0 1924 visningar

18 svar

Svamp i komposten

Brenko

11 okt 2008 kl. 12:56

Gick ut och slängde en påse i komposten och fick se ett par svampar som inte jag slängt där. Mycket svamprens där annars. :) Lite bleka blåmusseroner eller vad? Luktar och smakar speciellt. Tycker det stämmer med bränt gummi, men kan ju vara hjärntvättad av inläggen här.

0

Pita

11 okt 2008 kl. 13:00

ser väl ut som blåmusseroner. Jag brukar rata dom, jag gillar dom inte.

0

stisse/mjölby

11 okt 2008 kl. 13:00

jag gissar på blåmusseron,men är inte säker.ska enligt somliga erinra till kokt kött i doften.

0

B

11 okt 2008 kl. 13:02

Tycker det luktar lite parfymigt, men om man mosar och luktar så är det gummiaktigt. Vad är det annars? Höstmusseron?

0

buffy

11 okt 2008 kl. 13:18

Höstmusseroner brukar vara kraftigare än blå- och bara lila på foten, inte på skivorna.

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 13:33

Nej, själv tror jag på blåmusseron. Men en stjärna måste nog titta in innan jag provsmakar.

Den luktar horhus och däckfirma! ;)

0

Salasias

11 okt 2008 kl. 14:33

Visst är det väl blåmusseron. Luktar de däckfirma så är det ju ingen tvekan. Och så typiskt att de växer i en skräphög.
Jag gillar dem!!

0

Charnahalland

11 okt 2008 kl. 14:49

Blåmusseron. Typisk kompostsvamp.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 15:23

Dags för provsmakning igen, Brenko!
Den har blandade omdömen men jag gillar blåmusseronen.

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 16:59

Klart det blir provsmakning!

0

BirgittaD

11 okt 2008 kl. 18:25

Jag gillar också blåmusseronen.

0

B

11 okt 2008 kl. 18:33

De puttrar i pannan nu, så om någon har några tvivel är det dags att säga nåt nu. :)

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 18:55

Mja. Smakar inte illa, men ingen direkt favorit kan jag inte påstå.

Det är en regnig dag 1983 i en förort till Krakow. Någon har hittat några svampar utanför höghuset. Några män med grå ansikten sitter samlade runt ett smutsigt bord vid ett lika solkigt fönster på tjugonde våningen. Utsikt över bolmande skorstenar. En flaska vodka. Lite stekta blåmusseroner. Livet är inte så illa ändå kanske..

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 19:01

Nej, men tar man till flaskan för tidigt i svampsammanhang, så kan det gå åt helskotta!

0

Sofia, Skåne

11 okt 2008 kl. 19:58

Brenko, du som var trött på svamp! Den följer ju efter dig!

Gillar polacker blåmusseroner?

0

svampstaff

11 okt 2008 kl. 20:00

Utmärkt svamp!Jättegod.smakar som OK/Q8 tvättsvamp till bilen ungefär…en del är inte kräsna inte..

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 20:24

Jag tyckte bara att svampen möjligtvis kunde passa under sådana förutsättningar. En svamp med ett skimmer av öststatsmisär över sig, helt enkelt.

0

svampstaff

11 okt 2008 kl. 20:27

Kan ju hända missären träder in snart om finanskrisen står sig?Då kommer nog musseronerna till pass kanske..

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 20:31

Ja, då blir det hårt. Men då kommer pöbeln ta musseronerna för oss, och vi själva får suga mycelet ur stubbar redan länsade på svamp. :(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone