en riktig höjdare, vars enda nackdel är att det tar ett tag att vänja sig vid tanken på sockersliskig svamp. Har bara testat på rostat bröd med smör, men ser fram emot att steka lite fläsk nån dag i veckan.
Tack så mycket. Nu vet jag vad gårdagens trattisar ska användas till.Det var nog inte detta utan någon mer vanlig inläggning jag gjorde sist men det här låter lite spännande. Tanken på svamp och socker känns lite främmande men jag ska definitivt prova för trattisar är det gott om här i år ,hur mycket som helst.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.