0 460 visningar

17 svar

Testa dig själv 14

Irene A

2 mar 2006 kl. 10:07

De flesta arterna här är inte så jättevanliga. Lycka till!

0

Gittan

2 mar 2006 kl. 10:50

Måste tyvärr erkänna att jag inte känner igen en enda av dessa vackra svampar (utan att ta fram mitt svamplexikon). Den första ser riktigt giftig ut och även den sista. Är det någon av dem som är matsvamp (ätlig)?

0

Hans v E

2 mar 2006 kl. 11:17

Får jag vara med?
1 Violettfotad  
  slemspindling
2 Stor  
  gelemussling, garderar med spadmussling
3 Alflugsvamp
4 Ringmussling
5 Orange legeskål
6 Trattkremla
7 Sotmurkla
8 Vit
  kragskivling, garderar med luktkragskivling
9 Violtagging
10 Zonticka
11 Gyttertagging
12 Beckriska
13 Vit  
  blodchampinjon, 
garderar med
champinjonfjällskivling och droppklibbskivling

Jag har inte tittat på din hemsida, jag lovar. Däremot har jag kollat med ekologiska katalogen.
Blir det prisutdelning sen?

0

Irene A

2 mar 2006 kl. 12:26

Hans, de flesta var rätt, men inte riktigt alla. Jag tänkte vänta med facit en dag i alla fall.
Under tiden kan jag kommentera arten på bild 2, som troligen ska heta spadmussling, Hohenbuehelia petalodes.
Om jag har förstått det rätt, uppfattas H. geogenia (stor gelémussling) nu som en synonym..?

0

Affe

2 mar 2006 kl. 12:41

Irene, vad har din hemsida för adress?
var ju bra att Hans nämnde den…

0

Irene A

2 mar 2006 kl. 13:04

http://www.swefungi.se

(men lita inte på alla artbestämningar bara)

0

Tony S

2 mar 2006 kl. 13:37

Hans gissningar verkar träffsäkra överlag.

Kanske skulle vilja gardera med honungsspindling på nr 1.
Prova med älgkragskivling på nr 8.
Tror på champinjonfjällskivling på nr 13.

0

lena M

2 mar 2006 kl. 13:47

Vad trevligt att få se din hemsida !
Risken är nu, att jag blir sittande vid datorn för att studera alla märkliga svampar.
På ditt test gick det som vanligt.
Kunde pricka in att nr 4 är en mussling, men inte vilken. nr6 kremla,
7 en slags murkla
9 en taggsvamp , 12 riska och slutligen en champinjon. Puuh!
Som ni märker har jag mycket att lära.
Tack för dina tester. Lena

0

Irene A

2 mar 2006 kl. 13:48

Till Gittan tänkte jag säga att det egentligen bara är nr 13 som räknas som matsvamp - förutsatt att man är tvärsäker på artbestämningen förstås, och inte riskerar att förväxla den med vit flugsvamp.

0

Bo E

2 mar 2006 kl. 17:54

Jag tar chansen att gissa lite vilt:

1.Kamferspindelskivling
2.björkmussling
3.grå kamskivling
4.tallmussling
5.tappade kikärter ur en currygryta
6.skarp grönkremla
7.biskopsmössa (mörk variant, har säkert nåt eget namn)
8.gulhätting
9.ticka?
10. ticka?
11.koralltaggsvamp
12.svartriska
13.giftchampinjon

0

Bo E

2 mar 2006 kl. 18:01

Jag ändrar mig då angående nr. 13 och gissar att det är en ung snöbollschampinjon, efter att ha läst de övriga inläggen.

Sotmurkla borde jag ha kommit på.
Tickor och musslingar är inte min starka sida. Har väldigt svårt att se nån skillnad på dem, förutom vilka träd de lever med..

0

Tony S

3 mar 2006 kl. 05:57

Kul att se beckriska(L picinus). Den är så vitt jag vet mycket ovanlig i de södra delarna av landet. Hur vanlig är den där uppe i norr Irene?
Jag hittade den, med stor belåtenhet, för första gången i höstas i norra Skåne. I efterhand visade det sig ett annat fynd av arten gjorts 14 dagar tidigare, 5 mil därifrån. Det var första rapporterade fyndet av arten i Skåne.
Kanske hade de ett bra år?

0

Irene A

3 mar 2006 kl. 08:20

Bilden av beckriskan har några år på nacken. Arten har tydligen sin huvudutbredning i Mellansverige, och det kanske har med markhistoriken att göra. Den är inte ovanlig i Bergslagstrakterna, i de rika granskogar som förr var betesskogar.

0

Hans v E

3 mar 2006 kl. 08:45

Jag fann beckriska första gången för bortåt 20 år sen i tät “förstörd” barrskog med mycket dålig undervegetation i trakten av Arlanda norr om Stockholm. Trodde då det var rökriska men fick så småningom veta att det var barrskogsformen picinus som ännu ej fått svenskt namn.

0

Irene A

3 mar 2006 kl. 10:42

1. Avvaktar lite till med svaret. Ingen har gissat rätt, fast Bo var närmast den här gången. Den är inte slemmig och den luktar precis som bockspindling.

2. Spadmussling, Hohenbuehelia petalodes

3. Alflugsvamp, Amanita friabilis
En liten art med ovanligt glesa och låga skivor för att vara en kamskivling.

4. Ringmussling, Pleurotus dryinus
Ätlig, men brukar ändå inte räknas till matsvamparna.

5. Orange legeskål
Hans, vad ska den egentligen heta på latin? Byssonectria terrestris och aggregata är skilda arter enligt IndexFungorum…

6. Tätskivig trattkremla, Russula chloroides,
brukar räknas som en variant av trattkremla, Russula delica var. chloroides.
Jag har manipulerat bilden för att försöka få fram den gröna färgen på skivorna som var mycket tydligare i verkligheten.

7. Sotmurkla, Helvella atra

8. Gul kragskivling, Stropharia semiglobata (?)
Känner mig osäker på den arten numera. Den verkar mycket variabel och flera nya arter är beskrivna. Den är inte undersökt i mikroskop (men den växte inte på älgspillning heller).

9. Violtagging, trichaptum fuscoviolaceum

10. Zonticka, trametes ochracea

11. Gyttrad taggsvamp, Hericium cirrhatum
Den räknas numera till samma släkte som de närstående arterna koralltaggsvamp och igelkottstaggsvamp

12. Beckriska, Lactarius picinus

13. Champinjonfjällskivling, Leucoagaricus leucothites
(inte synonym med L. cretaceus, det anses vara en annan, spensligare och fjälligare art som numera hör till släktet Leucocoprinus)

0

Hans v E

3 mar 2006 kl. 13:02

1 Aha, den har jag läst om, men kommer inte på´t. Nu får du avslöja.
5 Vad jag vet är det aktuella namnet Byssonectria terrestris. När jag lärde mig den hette den B. aggregata. Sen hette den
Inermisia ett tag och sen B. fusispora. Kärt barn…
6 Det var just för att den inte hade ett spår av blått som jag gissade på trattkremla. Men kan du fatta varför den ska heta tätskivig t. och inte blåskivig t!
8 Var inte älgkragskivling ett skämt? Växte den inte på spillning alls? Då tror jag min umbonatescens (luktkraging) kan komma ifråga. Den har samma matta, sämskfärgade hattyta.

0

Irene A

3 mar 2006 kl. 14:07

Hans:

1. Tänker jag vänta med lite till, någon kommer säkert på vilken art det är.

5. Nu ska man inte räkna med IndexFungorum som någon bibel, men enligt den ska Byssonectria terrestris numera heta Thelebolus terrestris; Byssonectria terrestris enligt Bresadola heter fortfarande så, men det uppges inte som gällande namn;
Byssonectria aggregata (Berk. & Broome) (= Inermisia aggregata) heter nu Byssonectria fusispora.
Jag är något förvirrad…

6. Tycker inte heller att den har märkbart tätare skivor än den andra trattkremlan. De brukar vara tydligt blågröna, men kanske inte alltid?

8. Stropharia alcis är ju en art som Kytövuori beskrev för några år sen - en dubbelgångare till gul kragskivling som bara(?) ska växa på älgspillning, så “älgkragskivling” är väl ett fiffigt namn på den arten?
Jag har letat förgäves efter bilder på S. umbonatescens för att få en uppfattning om hur arten kan se ut, så tills vidare kan jag inte utesluta den heller.

0

Irene A

4 mar 2006 kl. 10:57

Ja, nr 1 är alltså skönfotad spindling, Cortinarius venustus

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone