Ensamtur på ett par timmar gav lite blandat, först (1) mjöltrattskivling, eller hur?
I planterad 50-60-årig granskog på gl åker fanns massor av pudrad tratt i jätteformat, stora slutna ringar, -12 m diam.
I något mindre ringar fanns blåmusseroner (2) tillsammans (3) med gifthätting som växte i mängder på murkna grandelar och stubbar.
Hej Jan! Det var inte dumt att jag äntligen lärde mig “rökslingen” mycket god svamp och inte så svår när man börjat hantera den. Hoppas du får några vettiga svar på dina svampar, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dem. men jag kan skicka dig ett :) och så får du kolla det där med planscherna, skulle vara kul om du har något i dina skattgömmor. Ha en bra dag i skogen idag? ja kl. är över 24.00 så det är lördag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.