0 652 visningar

18 svar

Vad för svamp?

Brenko

13 okt 2008 kl. 16:07

De här godbitarna hittade jag i en kohage.. Som väntat gav fotot inte färgerna rättvisa. Det röda är mer lysande rött. Det gula med för den delen. Snyggaste svamp jag sett. Helt otroliga färger i verkligheten. Nån lustig spindelskivling eller?

0

Peter, Linköping

13 okt 2008 kl. 16:15

Scharlakansvaxing?

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 16:21

Där var den!

Svarade scharlakansröd vaxskivling på en annan fråga, men någon bättre vetande trodde snarare det var blodvaxing (ny för mig).

Men det var inget foto där, så här är jag mer säker på min sak.

Bra matsvamp som gått till ordentligt i mina trakter i år.

0

Brenko

13 okt 2008 kl. 16:21

Matsvamp?? Prisa herren!

0

B

13 okt 2008 kl. 16:26

Någon mer får gärna bekräfta.

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 16:27

Jag testade att göra en stuvning på enbart dessa när jag hittat tillräckligt många.
Enligt mina svampböcker skja en sådan stuvning få en “v acker färg”.
Jag trodde den skulle bli röd men blev snarare curry-gul och den smakade oxå utmärkt!

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 16:32

Såhär säger databasen om den
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrocybe_punicea

Toppvarianten har jag koll på, den har en smutsigare färgton och svartnar.

Har man sett båda är de lätta att skilja åt.

0

Brenko

13 okt 2008 kl. 16:32

Undras om det går att äta små mängder halvråa? Skulle vara kul att göra en inläggning utan kok, bara för färgens skull. Snyggt på julbordet! :)

0

Hans Myhre

13 okt 2008 kl. 16:35

Ser mer ut som Hygrocybe splendissima…

0

Michael Krikorev

13 okt 2008 kl. 16:36

Tycker mer det ser ut som praktvaxing (Hygrocybe splendidissima). Scharlakansvaxing har en mer cylindrisk och fibrig fot, annars är de väldigt snarlika. Skär itu svampen, scharlakansvaxing är vanligen vitaktig i fotköttet medans praktvaxingen är mer gul, men det finns förstås undantag.

0

Michael Krikorev

13 okt 2008 kl. 16:36

Hans du hann förem kul at vi är överens då ;-)

0

B

13 okt 2008 kl. 16:39

Den var gul i fotköttet, ja. Går den att äta den också? :)

0

Michael Krikorev

13 okt 2008 kl. 16:42

Den är förmodligen inte giftig iallfall, men den är väldigt sällsynt:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/hyg_sple.PDF

Fyndplatsen hyser förmodligen flera andra sällsynta vaxingar så kontakta gärna Länsstyrelsen eller kommunekologen för eventuell inventering av området. Naturliga betesmarker håller på att försvinna och borde skyddas från konstgödsling och igenväxning.

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 16:46

De scharlakansröda jag hittat växte i terräng som jag snarast betecknar som “något igenväxt betesmark”.
Där betar en del rådjur, men ingen tamboskap längre.

0

Vad för svamp? Micke!

Bo E

13 okt 2008 kl. 16:47

Hittar jag fler så ska jag även kolla om de kan vara den sällsynta arten.

Jag visste inte om den varianten förrns nu!

0

B

13 okt 2008 kl. 16:53

Nämen se, det var ju roligare än en gul stuvning. ;) Synd att jag plockade dem, hade nog bara tagit bild om jag hade haft kameran med mig.

Det är en otroligt vacker betesmark med dungar av groteskt tjocka ekar, betesmarken övergår sedan i våtmark som går ner i havsviken, där även fågellivet är fantastiskt. Så jag skulle inte bli förvånad om det redan är skyddat på något sätt. Men självklart ska jag kolla upp det.

0

Brenko

13 okt 2008 kl. 23:17

Missade att lägga med en av bilderna jag tog innan, och så tog jag en till med blixt av mina sönderpillade rester för att försöka få färgerna bättre.. Men inte ser det ut som de gjorde innan idag..

0

svampstaff

15 okt 2008 kl. 21:08

jo såna har jag oxå hittat, fast mindre…och då var dom tydligen oätliga??

0

Brenko

15 okt 2008 kl. 21:09

Säker på att det var den mycket sällsynta praktvaxingen? ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone