0 606 visningar

12 svar

Blodchampinjon

Eva K

13 okt 2008 kl. 16:25

Hittade dessa där jag fann blåmusseron tidigare. Bland lövträd och trädgårdsavfall.
Bifall?

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 16:35

Ja en rodnande variant är det, så det är ingen giftchampinjon i alla fall.

Har den aptitlig doft och smakar gott skulle jag inte tveka att använda den i alla fall.

Champinjonsås till middagen kanske?

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 16:38

Har den mandeldoft så kan det t om vara en rodnande variant av kungschampinjon, en favorit, fast den brukar ha en annan ton i rodnaden.

Blodchampinjonen är troligare, fast den brukar vara mörkare hela svampen. Kan va så att jag hittat mest övermogna exemplar för jag har aldrig riktigt fått mersmak på den.

Har dock testat att koka soja på den och det funkade!

0

Hans Myhre

13 okt 2008 kl. 16:39

Kan være Agaricus silvaticus.

0

Jan A, Uppsala

13 okt 2008 kl. 16:41

Det är nog vit/stor blodchampinjon. Inte särskilt god - liksom övriga skogs- och blodcahampinjoner - tycker jag.

0

Blodchampinjon JanA

Bo E

13 okt 2008 kl. 16:44

Verkar som om vi har ungefär samma erfarenhet av den.

Ingen läckerhet, men funkar säkert i en sås eller stuvning som smaksatts med t ex kungs-eller snöbollschampinjon.

0

Blodchampinjon JanA

Peter, Linköping

13 okt 2008 kl. 16:54

Koka soja? Hur gjorde du det, Bo, hur blev resultatet?

0

Eva K

13 okt 2008 kl. 17:33

Jahapp. Tackar :) Jag tror mer på blodchampinjon iaf. Jag bor i Västerbotten och vi har dåligt med kungsvarianterna här, såvitt jag vet.

Jag ska ge den en rejäl smörstekning nu. Utifrån det kanske jag kommer på något att använda den till. Den doftar behagligt, men ej mandel/kubb.

Ja, HUR kokar man soja?? Nyfiken.

0

Blodchampinjon - smak

Eva K

13 okt 2008 kl. 17:45

Smak, enligt mina smaklökar: som vanlig champinjon men kanske lite mera besk bara.

Plockar den om jag ser den igen, men jag kommer inte att jaga den.

0

Blodchampinjon - smak

Hans Myhre

13 okt 2008 kl. 20:05

Det er inte vit blodchampinjon (A. benesii og ikke stor blodchampinjong men A. silvaticus som ofte kan være ganske vit.

0

champinjon - soja

Bo E

14 okt 2008 kl. 12:47

Man kokar ned utvuxna mogna champinjoner där skivorna börjar bli bruna - svartnande med salt efter behag och vatten vid behov så att det inte bränns.

Vill minnas att jag såg receptet på guidens receptavdelning för flera år sedan.
Det blev helt OK!

0

champinjon - soja

Eva K

14 okt 2008 kl. 19:13

Fräsigt! Det ska jag testa nån gång. =)
Tack!

0

champinjon - soja

Eva K

14 okt 2008 kl. 19:13

Fräsigt! Det ska jag testa nån gång. =)
Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone