0 326 visningar

9 svar

Fler okända

Helena i Lund

12 okt 2008 kl. 21:17

Första bilden gav mej lite citronslemskivlingkänsla, även om det definitivt inte är en sån.Lite slemmig på hatten men inte alls på foten, däremot var den tofsig.

0

anithau

12 okt 2008 kl. 21:25

Inte citronslemskivling (citrongulslemskivling.

0

Helena i Lund

12 okt 2008 kl. 21:26

Är detta vanlig brunsopp? Den har vanligtvis smalare fot, dessa var riktigt knubbiga och tunga! Dessutom var åtminstone den ena riktigt kakaobrun, mörkare än vad jag sett förr.

Den ena skiftade lite lite i rött på rörens mynningar, rostrött typ.

0

Helena i Lund

12 okt 2008 kl. 21:29

Ja naturligtvis, en liten slipp på tangenten! ;)

0

anithau

12 okt 2008 kl. 21:50

Helena!
Det var inte tänkt som en fingervisning. Bara ett förtydligande att vi menade samma art.

0

Kristina i Lund

12 okt 2008 kl. 21:54

För mig är det iaf brunsopp, men jag är ju ingen expert ;)

0

Michael Krikorev

12 okt 2008 kl. 21:56

Vet inte vad det är på den första serien. Möjligtvis en slemflamskivling (Pholiota lenta) eller en annan Pholiota-art. Iallfall inget ätligt.

Ja, serie 2 är bilder på brunsopp.

0

Kristina i Lund

12 okt 2008 kl. 21:57

Se där! Kanske jag är expert på brunsopp iaf! =)

0

Skogs Mulle

12 okt 2008 kl. 22:28

haha ja det kanske du är Kristina :D Härlig kommentar :)))

0

Kristina

Helena i Lund

13 okt 2008 kl. 05:50

Jag har inte plockat brunsopp innan som är så knubbiga! Det var dels fotens tjocklek som gjorde mej nyfiken, dels att den ena hade rostrött i poröppningarna och var riktigt mättad mörkbrun på foten. Men man lär sej nya varianter hela tiden! Och Michael, jag har googlat på pholiota, och det stämmer, tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone