0 1040 visningar

30 svar

ZINGO

Brenko

11 okt 2008 kl. 22:54

Var håller du hus? Jag är villrådig med svampinläggningen.

0

svampstaff

11 okt 2008 kl. 23:35

Tror han har lagts in:)

0

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 23:37

Hahahahahaha bra svampstaff den var redigt rolig:))

0

B

11 okt 2008 kl. 23:53

Haha!

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2008 kl. 23:55

HAA, HA, nu är det lika bra att gå och lägga sig nu när man har ett megastort leénde över hela ansiktet, bra svampstaff :))

0

zingo

12 okt 2008 kl. 02:57

Nära nog - under kvällen blev jag rejält insyltad (ha-ha) med några skummisar som bara pratade om hemgjord snaps och bärlikör.. det fanns t om recept på kantarellsnaps - Det ni!!
Hoppas inläggningen blev bra i alla fall.

0

zingo

12 okt 2008 kl. 19:37

Gjorde ett testkok och syltade in trattkantareller idag men bytte kryddningen till samma som i inläggningen i fredags, dvs:  kanelstång, stjärnanis och nejlika.
Jag som lovade mig själv i går att inte plocka mer svamp, nu måste jag i väg igen - detta var mer än lovligt gott- nästan kusligt bra! Jag som inte ens gillar söt mat….
Nu gäller det bara att luska ut var älgjaktlaget håller till så man inte blir perforerad på kuppen
;-)

PS zingo är en hon

0

GretheF Skåne

12 okt 2008 kl. 19:39

Har du recept det låtar som om jag måste prova

0

"JAS" Helsingborg

12 okt 2008 kl. 19:42

Jag vill oxå ha receptet, då har jag lite att fixa med när jag är i Småland nästa vecka!

0

zingo

12 okt 2008 kl. 19:43

http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=17

Grundrecept enl. länken ovan

0

Brenko

12 okt 2008 kl. 23:59

Jasså! Blev det nejlika, stjärnanis och kanel för dig med? Löjligt gott!! Jag har fått mani på att lägga dem på rostat bröd med smör på... Åsså la jag in taggisar i normal inläggningslag, ska bli spännande att testa om några dagar.

0

svampstaff

13 okt 2008 kl. 00:18

ujuj mkt socker blir det!!
Tur ni ränner i skogen så ni blir av med det som socker skapar runt magen:) själv ratar jag söta produkter..bisch.

0

Mera trattar

zingo

13 okt 2008 kl. 12:57

Jag måste iväg och hitta mer trattar för nu tänker jag göra bara ett litet provkok där jag byter till kardemumma ist för stjärnanis. Tror det blir jättebra!
Till BirgittaF om du läser:
= tack för tipset! =
Vilken tur att du frestade : )
Jag återkommer efter provsmakning..
För tillfället föreställer jag mig själv i skogen som i en gammal svartvit stumfilm, där allt går i trippel hastigeht -  så nån trivselrondör runt magen är det ingen större risk för än ; ) Värre blit det till vintern med alla sylter, stuvningar och smörstekningar.. (puh!!)

0

Experimentverkstad

zingo

14 okt 2008 kl. 14:33

Kardemumma i syltade kantareller blev just som jag anat - Gott!!
Minskade ngt på nejlika och lite mindre kanel.
Rekommenderas å det varmaste!!

0

Experimentverkstad

Katarina

14 okt 2008 kl. 15:18

Syltad svamp
4 dl vitt vin
20 g färsk ingefära, tunt skivad
1 krm kanel
1 tsk rosépeppar
4 msk apelsinblomshonung
400 g rensad blandsvamp

Koka upp vinet med ingefära, kanel, rosépeppar och apelsinblomshonung. Koka ihop tills 1 dl återstår. Lägg i svampen och koka några minuter. Låt det svalna.

0

Silla går te

Brenko

14 okt 2008 kl. 23:24

Smakade på min inlagda taggsvamp som legat några dagar. Tog förhållandet mellan socker, ättika och vatten från ett recept och kryddade sen själv och slängde i lite lök. Det var då löjligt så silligt det blev.. Till och med konsistensen påminner ju om sill. Haha.

Nä, nu måste jag leta reda på något riktigt bra recept på inlagd gurka, men stoppa i taggsvamp istället.

0

Silla går te

B

14 okt 2008 kl. 23:26

Inte lök, schalottenlök. Om nån nu bryr sig, vilket jag betvivlar.. :D

0

Man lär så länge man ler :-)

zingo

14 okt 2008 kl. 23:49

uff då- det var det jag skrev nånstans att man troligen kan lägga in vad som helst i ättikslag, det blir samma vad det än är.
Jag vågar inte smaka på min, det ser sladdrigt ut.. jag kunde lika gärna lagt in utnötta sulor av gummistövlarna eller daggmask eller nåt annat segt,
;-)  Dumt att slösa bort god svamp på sånt

0

B

15 okt 2008 kl. 00:17

Riktigt bra konsistens på taggsvamp iaf. Den är en ogrässvamp här i år, så jag behöver inte känna att jag slösar.. Gillar inte sillinläggning så värst mycket, men inlagd gurka älskar jag. Måste hitta ett bra recept..

0

zingo

15 okt 2008 kl. 00:35

det här är ju skrattretande -
jag har drygt 2 kg gurka i kylen som väntar.
Jag gör en god gurkinläggning med en hel del färsk mynta i. Kan fixa recept i morgon. Det blir en frisk och god smörgåsgurka inte så vass och ypperlig till t ex tonfiskröra med ägg om man gillar det!! Du kan ju göra lite mindre av den och testa först.

0

Gurkburk !!

zingo

15 okt 2008 kl. 15:29

Denna gurka blir frisk och god och inte så vass. Trodde själv att den skulle bli väldigt söt men försök inte minska på sockret - jag har redan provat -det funkar inte!
Däremot har jag haft i lite mer (färsk) mynta + några blad pepparmynta för lite extra skjuts på det hela. Hållbar och god till det mesta.

Myntagurka
kanske inte så vanligt med mynta, men gott. Helst skall det vara färsk mynta men om du inte har tillgång till det kan du ta torkad i stället.

Borsta och skölj ca 1 kg gurka. Skiva den tunt eller hyvla enklast med osthyvel.
Tärna färsk ingefära så att du får ca 2 msk ingefärstärningar. Om nödvändigt skölj och torka 4 kvistar färsk mynta.
Varva gurkskivor, ingefära, mynta och 1 msk senapsfrön i glasburk/ar.
Blanda 1 dl ättika (24%),
3½ dl vatten,
6 dl socker
2 msk salt.
Koka upp och rör tills sockret löst sig. Häll den varma lagen över gurkorna och sätt på lock. Låt stå ca 1 vecka.

0

Kardemumma

Brenko

23 okt 2008 kl. 08:38

Liksom Zingo testade jag en sats syltade trattar med kardemumma, och det var också mycket gott! Kanske passar det inte till lika mycket, men mumsigt var det. Körde som vanligt med nejlika, stjärnanis och kanel, men la till kardemumma. Slurp! Något mindre stjärnanis tog jag.

Jag är helt såld på sylttrattar, äter det till frukost numera. Rostbröd, sylttratt och vanlig ost. Huga. Till kvällen tar jag en likadan macka, men med hyvlad parmesan på. Gudagott!

0

Kardemumma och mynta..

zingo

23 okt 2008 kl. 21:58

Jag gjorde min allra sista trattsylt i förrgår, denna märkliga anrättning som passar både som köttillbehör och snask på smörgåsen.
Sista koket gjordes med en rejäl kryddmix, kanel, stj-anis, kardemumma, nejlika. Jag tog inte så mycket av varje så den blev lite mildare i smaken.
Håller med om att kardemummakoket inte är lika allround men minst lika gott - jag föredrar den som brödtillbehör.
Stj.-aniskoket blev helt suveränt till kötträtter.
Den sista omgången kanske blir ett riktigt all-tillbehör.

Mina inläggningar (ättika och vinäger/olja) blev inga höjdare. Jag tycker det blir för mycket..
Jag kanske använder dem i nåt storkok eller uppstekta och stuvade med nåt mer tillbehör så man slipper slänga dem.

Och gurkan är bara ljuvlig..
jag säger bara - tonfisk och äggröra med mynta gurkaaa..aaahhh!!

0

Kardemumma och mynta..

Brenko

23 okt 2008 kl. 22:55

Jag gillade ena ättiksinläggningen jag gjorde på taggsvamp lite grann. Helt OK. Vanlig sill är ju inte heller så spektakulärt.

Men jag spar den till när någon rysk vän kommer på besök. Jag har några ryska vänner som lärde mig uppskatta inlagd gurka och svamp som tilltugg till vodka! :)

Inte så som vi i Sverige äter lite sill och potatis och sen tar en hutt, utan man tar gurkan/svampen precis efter man tagit hutten för att döda spritsmaken.

0

Kardemumma och mynta..

zingo

23 okt 2008 kl. 23:14

Är den ryska spriten lika kass som den ryska champagnen jag drack så går det åt mycket svamp!
= )

0

Kardemumma och mynta..

Enelie, Linköping

23 okt 2008 kl. 23:28

Zingo!
Du kanske hade oturen att få smaka en s.k. EU-champagne som man säljer till turister:) Den lär vara vidrig.
Jag har själv en favorit"champagne” från Ukraina, mycket god.

0

Rysk champagne

zingo

24 okt 2008 kl. 00:08

Den var direkt från djupaste Ryssland men de ville väl bli av med skräpet för gott..
Smart!

0

Rysk champagne

Brenko

24 okt 2008 kl. 08:47

Den vodka som mina ryska vänner bjöd på var faktiskt från USA, då vi var i skogen utanför New York. När jag fått besök här hemma av dem så har de köpt absolut på systembolaget, men inte f-n är det gott utan pickles för det! :D

Rysk champagne ska väl annars ha ett väldigt gott rykte, om man håller sig borta från skräpet..

0

ZINGO -å BRENKO och andra inläggningar ;)

Eva K

24 okt 2008 kl. 14:46

Jag testade en grej igår som blev väldigt (l)ju(v)lig.

Jag har gjort en inläggning på motaggsvampen enligt recept i Nya Svampboken (med ingefära, kanel osv) - en söt variant (men min blev inte allför söt som tur var).

Jag blev inspirerad av Brenko som la sina syltade trattisar på macka så jag tog mina syltade på en rostad skogaholmslimpa :)
Det var skiiiitgott. Smak av jul.
Så det ska jag ha på julbordet tänkte jag.

Skulle vilja att någon fler testade så jag kan få bra tips på dricka till. Tänkte julöl (bahföratt) ??

0

B

24 okt 2008 kl. 16:53

Vi drack ett något sött vitt vin till rostbröd med sylttratt och parmesan.. Mycket gott.

0

zingo

24 okt 2008 kl. 23:05

Eva - Kul att skogaholmslimpan fick sig en lyxkryssning för en gångs skull :-)
Om du pratar dryck speciellt till jul så kör jag en hemgjord variant och gör enrisdricka.
Det känns lite extravagant på nåt vis att hålla sig till det hemgjorda och skogstemat.
Jag kan tro att enesmaken passar med svamp…
Jag brukar också göra ett norskt hemgjort öl. Påminner om enrisdricka utan en : )
Ingen av dessa drycker är vad jag vet speciellt alkoholstarka - jag fick dricka ölet som 10-åring hos min moster när vi åt fisksoppa och flatbröd.
Jag tycker det är väldigt goda och läskande måltidsdrycker men inget för den som söker alkorus.
De som smakat ölet brukar antingen älska det eller inte alls -inget mittemellan.

Som kuriosa kan jag nämna att jag har sett recept på kantarellsnaps som man gör själv -låter inget vidare men är säkert en kul grej bara för att..  : )
Själv föredrar jag att snapsa på Nyköping. Den funkar både till julbord och gulaschsoppa eller till inget alls!!  :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone