Jag fixar inte att svara på inlägget till nedanstående bild, så det får bli ett nytt.
http://svampguiden.com/forum/visa/123136
När någon visar upp en sån svamp ska man starta ett förhör: I vilken miljö växte svampen, och var fanns den, helst med koordinater, och hur luktade den (om den inte har någon lukt kvar).
Det finns två arter som jag kommer att tänka på,
svartnande narrmusseron (Porpoloma metapodium, med mjöllukt)
och rodnande lutvaxing (Hygrocybe ingrata, med nitrös lukt)
Båda är sällsynta arter som kan hittas i utmagrade betes- och slåttermarker.
Svamparna ligger på en ölback e.d. och är ganska stora och grova, så lutvaxingen kan vi troligen glömma. Och det är nog inte jättemusseron som jag känner rätt bra. Tog bilderna som hastigast i lördags och glömde mäta men får snart mått och andra data per tfn. De växte iaf vid en gräsig stigkant mellan Kung Björns Hög och Högby hatt i Nåsten och var enligt uppgift “nästan” ljust kopparfärgade. Krokfoten var/är sidenglänsande. Återkommer!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.