0 5215 visningar

9 svar

Buljong?

Helena i Lund

13 okt 2008 kl. 06:04

Har någon provat att göra egen svampfond/buljong? Tanken slog mej igår,när jag satt och klippte fötterna från rökslingarna, att de svampfötter som är sega och trådiga kanske kan bli till bättre nytta? Jag har tidigare torkat och malt till krydda, men det hade varit kul att testa nåt nytt!

0

Lilla My

13 okt 2008 kl. 08:19

Har inte gjort egen buljong på länge, men visst, det borde ju funka med svampfötterna precis som när man gör köttfond och stoppar i frysen… vet i alla fall att hårt reducerat (ihopkokt)spad från kantarell blir gott om man fryser in det och sen har det att späda köttgrytor med. Inte så smakstarkt dock.

0

Värmdöbo

13 okt 2008 kl. 08:28

Jag kan tänka mig att det blir jättegott med lite salt i och kanske nåt blad libbsticka?

0

Peter, Linköping

13 okt 2008 kl. 08:39

Svamp innehåller en massa mineralsmaker och umami som passar fint till buljong, men i sig smakar den inte så mycket, den ger mest fyllighet.

Släng i svampen i en gryta med ett kycklingskrov, en lök, någon stång selleri, en liten morot eller hur ni nu gillar er buljong (jag gillar inte sötaktiga buljonger så jag håller ner på morötterna) och sjud så försiktigt ni kan i några timmar.

Det är spis för gudar det. Salta när buljongen är färdigreducerad.

0

Peter, Linköping

13 okt 2008 kl. 09:27

Libbsticka, mmm…

Synd att många har svårt för den!

0

Värmdöbo

13 okt 2008 kl. 09:33

Jag har tyckt mig märka att de som har svårt för selleri har svårt också för libbsticka…

0

Tina Nordberg Kolsva

13 okt 2008 kl. 09:39

Libbsticka på rostade förskpärer, eller i pärsallad eller i…...
det är så mustigt o gott.
Och inte glömma i köttsoppan.

0

Boman

13 okt 2008 kl. 10:15

Och vi veggisar gör ju buljong på svenska rötter så här års. Libbstickan är fin , i små mängder.

0

Helena i Lund

13 okt 2008 kl. 13:03

Jag hade en vanlig grönsaksbuljong i tankarna, men ville “försvampa” den. Jag har en hel massa torkade fötter från KJ, rökslöjor, fjällskivling mm.  Ska testa så fort säsongen är över så man har några timmar i köket till övers! Ett brynt kycklingskrov kanske också får puttra med, men jag har redan hemlagad hönsfond i frysen… Jaja, det tål att tänkas på! Tack alla!

0

Jayamila

20 aug 2017 kl. 04:20

Hej man ska helst undvika att salta själva fonden salta istället när du tillagar en maträtt du måste ju ändå frysa in fonden så du behöver inte salta för hållbarhetens skull kantareller eller Karl-Johan funkar nog bäst att görabuljong på, tänk på att smaken av en svamp ska passa ihop med en annan om du blandar sorter jag har dock bara använt Karl-Johan efter att ha läst att knorr gör sin buljong av främst Karl-Johan en ren buljong på gula kantareller kan dock bli bra eller göra som i förslaget koka höns och kantarell fond gjord på renset. Jag brukar koka ner buljong och liknande till fond aka riktigt trögflytande ex om jag häller på tre liter vatten i början så kokar jag ner den till ca 1-2dl färdig fond jag menar varför förvara mer vatten än nödvändigt. Jag brukar köra ett buljong kok i två etapper först koka med grönsaker och likn i minst två timmar sila av( ibland har jag låtit det stå osilat över natten) låta det dra över natten så att fettet stelnar och jag kan ta bort det då det förkortar hållbarheten och sedan reducera resten till den konsistens jag vill ha

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone