0 382 visningar

23 svar

Vojne, vojne - vilken dag

anithau

11 okt 2008 kl. 17:56

I dag beslutade jag mig för en fotodag. Skörden blev imponerande.
Om det är vinternagelskivling som visas på de två första bilderna, så har jag sett hundratals idag på olika lokaler. Kan jag få bekräftat att min tanke är rätt?
I övrigt hittade jag mycket olika spännande objekt.
Tack på förhand.

0

anithau

11 okt 2008 kl. 17:59

Den här kan jag inte. Är det någon som kan tänka sig att hjälpa mig?
Tack på förhand.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 18:00

Ja, jag tycker det är “sammetsfotad vinternagelskivling”. Grattis till en fin soppingrediens!

0

anithau

11 okt 2008 kl. 18:01

Detsamma gäller för följande två bilder.
Tack igen

0

Maric / Arlanda

11 okt 2008 kl. 18:02

Vilka fina bilder, var bara det jag ville säga.

0

anithau

11 okt 2008 kl. 18:04

Tack Jan!
Vad jag förstått är det bara hatten man använder, stämmer det?
Förkokar man som vanligt eller…?

0

Helena i Lund

11 okt 2008 kl. 18:08

Fantastiska bilder Anitha!

0

buffy

11 okt 2008 kl. 18:09

Jag har en del torkad vinterskivling från ifjol. Jan A har inte möjligen ngt recept på soppa att dela med sig av? =)Vi åt en hel del färska förra vintern eftersom det fanns så gott om dem här, särstekta i smör.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 18:10

Kanske broskmussling på björken.
Vet inte vad du menar med att “förkoka som vanligt”. Så gör jag aldrig med god svamp; smälter bara ner den om den inte ska tillagas omedelbums - och ibland också annars.

0

BirgittaD

11 okt 2008 kl. 18:12

Såg mina första i Skövde och plockade mina första i Linköping för 3 veckor sedan. Riktigt goda hattar

0

Birgitta D

11 okt 2008 kl. 18:14

Anita menade nog så Jan A

0

anithau

11 okt 2008 kl. 18:50

Tack allihopa!

Birgitta har rätt, jag menar som Jan sa.

0

Anita!

gunhild

11 okt 2008 kl. 18:52

Din andra bild på flammulinorna var helt underbar! Det har varit en fin eftermiddag i dag eller hur?

0

Anita!

anithau

11 okt 2008 kl. 18:54

Tack Gunhild!
Det var en härlig stressfri dag.
4 timmar i sakta lunk gjorde susen.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 19:04

Varför sa du inte det då Anitha, t.o.m. den andre kocken på detta forum, Dieter (le ett “nöd"leende nu, Dieter!) tycker att man ska säga så!..;))

0

anithau

11 okt 2008 kl. 19:07

Du förstår Jan!
Vi har bara lite olika språkbruk.
Huvudsaken är att det blir rätt i slutet.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 19:11

Håller inte riktigt med om det, Anitha. Kokar gör jag/man i vatten eller annan tillsatt vätska - ev ånga. En helt annan process…

0

Geraldine Vällingby

11 okt 2008 kl. 19:25

Kanonfina bilder AnithaU!

0

anithau

11 okt 2008 kl. 19:34

Tack Geraldine!

Jan!
På vedertaget svampspråk så heter det förkoka när man förångar svampen. Det är inte jag som hittat på uttrycket.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2008 kl. 19:53

Anitha, jag kan inte hjälpa att (du påstår att) det finns “vedertagna” felaktigheter i det bedrövliga svampspråket!
Det du!

0

anithau

11 okt 2008 kl. 19:58

Det du, Jan!

0

BirgittaD

Pita

11 okt 2008 kl. 20:21

Du såg den första gången i Skövde skrev du. Tillhör du svampkonsulenterna och såg vinterskivlingen tillsamman med deras möte, eller var du möjligen med på svamputflykten på lördagen, för där såg vi vinterskivlingen också. För i så fall har vi ju träffats.

0

Enelie, Linköping

11 okt 2008 kl. 20:23

Du verkar ha haft en härlig dag!
Jag plockade mina första vinternagelskivling förra julen.
Det är jättekul att lära sig en ny sort.

0

Vinterskivling

gunhild i Kåddis

11 okt 2008 kl. 20:57

Visst kan vi kalla den vinterskivling eller ännu hellre flammulina ett passande namn på denna svamp med en något ovanlig säsong från september till april. Jag såg också mina första vinterskivlingar i Skövde i höst. Ska ut och spana efter dom i morgon.

Flammulina velutipes

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone