0 305 visningar

15 svar

Tack älgjaktstid!

Jea

13 okt 2008 kl. 19:21

Då jag idag varit rädd för älgjägare sökte jag mig till en för länge sedan “planterad” skog som tillhör(t) herrgården i samhället. Det var fantastiskt att gå bland så mycket lövträd, även om den nu mest består av barrträd. Jag hittade lite blek taggsvamp som jag har stekt, men även lite annat som jag inte vet vad det är. Bild 1. var i varjefall mycket vacker!

0

Jea

13 okt 2008 kl. 19:23

Några till.

0

Birgitta F

13 okt 2008 kl. 19:50

bild 1 borde vara en lav som jag beundrar mycket , kommer bara inte ihåg namnet…..låter lite som koshillenlav men hittar inget.
Vet att den finns väl avbildad på anita stridvalls sidor.

0

bild 1.......

Birgitta F

13 okt 2008 kl. 19:58

min variant

0

bild 1.......

Tina Nordberg Kolsva

13 okt 2008 kl. 20:02

Styverlav

0

bild 1.......

Birgitta F

13 okt 2008 kl. 20:04

tack Tina nu hittade jag min andra lav oxo

0

kochillenlaven

Birgitta F

13 okt 2008 kl. 20:11

http://www.stridvall.se/lichens/gallery/Cladonia/NIKA4331
ursäkta ivern men lavar är bara så fina också

0

Helge

14 okt 2008 kl. 12:59

vargpung, brunkrös och gamla björktickor gissar skogens konung…

0

Irene A

14 okt 2008 kl. 13:16

Mina förslag är
brunkrös,
kanske sammetsticka,
och de bruna knölarna ska nog bli någon sorts eldtickor.

0

buffy

14 okt 2008 kl. 13:22

Den här nästan overkligt gröna laven skulle jag gärna vilja veta namnet på. Vi såg mkt av den när vi var och badade nära Arild (Skåne) i somras.

2008-07-30

0

Tina Nordberg Kolsva

14 okt 2008 kl. 14:22

Det finns så mycket fint bland lavar o mossor. Häe en vanlig bägarlav efter regnet.

0

Helge

14 okt 2008 kl. 14:31

HA!

Jag hade rätt på kröset!

Men är det bara jag som ser vargen i hörnet av bilden?

0

Jea

14 okt 2008 kl. 18:14

Ja, det är vargen Sven, en rackare på svamp tror han! Tack förresten för alla svar.

0

Irene

Jea

14 okt 2008 kl. 18:19

Knäppte en bild till där de bruna små satt. En stor fanns det, är det en eldticka?

0

Irene

Irene A

14 okt 2008 kl. 18:43

Det ser så ut i alla fall. Vad är det för träd den sitter på?

0

Irene

Jea

14 okt 2008 kl. 19:51

Björk tror jag i varjefall. Det är ju en gammal skog med inplanterade lövträd som normalt inte växer här uppe. Ja, björk har vi ju förståss :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone