0 641 visningar

21 svar

Ett roligt Bokträd.

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 20:36

Den här stod i skogen i dag. Ska tydligen vara en av Sveriges Norraste naturliga bokskogar.

Samma träd alla 3 bilder

0

Totte Gbg

11 okt 2008 kl. 20:54

Ja det var det verkligen! Vilken variation va?!!!

0

Marixia

11 okt 2008 kl. 21:04

Fantastiskt vackert!

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 21:11

Ja det var häftigt, såg så mycket svamp jag aldrig sett förut. Men vad heter dom på trädet.

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 21:19

Coolt träd! Nån honungsskivling på sista bilden va?

0

Enelie, Linköping

11 okt 2008 kl. 21:25

Häftigt!
Det verkar som om bok är som en magnet på vedlevande svampar.

Sista bilden gissar jag på någon tofsskivling?

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 21:40

Det var inte jag som sa det där, det var ett troll! Host. :D

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 22:12

Första bilden en annan grupp på samma träd som andra bilden. Flugorna verkar älska den svampen. Andra bilden en bok som var död knäckt på mitten.

0

Stefan HBG

11 okt 2008 kl. 22:18

Viket häftigt träd Robban.
Tror den sista är slemmig flamskivling.

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 22:21

Vad tror ni om flugsvamparna då.:) En annan grupp på samma träd. Plus ett annat dött träd 100 meter vid sidan om.

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 22:22

Vad trött jag blir på mig själv, bilder.

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 22:27

Hej Stefan välkommen. En bild till er Skåningar, nu har jag hittat Lökbrosking på hemmaplan, så dom kommer jag inte ner och snor för er.
Måste komma på något annat:)

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 22:29

Näää nu lägger jag snart ner, har en bild på dom med.

0

svampstaff

11 okt 2008 kl. 22:29

HM? det där har jag inte lärt mig ännu! att titta UPPÅT när jag plockar svamp! tittar mest ner i backen:)

0

Stefan HBG

11 okt 2008 kl. 22:40

Blir nog inga problem, förra året fanns det svamp nästan hela vintern :)

0

klas jaederfeldt

11 okt 2008 kl. 23:31

De första tror jag är Porslinsskivling /porslinsnagelskivling eller något liknande, orkar inte slå upp namnet nu

0

Robban O-hamn

12 okt 2008 kl. 21:28

Är det någon som vågar sig på ett
förslag på svampen som flugorna är tokiga i.

0

"JAS" Helsingborg

12 okt 2008 kl. 21:36

Eftersom du har Porslinsnagelskivling i nederkant på bilden och nog tycker jag att den som flugorna är tokig i ser ut som små av samma art. Vi har mycket av den här och mest på bok men jag har aldrig sett att flugorna gillar den, det kanske är något speciellt när den är i det stadiet, de är oftast väldigt klibbiga på hatten, det kanske är något godis för flygfäna.

0

svampstaff

13 okt 2008 kl. 01:16

Det är ju inte heller helt klarlagt att det är svampen flugorna gillar, robban:)

0

Robban O-hamn

14 okt 2008 kl. 22:22

Porslinsnagelskivling köper jag med hull och hår. Men “flugsvamparna”.
Dom växer inte på samma sätt mot trädet, tycker jag. Och är inte lika vita. Jag funderade på om det finns någon trädlevande Stinksvamp.
Som lockar till sig flugorna.

0

Irene A

15 okt 2008 kl. 09:12

Nog är “flugsvamparna” också porslinsskivlingar.

Frågan är vad det är för sorts flugor och vad de gör där?
Många vedsvampar är kända för att ta hjälp av speciella insekter för att sprida sporer och mycel in i träden.
Om porslinsskivlingen har något speciellt att locka flugor med, känner jag inte till, men det skulle inte förvåna mig ifall de har det.

0

Robban O-hamn

15 okt 2008 kl. 16:23

Okey tack alla för svaren.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone