Jag torkade flera liter i varmluftsugn i veckan, det gick toppenbra! Jag sprider ut dom på bakplåtspapper på två galler(2 våningar)sätter ugnen på 40-50 grader och stoppar en träslev i luckan så att den står på glänt. Rör om några gånger. Sedan har jag stängt av ugnen över natten och startat den igen nästa dag ett tag. Har funkat jättebra!
Om du som torkar i vanlig ugn har temperaturen över 40 grader och luckan stängd så torkar de inte, de blir bara svarta sörjiga och äckliga.
Torka utspridda på papper eller tyg om du inte har ett myggfönster som är bäst. Rör om lite då och då, ifall du inte har plats och möjlighet att ställa det luftigt. Jag har använt torkställningen för tvätt som nödösning när det var mycket svamp. Trattisar torkar jättesnabbt så. Har du en fläkt dessutom till hjälp så är de torra på något dygn. Inget kan vara enklare.
Varmluftsugn är en helt annan femma, där rör sig luften ju och fukten kommer ut.
Det finns flera trådar med fiffiga lösningar på torkandet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.