0 671 visningar

13 svar

Äntligen hemma , kolla här!

"JAS" Helsingborg

12 okt 2008 kl. 19:25

Ingen vidare svamputflykt idag Vomb Fure ingen höjdare, jättefina marker men bara ett fåtal arter, det fanns så klart en del Brunsopp och det är ju inte fel och så blev det 5l. Rökslöjskivling, en Björksopp och några som bara fotades. Men serie 1 är foton på sådant som får livet att kännas bra och Skåne är platt! :) Det kommer 2 serier till.

0

"JAS" Helsingborg

12 okt 2008 kl. 19:29

Så några svampar, 1. En Strävsopp under björk så det får väl bli en Björksopp då. 2. En hätta kanske Purpurhätta? 3. Ärggrön Kragskivling.

0

"JAS" Helsingborg

12 okt 2008 kl. 19:31

Vart tog vägen vägen? Jag är på en åker och plockar svamp, det är första gången som jag har plockat svamp på en åker men jag kunde inte låta bli :)

0

GretheF Skåne

12 okt 2008 kl. 19:33

Var du vid Flyinge också?????????  Storkarna bor där   Vilka fina bläcksvampar

0

Robban O-hamn

12 okt 2008 kl. 19:37

Härlig dag du verkar att ha haft.
Fina bilder.

0

Lena M

12 okt 2008 kl. 19:43

jag var där och luskade lite för några år sedan men området blev dåligt genomsökt för jag hade ” fel ” folk med och så var det så torrt det året.
Fina bilder !

0

Sofia, Skåne

12 okt 2008 kl. 19:50

Det var väl ingen dålig skörd! Hur tillagade du bläcksvampen?

Underbara bilder på storkarna. När jag var liten var jag på besök på landet hos mormor och morfar i södra Polen och de hade en stork boende i skorstenen. Jag var faktiskt lite rädd för den för de är ganska stora. De älskar grodor och det fanns grodor överallt. Men storkarna borde egentligen vara på väg till Afrika nu?

0

"JAS" Helsingborg

12 okt 2008 kl. 20:09

Tja jag passerade Flyinge på vägen till Vomb. Storkarna kommer från ett häng, ett projekt som på gått i många år just i Flyinge. man släpper ut dem och hoppas på att de så småningom skall bete sig “normalt”. Jag är inte så jätte förtjust i bläcksvampen men sambon bara älskar den så hon fick äta upp allt, eftersom det var en del att ta tillvara på så blev det det enklaste möjliga, smörstekt, svartpeppar och salt. Det är två år sedan jag hade möjlighet att vara i Vomb under svampsäsongen, då för 2 år sedan var det mängder med svamp i dessa marker men det var i slutet av augusti, det är kanske då man skall vara där? Vi provar nästa år. Ja det var en fin dag och Leo orkade gå med oss i nästan 3 tim. bra för en 6 åring tycker jag. Så fick han möjlighet att stifta bekantskap med Rökslöjingen.

0

Helena i Lund

12 okt 2008 kl. 20:41

Vomb är min “hemmaskog”, jag kan varenda grop! Jag rekommenderar den fredag eftermiddag, eller tidigt lördag morgon, för den är MYCKET vältrafikerad med svampplockare och tyvärr även skogsmarodörer! Men det är en himla trevlig liten skog! Storkarna (det finns ett hägn strax efter Veberöd i Karups Nygård) är ett jättetrevligt inslag i det skånska jordbruket! De spankulerar runt efter traktorerna på åkrarna i trakten!

0

Helena i Lund

"JAS" Helsingborg

12 okt 2008 kl. 21:59

Hej Helena! Det var inte så mycket folk där idag, mötte bara ett par och de hade plockat svamp i Småland för 2 år sedan så de hade så de klarade sig ett tag till :). Började inte Stork grejjen i Flyinge för många år sedan? Fotona är från Flyinge i alla fall.

0

Jea

12 okt 2008 kl. 22:05

Vilka fantastiska bilder. Åh, vilken fin dag ni ser ut att ha haft.

0

Vombs fure!

Jan A, Uppsala

13 okt 2008 kl. 00:17

Snavar ni över några gamla provytor/uthägn så kan det vara de jag inventerade på 70-80-talen!

0

Jan A, Uppsala

"JAS" Helsingborg

13 okt 2008 kl. 00:26

Jaha, kunde ge mig tusan på att du var inblandad, jag har snubblat rundor hela dagen och förstod inte vad det berodde på, gamla provytur är det som hänger/ligger och skräpar ;) Fick du något i dem då Jan?

0

Jan A, Uppsala

Jan A, Uppsala

13 okt 2008 kl. 00:42

Nejdå, de var till för att stänga hjortdjur resp rabbisar och t.o.m. sork ute för att bärris och annan vegetation skulle få växa utan att betas… Det blev mera blåbär inne i hägnen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone