0 593 visningar

12 svar

Vad är detta egentligen??? Kantarell?

Nettan

11 okt 2008 kl. 01:00

Hallå!
Okunnig och osäker som man är som nybörjare så är det nu dags för mej att ställa en fråga.
Har varit ute i flera dagar och letat trattisar och äntligen så hittade jag nånting som skulle kunna likna en trattkantarell :)
Men eftersom jag är osäker så måste jag ställa en fråga här.
Kan iaf upplysa om att svamparna luktar gott,smakar också gott (tog en liten bit)
Dom växte i grupp i grönmossa och där det var väldigt blött.
Men är det verkligen trattisar?
Så jag inte förgiftar hela familjen
Tacksam för svar

0

Michael Krikorev

11 okt 2008 kl. 01:10

Det är INTE trattisar! Gamla ruttnande svampar i oidentifierbart tillstånd. Släng hela högen!

0

bisch...

svampstaff

11 okt 2008 kl. 01:16

urrrk??? och det där gjorde du dig besvär att släpa hem?

0

Nettan

11 okt 2008 kl. 01:32

Gjorde mej besvär att släpa hem???
Det var ju inte direkt så jobbigt att bära hem svampen och hur skulle jag kunna veta vad det var för sorts svamp och att den tydligen var rutten när den smakade gott.
Jag kan säga att det är den tredje dagen i hela mitt liv som jag är ute och letar svamp och jag är dessutom rätt ung (22)
Finns ju faktiskt en anledning till att jag frågade er först som vet vad ni håller på med.
Jaja är ju lite besviken etersom jag verkligen trodde att jag kanske haft turen att hitta menmen jag får slänga dom.
Tack för era svar iaf :)

0

svampstaff

11 okt 2008 kl. 01:42

Bara att komma igen tjejen:) envishet och vilja vet du! så löser det sig med tiden.byt skogar osv. ofta.men nu börjar det tryta tyvärr med svampen..

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 01:45

Fast trattkantarellerna är det full fart på här i alla fall. Jag tyckte mig ana nån trattkantarell där i ruttna högen, så du är på rätt spår.. :) Bara plocka på, men ta kort och kolla med oss här på forumet.

Tänk på att det kan ligga nån dödligt giftig svamp i din ruttna hög.

0

Nettan

11 okt 2008 kl. 01:49

Jo jag försöker att ja tålamod men är inte direkt känd för att ha någor bra sådant,jag vet knappt vad ett tålamod är :)
Hoppas verkligen inte att det var så farligt att smaka på svampen.
Ni vet ju hur psyket är,börjar inbilla mej en massa saker,känns iaf som att att hela tungan har domnat bort haha menmen människan är bra på inbillning. :)

0

svampstaff

11 okt 2008 kl. 01:49

ja det är nog absolut nån/några trattisar där.men i alldeles för dåligt skick…

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 01:51

Så giftiga svampar finns inte. Det finns starka riskor som får tungan att brinna, men de är inte giftiga på riktigt.

0

zingo

11 okt 2008 kl. 01:55

Kära du - ha förtröstan!
Jag har plockat i 20 år men fann inte trattar förrän för tre år sedan - nu ser jag dem överallt!
Jag hoppas verkligen inte att du ska behöva vänta så länge - men tre dagar kanske är att ha lite väl höga krav på sig själv..  : )

0

Nettan

11 okt 2008 kl. 03:17

Haha nej jag vet att jag inbillade mej rätt kraftigt där ett tag.
Men som sagt det är ju psykiskt.
Tänker iaf inte ge upp såhär lätt jag ger mej inte förns jag hittat ÄTLIGA (ej ruttna) trattisar :)
Det här kanske är rätt bra sätt att träna lite tålamod på :) vilket jag VERKLIGEN behöver göra.
Tack iaf för alla era svar och jag hoppas verkligen inte att jag behöver vänta i 17 år innan jag hittar trattisar :)

0

Nettan

Madde Småland

11 okt 2008 kl. 09:37

Kolla in den här sidan så ser du lite mer hur en trattis ska se ut. På bilderna kan du också se vad det är för skillnad på åsar och skivor.
Det är bara till att försöka igen Vi lär oss av våra misstag.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=110323&fnr=1&sok=trattis

0

chris

11 okt 2008 kl. 16:45

They are not Trattisar buy a good svamp bok from pelle holmberg.I am not shore what they are but if you look at som tratt bilder on the net you will see what they look like. Tratt har gul meety feett which are very firm but moist. Throw them away the ones you have now.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone