Den här soppan hittade jag på en isda som förespråkar levande föda. Dvs mat som inte upphettas mer än 40 grader. Men man kan väl inte äta kantarell rå/rå torkad??
Kantarellsoppa
Ge dig tid för denna soppa för det är verkligen värt de 5-10 minuter av ditt liv. Om du inte hittar några kantareller kan dessa utbytas mot vilka svampar du vill.
2 dl cashew
2 dl kantareller
1 gul paprika
1 knivsudd cayenne
1 krm paprikapulver
Örtsalt
Blanda alla ingredienser i en mixer och mixa till en mjuk kräm.
Här har någon hämtad inspiration från den spanska nationalsoppan GAZPACHO.
Inget fel på receptet om man byter ut kantarellen eller svampar överhuvudtaget mot t ex grönsaker.
Det där med att upphettas till max 40 grader är kvalificerat matporr. Det är uppvärmning och ingen upphettning dessutom trivs och frodas bakterierna som best i just 37 - 40 grader värme.
Det vore intressant att få veta var du hämtade receptet ifrån.
Ja det finns ku något som heter Levande föda. Startat av Ann Wigmore och skall vara mycket hälsosamt. Det finns en Kur & och Kursgård här: http://www.levandefoda.se/
Där står att läsa om kosten som naturligtvis är strikt vegan.
I en Gourmet för några nummer sedan fanns en artikel om Herr Spiridons Allehanda i Stockholm, där man serverar mat utifrån principerna i raw food.
Artikeln var skriven utifrån rent gastronomiskt perspektiv, men man berörde i alla fall grundprinciperna. Det hade något att göra med enzymer vars aktivitet rubbades eller förstördes helt över ett visst gradantal som låg någonstans kring 40 grader.
Jag tyckte artikeln var mycket intressant, inte minst för bevarandet av smaker man uppnår. Man tillför inga smaker genom tillagningen, det finns ingen karamellisering eller bryning.
Det jag slogs mest av var vilken j#&%a tid det tog med allt… “Lägg in i torkapparat och låt torka 36 timmar” var en vanlig uppmaning…
Angående soppan ovan så säger jag inget om att äta kantareller råa, men men min gissning är att en lekman inom raw food skulle tycka att soppan smakade väldigt lite.
Nilla59, du har virrat till det lite grann och glömt att ange tillagningstiden i din 1:a tråd där du skrev max 40 grader upphettning.
Raw Food eller Lågvärmematlagning (vegetariskt eller inte) är inget nytt. Den har redan anammats under min mest aktiva yrkestid på 70:talet. Vi har faktiskt lagat mat (större köttbitar) i batun med extrem lite fultighet. Visst är det skonsam matlagning men oj sådan tid det tar. Det finns dock en viktig aspekt och den föreskriver att all tillagat och varm mat måste ha 60 grader vid serveringsögonblicket. Kolla under livsmedelslagen.
Det finns även en annan skonsam matlagningsmetod där man laga maten i vacum även detta under lågvärme.
Nej jag har inte virrat till det. Denna kosten som är helt vegansk skall inte upphettas mer än 40 grader. Här nedan kopierat från Levande föda institutet:
Vår helveganska oupphettade kost, Levande Föda även känd som Raw Food eller Living Food. Den liknar råkost men vår kost är mer lättsmält då vi underlättar matsmältningen genom att mixa, matbereda, grodda, mjölksyra och fermentera råvarorna.
Kosten stärker ditt immunförsvar och Din självläkning genom födans renande, närande och enzymrika egenskaper. Vår oupphettade helveganska kost, bidrar till fullständig förståelse om hur
viktigt det är med balans i kropp & själ.
Genom att använda 100% ekologiskt oraffinerade grönsaker, frukter, nötter, frön. örter, och den populära glutenfria vetegräsjuicen skapar vi en grund för självläkning.
Även om man är frisk kan man få ut mycket mer av livet om man äter eller kompleterar med en Raw Food diet.
Oupphettat: Vi upphettar inte vår kost då vi skulle förlorar livsviktiga vitaminer, mineraler, enzymer och spårämnen. Istället ökar vi näringen genom att grodda, odla, mjölksyra och fermentera maten. Vid upphettning över 40 grader går vi miste om enzymer som vi behöver för att smälta maten och för andra livsviktiga funktioner i kroppen. Skulle vi människor få feber över 40 grader så skulle inte vi heller överleva…
det låter för mig som “tror du på gud så kommer du automatiskt till paradiset”!
Du skriver “Denna kost som är helt vegansk skall inte upphettas mer än 40 grader”. Vad menar du då med nästa mening som lyder ” vår helveganska OUPPHETTADE kost, Levande Föda osv?
Det du räkna upp är grundläggande kunskaper inom matlagningen. Mjölksyrade (surkål) och yoghurt är väl de mest kända och matsmältande produkter vi har.
Visst är det bra med skonsamt och kärlekfullt tillagat mat men välbalanserat kost är att föredra.
Raw Food är ju precis som alla andra matinriktningar en nischning
och affärsidé. Inget fel i det men gör ingen religion av det.
Har jag fått det hela om bakfoten är jag tacksam för en tillrättavisning med mer relevant förklaring.
Måste få lägga mig i detta ;-) Livsmedelslagen (eller egentligen Livsmedelsverkets föreskrifter och Miljökontorets checklista)säger upphettning till över 72 grader, men varmhållning vid minst 60. Alternativt hetta inte upp alls och håll under 8 grader. Däremellan = inte tillåtet. Inte heller för skurna vegetabilier, som är kylvara. Detta går ju inte riktigt ihop med raw food-principen i så fall. En annan aspekt är ju att just råa kantareller är otroligt hårdsmält så magen blir nog inte glad…
Det är inte alls
säkert att upphettning är till skada för näringsvärdet i alla livsmedel. Ett exempel är den värdefulla antioxidanten lycopen som finns i tomater. Ifall inte tomaterna upphettats under lång tid är lycopenet svårt för våra kroppar att tillgodogöra sig. I ketchup, däremot, är lycopenet mkt lättare att ta upp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.