0 607 visningar

7 svar

Härlig soppa

Nilla59

13 okt 2008 kl. 13:23

Just nu puttrar gamla slemmiga tegelröd och svavelgul slöjskivling i en stor gryta på min spis. Jag hoppas jag skall få ur mycket gul färg av dem. De var riktigt gamla när jag plockade dem jag fick använda hundarnas bajspåse för att kunna ta i dem sen la jag dem i en gammal nylonstrumpa och de har nu kokat tillsammans med ullgarn med fyra olika betningar+obetat. På bilden syns hur det blev. Första tråden är obetad, andra är alun, tredje är tenn, fjärde är koppar och femte är järn. Visst böir det fint?

0

anithau

13 okt 2008 kl. 13:25

Jag håller med dig. Mycket vackra färger.

0

Helena i Lund

13 okt 2008 kl. 20:21

Jättesnyggt Nilla! När jag började läsa så tänkte jag: Vad i hela friden gör människan? Ska hon laga soppa på svavlingar?? Hehehe…. Jag fattade ju ganska snabbt vad det var frågan om! Hur kommer det sej att det blir olika färg beroende på olika tillsatta mineral?

0

Helena, om färg

Erik Ekholm

13 okt 2008 kl. 23:14

Förenklat uttryckt:

Vi ser färger på grund av att ljus kan ha olika våglängd, som motsvarar olika energier. Elektroner kring en atomkärna rör sig på vissa bestämda energinivåer. De kan ta upp vissa bestämda energinivåer (kvanta) från ljuset varvid elektronen hoppar upp i en högre energinivå. Atomer kan förenas i molekyler genom att utbyta elektroner och molekylernas uppbyggnad påverkar vilka våglängder som kan tas upp. Även närvaro av andra molekyler/joner (=tillsatta salter i detta fall) kan påverka detta genom att förskjuta elektronernas fördelning.

Solljuset innehåller alla möjliga våglängder, sedan tar färgämnet upp vissa av dem och lämnar andra kvar som då vi uppfattar som färg.

(Reflexion och metallglans fungerar lite annorlunda.)

Jag hoppas att Nilla lämnar in sina färgbad på sopstationen när hon är klar om hon har giftiga metallsalter i dem, särskilt tenn. Hamnar de i avloppet blir det värre för miljön än med syntetfärger.

0

Helena, om färg

Helena i Lund

14 okt 2008 kl. 05:56

Tack för förklaringen Erik! Måste erkänna att jag fick läsa den 2 gånger, men nu förstår jag! Klart man lämnar miljöfarligt avfall på återvinningsstationen?!

0

Helena, om färg

Nilla59

14 okt 2008 kl. 08:58

Tack Erik det där hade jag inte kunnat förklara själv. Mina färgbad lämnar jag inte in däremot när man betar. En del säger att garnet suger åt sig all kemikalie och att det inte blir något kvar. Det är uträknat så. Men det kanske inte stämmer?

Igentligen skulle man ju bara använda alun och obetat men just tenn blir så läckra färger. skäms

0

Helena, om färg

Erik Ekholm

17 okt 2008 kl. 01:55

Nilla, jag tror inte att garnet “suger åt sig all kemikalie.” Kemiska reaktioner är jämvikter och förmodligen måste man ha en viss återstående halt av metallsalterna i badet för att få reaktionen att gå så långt som man önskar med garnet. Recepten bygger nog på detta.

Jag förstod inte om du använde ett eller två bad, men det badet som du häller tennsalterna i bör inte hällas i avloppet. Samla i en stor burk, låt torka så minskar volymen, och ta till sopstationen när den blir full.

Järn och alun bör inte vara något problem. Koppar gränsfall.

0

Erik

Nilla59

17 okt 2008 kl. 12:25

Först betar jag garnet tex 3 liter vatten, 3 gr tennsalt och 20 gr vinsten till 1 hg ullgarn. När garnet sugit upp den mängd det skall ha så hänger man upp det på tork. Efter det så lägger man garnet i vatten med urkokta svampar osv.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone