Getingar är rovdjur som bland annat livnär sig på flugor, de tycker även om fruktsafter men de lagrar inte honung. Kakorna är troligen de konstruktioner som larverna förvaras i. De djur som gräver upp jordgetingbon är ute efter getingarnas larver och det finns flera djur som ägnar sig åt detta. De vanligaste är grävling och bivråk, men visst kan björnar passa på att få i sig getinglarver om de får tillfälle.
Vi har mer björn än grävling här tror jag.
Där fick jag lära mig någonting nytt jag trodde absolut att alla getinger “gjorde” honung.
Jag och en svampkompis var ute i skogen och då råkade han trampa i ett jordgetingbo. Vi rusade till bilen och jag lovar de förföljde bilen. Helt galet de blev verkligen helförbannade, men de var inte bara arga de var smarta också.
Men tack! Jag tror mitt mysterium är löst som jag haft ett tag. Jag har undrat så vad det är för rovfågel som jag hört i skogen där jag går o nu tror jag faktiskt att det är bivråken :) Har sett rovfågel flyga ner i skogen men aldrig hunnet se vad det är. Det har varit uppgrävda getingbon lite här o var så då är det inte helt omöjligt. Grävlingen har säkert oxå varit framme.
Lustigt det där med jordgetingar, det är tydligen ett samlingsnamn för flera olika getingarter.
Getingarna på bilden verkar vara av arten vanlig geting, de bygger sina bon i beigbruna nyanser.
De andra getingarterna i sverige håller sig till material som ger gråa bon.
Läste om detta på en trevlig site om svenska getingar:
http://www.getingar.com
Problemet med Bivråken är att den har flyttat nu, så om det hänt nyligen är det troligen inte Bivråk
Enl denna länk har 3415 flyttat via falsterbo, och det är några dagar sedan den senaste sågs, de är så punktliga så Bivråkens dag hålls i Falsterbo den sista helgen i aug varje år.
Hejar nästan på bivråken…. är superallergisk och har trampat rätt i ett jordgetingbo en gång, for åt ena hållet själv och svampkorg, mobiltelefon och hemnycklar for åt ett annat…. och sen fick jag gå tillbaka och leta efter dem när jag äntligen blivit färdigjagad. Aj!! Nä, skämtar, visst måste jordgetingarna få finnas också, men de kanske kunde sätta upp en skylt framför bot, typ “trampa inte här” ??? Bara ett önskemål, förstås…
Getingar som försvarar ett bo skickar ut doftsignaler som får “kompisarna” att ila till undsättning fortare än fort. Det är därför man har en hel flock efter sig innan man vet ordet av
=(
Är man känslig för geting- och bistick kan man under säsongen gärna ta en antihistamintablett t ex zyrlex innan man går ut i det fria, man bör iaf ha med sig såna tabletter ut att ta om man blir stungen.
Med största sannolikhet är det grävling eller någon fågel, t.ex.hackspett eller vråk som gjort denna utgrävning. Att det skulle finnas mer björn än grävling i Kåddis finner jag totalt osannolikt eftersom det med stor säkerhet inte finns någon björn där över huvud taget just nu. Vid enstaka tillfällen har björn passerat området men det finns ingen stationär björn där vad jag vet. Om någon känner till något ide i närheten vore det kul att få veta det.
Hittade ytterligare ett utgrävt getingbo i dag. Bilderna är inte fotade i Kåddis utan några mil därifrån. Jag uttryckte mig nog otydligt. Där jag brukar vistas har jag träffat björn för många år sen och man har i höst både sett och fotat björnar inte långt från vår stuga. I det området har jag själv krupit in i ett björnide (på sommaren).Jag vet att det finns grävling men jag har inte sett någon.
Boet du visar verkar ha fått påhälsning av samma djur som de bon du visat tidigare. Om en björn varit framme borde trädroten o omgivande vegetation varit mer skadad. Visst är det lite nervpirrande att inte riktigt veta vart mors lilla olle har sina stråk. Tänk om man krockar med en nalle när man är längst bort i skogen helt ensam…med svampkniven som enda försvar.
En eloge ska du ha för alla fina svampbilder du lägger in här på forumet, alltid lika roligt o se.
jag är mycket imponerad över att du tog dig nära nog för ett foto. jag håller mig helst långt borta ifrån getingar eftersom min far har dödlig allergi mot dom och jag vet inte om jag delar den!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.