0 477 visningar

24 svar

Och vad är detta?

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 16:15

Den sista tror jag kan vara Blåmussron!

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 16:23

Äää skickade fel bild på 1:an

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 16:23

Ja och så bilden

0

Cicci

11 okt 2008 kl. 16:36

Gissar på Riddarmusseron på första bilden.

0

Cicci

11 okt 2008 kl. 16:38

Kan trean vara pudrad trattskivling? Blåmusseronen brukar väl vara lite blåare under. Men jag bara gissar.

0

Birgitta D

11 okt 2008 kl. 17:11

Blåmusseron är det inte

0

Helena i Lund

11 okt 2008 kl. 17:14

Jag tror också trean är pudrad tratt…. den har en mer parfymig lukt tycker jag, och saknar gummilukten som blåmusseronen har.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 17:17

Riddarmusseron bland sina tallbarr. Den sista är pudrad tratt, god men lurig. avkokning av liten mgd svamp rekommenderas vid första försöket - om den öht ska ätas!

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 17:28

Riddarmusseron och Pudradtrattskivling håller jag oxå med om nu när jag kollat lite. Men vad är det på mellan bilden

0

Helena i Lund

11 okt 2008 kl. 17:43

Den röda ser very hot ut!  Chillispindling? Eller Piripirihätta? Kanske Habaneroskivling? ;)

0

buffy

11 okt 2008 kl. 17:49

Kanelspindling kanske?

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 18:50

Googlade Kanelspindling och det känns inte som en sådan.
Den växte i bokskog Klamarlän.

0

Tomas i Kalmar

11 okt 2008 kl. 22:40

Mittenbilden Cinnoberspindelskivling Cortinarius cinnabarinus kan de vara

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 22:50

Har du någon länk Tomas? Den finns inte i min bok. Kollade Google men inte såg ja något där. Förövrigt så
jäkla härligt med en till från länet här, har känt mig ensam.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2008 kl. 22:56

Hej Robban, här http://www.hlasek.com/cortinarius_cinnabarinus_ac8626.html  (http://www.hlasek.com) är en mycket bra sida tycker jag, är ofta där och kollar.

0

Viktoria, Finland

11 okt 2008 kl. 23:02

Tack för tipset JAS, den där sidan var ju toppen!

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 23:03

Nu kanske jag är lite kinkig och lat, men färgerna stämmer inte på länkarna. Den är faktiskt så ilsket morots färgad som på bild. Sedan
var inte hatten toppig utan hålig.

0

Tomas i Kalmar

11 okt 2008 kl. 23:06

Googla på bilder Cortinarius cinnabarinus så får du upp en del bilder att jämföra med

0

Tomas i Kalmar

11 okt 2008 kl. 23:10

Jag menar använd Google sökmotor klicka bilder och Cortinarius cinnabarinus

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 23:19

Har kollat och kollat. Kollade en gång till, Det kan nog var så att
det är den Tomas. Det finns inga bättre alternativ. Men är den vanlig i så fall, för jag vet inte att jag sett en sådan.

0

Madde Småland

11 okt 2008 kl. 23:24

Robban. Såg i Zingos höstbetraktelse att du letat efter muskotblomma. Av trötthet svarade jag först där men skriver det igen. Muskotblomma finns att köpa torkad på öb och city gross i växjö.

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 23:30

Jätte tack Madde ska kolla andra affärer, men det blir i morgon bitti att plocka trattisar för syltning. Sa till mig själv idag att böj inte rygg för en endaste trattis. Det var svårt men det gick.
Så nu borde det nog vara lätt att sluta röka.

0

Madde Småland

11 okt 2008 kl. 23:48

Ja du, om ngt av det hade varit lätt. ;) Kunde själv inte låta bli att plocka trattisar och då blir det inte lätt med rökningen heller..
Vi hade själva problem innan vi hittade muskotblomma i växjö. Fick det skickat till oss från gotland och hon i sin tur hade fått det skickat ifrån stockholm.. Men nu har vi så det räcker till det vi själva ska sylta.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2008 kl. 23:52

Robban, jag köpte på Citygross i Hyllinge för några veckor sedan, be svärmor köpa och skicka om du inte hitar i O-hamn.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone