0 532 visningar

23 svar

Tack alla ni...

Josefina

11 okt 2008 kl. 21:25

...som skriver här för att ni har hjälpt till att utöka mitt svampplockande!
Var iväg med en kompis idag och skulle plocka lite kantareller och sopp, men efter att ha surfat runt här och kollat in massor av bilder som ni alla har lagt upp, så kom jag hem med annat än bara kantareller.
Jag råkade “springa på” några svampar som jag tyckte kändes väldigt välbekanta härifrån forumet. Tänkte att ni kanske kan hjälpa till att bekräfta att det är rätt svampar.
Sedan hittade jag också lite olika taggsvampar. Är osäker på den ena…
Alla svampar är plockade i blandskog på västkusten.

Bild 1: Frostvaxing? Tycker att den stämmer överens oerhört bra med bilder och beskrivningar. Både fot och hatt var riktigt slemmig och halkig. Hittade tyvärr bara en…

Bild 2: Streckmusseron? Tyckte jag kände igen den här från forumet. Nu blev färgerna olika på varje kort jag tog, men den stämmer bäst överens med den nere till höger. Jag reagerade på att foten var lite gulfärgad, men läste sedan att den oftast blir det. Blank och klibbig på hatten.

Bild 3: Olika taggsvampar. Nr 1. skulle jag vilja säga är blek taggsvamp. 2 och 3 är plockade på samma ställe och är antagligen bara lite olika i färgen, men kan de vara rödgul taggsvamp? Taggarna går inte ner på foten som de gör på den bleka, men jag tycker de ser så mörka ut jämfört med bilder på rödgul taggsvamp som finns i böcker.

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 21:30

Vaxingen får nån annan svara på.

Men visst ser det ut som streckmusseron alltid. Och nog är det rödgul taggsvamp där taggarna inte går ner på foten.

0

Josefina

11 okt 2008 kl. 21:32

Hittade även några andra skumma svampar som jag inte kunde låta bli att plocka med mig hem.
Tänkte att ni kanske kan hjälpa till att artbestämma dessa. Obs! Jag har inte tänkt äta dem, utan är bara nyfiken på vad det kan vara.

Bild 1: En lila liten sak på ca 5cm. Blir ljusare och ljusare ju längre den ligger.

Bild 2: En fjällig historia. Skumma hål inuti foten. Den rispar sig inte i foten, utan bryts lätt av, som en kremla fast hårdare i köttet. Ca 8cm i diameter. Skulle nästan vilja säga att den luktar svagt simhall, dvs lite klor.

Bild 3: Den stora svampen är 12cm i diameter. Grå/brun/beige i färgen, matt i utseendet. Luktar ganska starkt, men gott. Vet inte riktigt vad jag ska jämföra lukten med… Nu var den lite angripen, men fast och fin i köttet.

0

svampstaff

11 okt 2008 kl. 21:47

Och blek taggsvamp oxå...Den har du väl sett bränko?

0

B

11 okt 2008 kl. 21:49

Jo, men den var hon ju säker på..

0

Salasias

11 okt 2008 kl. 21:50

Frostvaxing är det, och blek taggsvamp till vänster.

0

Josefina

11 okt 2008 kl. 21:58

Tack för svaren jag fått hittills!
Vilken underbar känsla det är när man råkar hitta en svamp som man bara sett på bild, men som man ändå kan känna sig så himla säker på. Måste bero på många, många, många kvällar framför datorn, runtsurfandes på svampguiden. :-)

0

Madde Småland

11 okt 2008 kl. 22:31

Nu är jag inte expert men tycker nog att sista avsmpen påminner om den jag själv hittade i måndags. Fick svar att det var pudrad trattskivling. Växte dom i häxring? Här är länk till min fråga och till 2 andra som fått samma svar. Du kan där jämföra lit bilder och se om det är den.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=121361&fnr=1&sok=&Start=150&Offset=50&5

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=121464&fnr=1&sok=&Start=150&Offset=50&4

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=121462&fnr=1&sok=&Start=150&Offset=50&3

0

Madde Småland

11 okt 2008 kl. 22:32

skulle stå svampen…inte avsmpen…

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 22:34

Det var tur du sa det! ;)

0

Madde Småland

11 okt 2008 kl. 22:38

Ja det har varit en lång vecka så det blev fel ordning på bokstäverna.. ;)

0

Josefina

11 okt 2008 kl. 22:43

Madde: Det ser verkligen ut att kunna vara pudrad trattskivling. Det fanns bara två stycken, och de växte tätt ihop bredvid en stenmur. Ingen häxring här inte…

0

Madde Småland

11 okt 2008 kl. 22:49

Vänta och se ifall Jan A eller ngn blå stjärna kan bekräfta. Själv var jag för feg för att provsmaka. Men gott luktade mina och starkt. Har idag hittat ett ställe till, men nöjde mig med att bara titta och lukta på dom. :)

0

Viktoria, Finland

11 okt 2008 kl. 22:50

Jag har också haft en sån som bestämdes vara pudrad trattskivling av Jan A. De var bara två på samma ställe.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=118928&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=2

0

Sofia, Skåne

11 okt 2008 kl. 22:56

Kan de övriga två vara ametistskivling och stinkkremla?

0

Josefina

11 okt 2008 kl. 23:02

Sofia: Ametistskivling tänkte jag också på. Stinkkremla? Intressant… Det måste jag googla på!

0

Sofia, Skåne

11 okt 2008 kl. 23:08

Stinkkremla har speciella trekantiga hålrum i foten. Det har Hans Myhre lärt mig. Men den luktar inte alls speciellt illa. Jag tror att den luktar först när den blir gammal :)

0

Josefina

11 okt 2008 kl. 23:13

Men det måste ju vara stinkkremla då, för den har trekantiga hål i foten. Mycket lustig svamp! Ska nog skynda mig att slänga ut den, så det inte börjar stinka här hemma. Vore ju otrevligt!

0

Sofia, Skåne

11 okt 2008 kl. 23:14

Fast jag måste erkänna att hattens ovansida på din svamp inte alls ser ut som en stinkkremla. Vi får vänta på stjärnorna.

0

Jan A, Uppsala

12 okt 2008 kl. 00:41

Pudrad trattskivling är det allt och kremlan bör vara någon i kamkremle- eller stinkkremlegrupperna - det finns flera arter där, alla med kamrade fötter, men ingen i DEN violetta färgen! Framemot morgonen kanske nån som vet vaknar…

0

Birgitta D

12 okt 2008 kl. 11:09

Hej Brunkremlan har också kamrad fot mild smak och lukt. Det har Michael Krikorev lärt mig. Kanske det är den

0

Birgitta D

12 okt 2008 kl. 11:11

Jag kollade fel bild. brunkremlan ser ut som stikkremla.

0

Sofia, Skåne

12 okt 2008 kl. 19:32

Heter det kamrad fot när det liksom är uthuggna kammare inne i den?

0

Jan A, Uppsala

12 okt 2008 kl. 20:03

Det är möjligt att jag skapat ordet, men det ät praktiskt!
Foten har kammare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone