Tack Hans, vilken kanonbild du hade av luktkragskivlingen! De ser ut just som de har beskrivits, ockrafärgade med mer rödaktig ton på puckeln. Då tror jag att det inte är samma art ändå.
Ang. trattkremlorna så ska chloroides ha tätare skivor än delica, ibland med blågrön reflex, men inte alltid. En annan skillnad är att delica blir skrovlig på hatten, den andra håller sig slätare.
När den gröna färgen saknas och svamparna är unga, kan det nog vara vanskligt att artbestämma dem enbart med hjälp av skivornas täthet. Man ska ju ha något att jämföra med också.
Japp, jag har kollat artikeln. Om de är synonymer, borde Stropharia luteonitens ha varit det gällande namnet, men beskrivningen av den arten stämmer inte riktigt (den ska bl.a. vara fjällig på hattkanten…).
Den bild jag tog med i testet, tror jag trots allt visar någon annan art eller form som står närmare S. semiglobata.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.