Dom gröna växterna har gjort det lätt för sig: när det blir ett frö, är detta redan befruktat, så det enda som fröet behöver tänka på när det hamnar på marken är att sätta igång och gro så att det blir en ny planta.
För svamparna är det värre: sporerna är sterila, dvs. befruktningen sker först i det utvuxna mycelet. Så för att det ska bli fruktkroppar måste en plus- och en minusspor hamna ganska nära varandra, skicka ut sitt sterila plus- resp. minusmycel och hoppas på att deras myceltrådar måtte hitta varandra, så att befruktning kan ske, varpå svampar/fruktkropparkan bildas. Dvs om mycelet från en plusspor inte hittar mycel från en minusspor på några centimeters avstånd, så blir det inget.
Och så: vinternagelskivlingen är inte alls vanlig här i Bohuslän. Inte desto mindre hittade jag denna ute på Väderöarna, flera kilometer utanför kusten. Hur har den kommit dit? Hur många sporer måste det finnas i luften, för att en plus- och en minusspor ska lyckas hamna så nära varandra (några cm) så långt från närmaste land??
Ännu märkligare: ön Juan Fernandez ligger sådär 100 mil ut i Stilla Oceanen, räknat från Chiles kust. Och den är bara ca en mil i diameter. Inte desto mindre så hittade jag hos botaniska institutionen vid Göteborgs universitet en chilensk svampflora från 1855, där det uppgavs att åtminstone en tredjedel av svamparna på det chilenska fastlandet förekom där ute på Juan Fernandez. Dvs om jag tömmer min dammsugare här i Uddevalla, hur sannolikt är det att två dammkorn ramlar ner bredvid varandra i Skottland eller långt inne i Ryssland?
Mja du erland…om man kollar till mängden sporer varje fruktkropp producerar så är det inte helt otroligt.
Men det är heltklart en mer intressant livscykel än ex. fotosyntetiska organismer.
Kolla upp lite svamp genetik och odling..kul!
Och givande..beroende på vad man odlar.. ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.